Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CITROËN C-ZERO (2011)

De Mitsubishi i-MiEV en de Peugeot iOn mochten we al eerder testrijden, nu toerden we ook even door Brussel met de elektrische Citroën C-Zero.

CITROËN C-ZERO (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Meer van hetzelfde dus?

Ja en nee. Bij PSA, dat Citroën en Peugeot omvat, zijn ze meesters in het afsluiten van de 'juiste' samenwerkingsakkoorden. Met Toyota voor een stadsauto, met Fiat voor lichte bedrijfswagens, met BMW en Ford voor motoren en met Mitsubishi voor SUV's. En die laatste constructeur leek ook de geknipte partner om snel een antwoord te vinden op het elektrische offensief dat Renault en Nissan voorbereiden.

Mitsubishi is immers al een tijdje aan de slag met de i-MiEV, een elektrische stadsauto die nu in ook de catalogus van de twee PSA-merken terechtkomt. Bij Peugeot als iOn, bij Citroën als C-Zero. Bijna identiek, maar toch niet helemaal. Een elektrische motor laat zich nog wat makkelijker (chip)tunen dan een klassieke krachtbron op benzine of diesel. De software een beetje aanpassen en je krijgt meteen een ander karakter, bijvoorbeeld ook in de manier waarop er aan recuperatie van de remenergie wordt gedaan en dus wordt vertraagd.



Kan dat dan zo'n verschil maken?

Blijkbaar wel. We maakten met de C-Zero een toertje door Brussel en werden toch wel enigszins en dus in positieve zin verrast door zijn rijcomfort. Het motortje stuurt slechts  49 kW of 64 pk naar de achterwielen, topprestaties mag je er absoluut niet van verwachten. De topsnelheid is beperkt tot 130 km/u, de spurt naar 100 vraagt bijna 16 seconden. Nog best aanvaardbaar in de stad, waar je immers wel kan genieten van een altijd meteen beschikbaar koppel van 180 Nm.

Schakelen moet je met zo'n ding ook niet doen, de C-Zero heeft een reductiebak met één verhouding en laat zich rijden als een automaat. Al na enkele kilometers ben je vergeten met iets 'speciaals' op pad te zijn, het enige verschil met een klassieke wagen is dat je geen motorgeluid hoort. Alleen een zachte en niet of nauwelijks storende zoom en, bij iets 'hogere' snelheid, ook wat wind- en andere rijgeluiden. De 'groene' Citroën laat zich gezwind door het stadsverkeer laveren, soepeler zelfs dan sommige van zijn soortgenoten met kleine benzinemotor. Je herinnert je allicht pas weer met een elektrische auto te rijden, als er moet worden... getankt.

We bedoelen natuurlijk als de batterijen aan opladen toe zijn. Het theoretische rijbereik van de C-Zero bedraagt 130 kilometer, maar dat wordt ongetwijfeld wel aanzienlijk ingekort als je vaak de Kunstberg of andere hellingen op moet of je per se aan elk verkeerslicht de eerste weg wil zijn. Met een snellader hebben de batterijen na een half uurtje terug zowat 80% van hun capaciteit, thuis aan het stopcontact moet je op een achttal uur rekenen. Geen auto voor de grote vakantie, dus.



Wie komt dan wel in aanmerking?

Rijden met een elektrische auto vraagt geen aparte talenten en zeker geen extra rijopleiding, maar wel een groot engagement. Deze Citroën heeft een catalogusprijs van maar liefst 35.836 euro, die zich voor een groot deel laat verklaren door de nog altijd hoge productiekost van de batterijen. Overheids- en andere kortingen, volgens Citroën in de meest ideale omstandigheden zelfs tot 9.000 euro, maken de auto in de praktijk wel een stuk goedkoper. En natuurlijk ruimen dure brandstofrekeningen plaats voor veel mindere hoge elektriciteitstarieven. Maar voorlopig mikken de bouwers van elektrische auto’s hoe dan ook vooral op professionele klanten. Voor de C-Zero voorziet Citroën bijvoorbeeld een maandelijkse leaseformule aan 530 euro. Voer voor bedrijven die zich graag een ecovriendelijk imago aanmeten. Er moet ergens worden begonnen.

Motor: elektrisch, 64 pk, 180 Nm (0-2000 opm) Transmissie: achterwielaandrijving, automaat Prestaties: 130 km/u, 0-100 km/u in 15,9 sec Autonomie: 130 km Laadduur (aan stopcontact): 8 u Prijs: max. 35.835 euro

In dit artikel : Citroën, Citroën C-Zero

Geschreven door op