Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X6 M (2015)

De BMW X6 M, gekker kun je het op autovlak nauwelijks nog maken. Maar gek kan natuurlijk ook geweldig plezant zijn.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

BMWX6MVoorkant1

Wat is dit?

In één woord: waanzin. Maar als dat toch wat meer uitleg behoeft, we hebben het dus over de tweede generatie van wat ooit de eerste SUV met M-motor én daarmee ook de eerste M met vierwielaandrijving was. Omwille van zijn looks is die super-X6 eigenlijk nog gekker dan een Mercedes ML 63 AMG of Porsche Cayenne Turbo S, ook al is die laatste in zijn nieuwste versie nog enkele paarden sterker.

BMWX6MStatisch

Wat is er nieuw?

Met de tweede X6-generatie maakten we al eerder kennis, wegens behoorlijk groot succes leidt BMW er dus opnieuw zo’n echte M van af. Met zowat alle verbeteringen, alle extra’s en ook de daling van gewicht en verbruik die we bij de kennismaking met de gewone varianten reeds ontdekten. Voor zover je in het geval van de X6 van ‘gewoon’ kan spreken, natuurlijk. Je moet er van houden (wat wij – mag het? – ondertussen wel zijn gaan doen), en zonder echt te agressief te worden ziet de M er ook echt geweldig uit. Van de grote koelopeningen in de snoet over de exclusief voor deze versie ontworpen achterspoiler tot de diffuser met vier fraai geïntegreerde uitlaatpijpen onder het achterwerk.

BMWX6MStatischAchter

Wat zit er onder de motorkap?

Nog altijd een 4,4 liter-V8 met twee turbo’s, maar het vermogen werd wel opgevoerd van 555 naar 575 pk. En hij is 20% zuiniger dan de vorige X6 M, belooft BMW. Wat wordt gestaafd door een normverbruik van 11,1 liter per 100 kilometer. Maar dat krijg je in de praktijk natuurlijk nooit gerealiseerd.

BMWX6MMotor

Hoe rijdt de X6 M?

De testrit in en om de Texaanse hoofdstad Austin leert ons daar nog niet echt veel over, aan veel meer ‘onnozelheden’ dan af en toe eens een stevige acceleratie durven we ons op de openbare weg echt niet wagen. Maar BMW heeft ons naar hier gehaald omdat er enkele tientallen mijlen buiten de stad ook dat geweldige én volgens de kenners best wel moeilijke Circuit of the Americas ligt. Juist ja, bekend van de Formule 1. Zo 5,5 kilometer lang en 20 bochten, waarvan enkele hele ‘moeilijke’, rijk. En daar mogen we met de X6 dus een aantal rondjes aan de slag. In het spoor van een pacecar, bestuurd door niemand minder dan DTM-kampioen 2014 Marco Wittmann. Twee rondjes om ons de ideale lijn te tonen, drie waarin we mogen proberen hem te volgen en eentje aan een terug rustiger tempo om de remmen weer wat te laten afkoelen. En ook: onze hartslag terug naar een wat normaler ritme te laten zakken.

BMWX6RijdendPlus2

Slechts één keer tijdens onze snelle ronden denken we eraan om even naar de snelheidsmeter te kijken. Op het lange rechte stuk tussen de bochten 11 en 12 (ze hebben hier geen namen, wel nummers) geeft die 241 km/u aan. En dat is schrikken, want we moeten een halve seconde later al in de remmen voor een heel scherpe naar links en hadden eigenlijk geen vermoeden dat het we echt zo hard gingen. In onze roes waren we zelfs even vergeten in een dinosaurus als de X6 te zitten, en dus niet in een M4 of M6. Misschien nog wat gekker, bij het uitaccelereren van sommige bochten vragen we ons dan wel weer af waar de 575 pk eigenlijk ‘naartoe’ is. We geven plankgas, maar het lijkt altijd even te duren voor de wagen echt weer zijn snelheid vindt. Hij weegt (zonder zwetende chauffeur) dan ook zo’n 2,3 ton. Maar dat voel je dus absoluut niet aan zijn wegligging, die is voor een auto van dit kaliber haast buitenaards. Alsof een beer mag meedoen aan de zwemnummers op de Olympische Spelen en daar nog het podium haalt ook… Een viervoeter die, op het droge dan, in 4,2 seconden aan 100 km/u per uur zit. En die bochten verslindt alsof het verse zalm is.

BMWX6MAchterkant2

Van licht onderstuur naar een neiging tot overstuur als het gas er na een haarspeldbocht nog maar eens te onstuimig (we zijn nog aan het leren) opgaat, maar het verloopt ondertussen allemaal zo snel dat we het nauwelijks kunnen analyseren. Want ondertussen hebben we de elektronica in de M2-stand gezet en moeten we dus ook manuel schakelen, dat vraagt op een circuit als dit nog eens om een pak extra concentratie. Maar voor alle duidelijkheid: de X6 M doet deze oefening, altijd weer met zijn grote, hoge en zware lijf in het achterhoofd, met een – we zeiden het toch al – haast waanzinnige efficiëntie. Met dank ook aan een nauwelijks op te sommen reeks elektronische en aanverwante hulpsystemen (we vermelden toch even de luchtvering achteraan), aan de geweldige Michelin Pilot Super Pilot Sports (285/35 voor- en 325/30 achteraan) rond de (optionele) 21-duimsvelgen én aan de vier (enorme) geperforeerde en geventileerde schijfremmen.

BMWX6MInterieur

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Zonder meer geweldig, het gevoel van macht dat de onder de motorkap beschikbare cavalarie je geeft, wordt nog eens versterkt door de hoge zitpositie in zo’n SUV. Pardon: SAC (van Sports Activity Coupé), zoals BMW hem liever noemt. De afwerking is subliem en de ergonomie uitstekend, we zijn in de loop der jaren zelfs grote fans van het alsmaar beter geworden iDrive-bedieningssysteem geworden. Boven de middenconsole prijkt een groot scherm dat nog altijd beter in zo’n auto past dan de tablets waar concurrent Mercedes tegenwoordig bij zweert. En achterin staat nu een echte ‘bank’, in plaats van de twee aparte zetels in de vorige X6. Waardoor de auto zowaar nog wat functioneler wordt.

BMWX6MKoffer

Wat moet dat kosten?

Moet deze vraag echt? Voor de klassieker gelijnde en daarom ook functionelere X5 M (met exact dezelfde motor) betaal je minstens 119.500 euro, de X6 M kost 122.350 euro. Awel, bij Porsche kosten de strafste Cayennes nog een pak meer.

BMWX6MRijdendPlus

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het woord waarmee we dit verhaal begonnen: waanzin. Maar dan van het soort waar een beetje autoliefhebber wel mee moet kunnen leven. Als hij of zij een circuitje in zijn achtertuin heeft liggen. En een oliebaron in de familie telt.

BMWX6MVelg

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Voorlopig is dat alleen de ook net vernieuwde Porsche Cayenne Turbo S met 580 pk, al is die qua gebruiksmogelijkheden nog altijd iets meer SUV en dus eerder een concurrent voor de evengoed als M verkrijgbare X5. Dé rivaal van de X6 M wordt natuurlijk de Mercedes GLE Coupé in AMG-uitvoering. Een auto die ze in Stuttgart nooit zouden hebben uitgevonden mocht BMW zijn nek niet eerder met die X6 hebben uitgestoken. Meer dan een concurrent dus, de komst van die Mercedes is een regelrechte aanval. In afwachting van nog twee andere monsters, de voor 2016 beloofde Bentley Bentayga en Jaguar F-Pace.

BMWX6MUitlaten

En het droge cijfermateriaal?

Motor: 4395 cc, (V8, turbobenzine), 423 kW/575 pk bij 6000-6500 opm, 750 Nm bij 2200-5000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4909/1989/1689 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,2sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 11,1 l/100 km (258 g/km) Prijs: 122.350 euro

 

In dit artikel : BMW, BMW X6