Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cadillac XT5 (2016)

De SRX is dood, voortaan kleeft er een XT5-badge op de SUV van Cadillac. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Cadillac blijft op de poorten van Europa beuken, deze keer met de XT5 als stormram. Dat is de opvolger van de SRX en dus een concurrent voor flink uit de kluiten gewassen SUV’s zoals een BMW X5 of Mercedes GLE.

Hoe denken ze dat klaar te spelen?

  • Gloednieuw GM-platform, waardoor XT5 en lichter en groter is dan de SRX.
  • Geen diesels, de XT5 houdt het bij een atmosferische 3,6 liter-V6 met cilinderuitschakeling.
  • Slim 4x4-systeem van GKN, met 2 koppelingen.
  • CUE-infotainmentsysteem.

Cadillac XT5 2016

Een atmosferische V6?

De ambitie om ook bij ons een rol van betekenis te spelen wederom gefnuikt door het motorenpalet, want ook de XT5 stelt het zonder dieselkrachtbron. De cross-over komt enkel met een benzinekrachtbron, een atmosferische V6 met een cilinderinhoud van 3,6 liter. Het gemiddelde normverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot maken een Europese inburgering nagenoeg onmogelijk, met respectievelijk 10 liter en 229 gram zet deze Caddy zich eigenlijk buitenspel nog voor de match goed en wel op gang gefloten is.

Nu toont die atmosferische V6 zich een aangename compagnon, gesteund door zowel een melodieuze soundtrack als door een alert schakelende automaat. En maar goed ook, want een maximaal koppel van 368 Nm valt eerder krap uit om een wagen van vlot 1,9 ton in beweging te krijgen. De prestaties zijn nochtans keurig, met een 0 tot 100 km/u –sprintje in 7,5 seconden en een topsnelheid van 210 km/u.

Het verbruik is een ander verhaal. Naast een stop-startsysteem gooit Cadillac ook cilinderuitschakeling in de strijd, waardoor de krachtbron twee cilinders gaat uitschakelen in minimale lastomstandigheden. Maar tijdens onze test lustte de XT5 13 liter en meer.

Cadillac XT5 2016

Waarmee scoort de XT5 dan wel?

De XT5 mag dan een antwoord zijn op een vraag die geen enkele Europeaan stelt, je kan moeilijk zeggen dat Cadillac doe hoekjes eraf gelopen heeft. De koetswerkontwerpers borduren verder op het gekende designthema, dat veel blingbling mixt met gespierde proporties en scherpe lijnen. Niet ieders meug, maar tenminste anders. Of je nu voor of tegen die typisch Amerikaanse vormgeving zijn, deze Cadillac staat er wel.

De volledig nieuwe C1XX-architectuur van General Motors waarop de XT5 leunt, weegt 68 kilogram minder dan dat van de SRX en pronkt toch met een 50 millimeter langere wielbasis. Dat resulteert in extra interieurruimte: passagiers zitten prinsheerlijk op de verstelbare 40/20/40-achterbank en de koffer slikt minimaal 850 liter aan bagage. Ook de bestuurder heeft niet te klagen, want het dashboard oogt knap en de gebruikte materialen zijn stijlvol. Cadillac maakt er een erezaak van echt hout en echt leder te gebruiken, toch voor de zichtbare zones. Elders hanteren ze echt plastic.

De XT5 grijpt naar de jongste versie van het CUE-infotainmentsysteem, een knap vormgegeven module met een heleboel online mogelijkheden en een display van 8 inch. Zeker in combinatie met het optionele 3D-navigatiepakket en de handige, maar ietwat knullig vormgegeven head-updisplay. Wel jammer dat het aanraakscherm niet altijd thuis geeft en dat de menuopbouw nog steeds hiaten telt. Goed genoeg, terwijl het eigenlijk uitstekend had moeten zijn.

Cadillac XT5 2016

En rijdt die XT5 wat goed?

Die paar keer dat we de XT5 bij het nekvel grepen en wat enthousiaster door een bochtencombinatie probeerden te jagen, kreunde de Amerikaan als een zwangere zeug. Het gloednieuwe chassis mag dan stijver zijn, een breder spoor hebben en op adaptieve dempers vertrouwen, dynamisch wordt het nooit. Zelfs in de zogeheten sportmodus gaat het koetswerk deinen en wringen.

Best jammer eigenlijk, want het door GKN ontwikkelde, door twee koppelingen gedirigeerde 4x4-systeem reageert bliksemsnel en promoot propere rijlijnen. Tot 100% van het motorkoppel kan naar of de voor- of de achteras en van die 100% op de achteras kan het grootste deel ook volledig links of volledig rechts herverdeeld worden. Vergeet wel niet om het eerst te activeren, want anders dient die slimme vierwielaandrijving tot niets. Terreinkunstjes zijn sowieso niet aan deze Amerikaan besteed, hij heeft het meer voor aanhangwagens tot 2 ton.

Cadillac XT5

Het verdict?

Hou de XT5 in zijn comfortzone en plots vallen de puzzelstukjes wel op zijn plaats. Het onderstel en het aandrijfgeheel spelen goed op elkaar in, waardoor de som beter is dan de verschillende delen. Het is een aangename manier van voortbewegen, niet meer en zeker niet minder. De progressie tegenover de SRX is voelbaar op zowat alle vlakken, alleen jammer dat die progressie Cadillac zo weinig oplevert. Toch in onze contreien, waar deze jongen commerciële slagkracht mist.

Elders ontpopt de XT5 zich wederom als het best verkochte model, wat nog maar eens aantoont hoe groot de cultuurverschillen zijn. En misschien maar goed ook.

 

In dit artikel : Cadillac

Geschreven door op