Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech 110 (2017)

De opvolger van de Citroën C3 Picasso heet Aircross en dumpt zijn monovolumerol voor een crossover-aankleding. Dat ligt tegenwoordig wat beter in de markt.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ook Citroën doet met de C3 Aircross mee met de crossover-mode. Stoere proporties, een eigenzinnige aankleding en bescheiden personenwagenmechaniek: het recept is inmiddels gekend. Even ontleden:

  • Opvolger van C3 Picasso
  • Op platform van C3 en Peugeot 208
  • Moderne en kleurrijke aankleding
  • Verschuifbare achterbank
  • Gebouwd door zustermerk Opel

Gebouwd door Opel?

Welja, Opel en PSA werken al enkele jaren samen en sinds kort valt de Duitse fabrikant zelfs volledig onder Parijs gezag. Zoals de nieuwe Opel Grandland X door Peugeot gebouwd wordt, komt deze Citroën uit de Opel-fabriek in het Spaanse Zaragoza. Hij deelt zijn platform immers met de onlangs gelanceerde Crossland X, die de Meriva opvolgde.

We spreken hier over het compacte PSA-platform, dat we kennen van onder andere de C3 en 208. Zonder vierwielaandrijving dus, maar wel met wat extra bodemvrijheid. Terreingeloofwaardigheid is er slechts in de vorm van de verschillende rijmodi van het Grip Control inclusief afdaalhulp, veelal elektronische gadgets.

Het is de opvolger van de C3 Picasso?

Inderdaad, de monovolume is een SUV geworden. Al is het verschil al bij al klein, kijk naar de proporties: ook deze Aircross heeft een iets hogere en relatief slanke bouw, en in profiel zie je een gelijkaardig uitstulpende snoet.

Een utilitaire erfenis is de verschuifbare achterbank, waarbij je ook nog eens de hellingshoek van de rugleuning kan aanpassen, neerklapbare passagiersstoel, apart te openen achterruit en verstelbare kofferbodem.

De stijl is wel weer wat anders.

Citroën is de jongste jaren inderdaad stevig geëvolueerd, onder impuls van de Cactus. Met de ronde neus met gescheiden lichtblokken, de afgeronde siervormen her en der en de bolle koerswerkoppervlakken zie je meteen uit welke familie deze Aircross komt.

Opvallend is de halfdoorschijnende sticker op de achterste zijruiten, terwijl je het dak en de (optionele) stangen in verschillende kleuren kan laten lakken. Let ook op de riante plastieken bekleding rondom de bodem en wielkasten, het gekende visuele truukje waarmee crossovers hun vreemde proporties trachten te camoufleren.

Hoe is het vanbinnen gesteld?

We treffen er dezelfde frivole aankleding, gekruid met een snufje nostalgie, als in bijvoorbeeld de C3. Denk aan de afgeronde vormen of het geruite patroon van sommige zetelbekledingen. Stoelen die overigens, ondanks hun gebrek aan zijdelingse steun, uitstekend zitten. Ook hier kies je uit verschillende kleurpaletten.

Centraal vinden we het gekende PSA-multimediasysteem met aanraakscherm, terwijl ook deze Citroën een head up-display in huis haalt. Je kan je telefoon draadloos opladen.

Een panoramisch dak is beschikbaar.

Wat zit er in de neus?

We reden met de reeds enkele jaren gekende 1.2-turbo, een driecilinder met hier 110 pk, in combnatie met een zestrapsautomaat. Een prettig molentje dat een lustige maar niet te luide grol verspreidt, terwijl de bak naar behoren schakelt. Peddels zijn er niet, om het zelf te doen, moet je aan de haal met de pook.

Dezelfde 1.2 is ook verkrijgbaar zonder turbo, met dan 82 pk, terwijl de variant met manuele zesbak 130 pk uit de mouw schudt.

Dieselen kan met de 1.6 van 100 of 115 pk.

Hoe rijdt de Citroën C3 Aircross?

Een rakker is dit niet, daarvoor schenkt deze Fransoos een te afstandelijk gevoel met de weg. Citroën had die ambitie overigens niet, gebruiksrust en comfort zijn in dit geval belangrijker. Wat zich vertaalt in een goede geluidsdemping, een kalme stuurinrichting en een deugdelijke schokdemping, al slaan de dempers wel iets te gauw tegen hun aanslagpunt, wat dan weer nare klappen geeft in de carrosserie.

Met veiligheidssnufjes genre automatische noodrem, blindehoekdetectie, rijvakhulp, vermoeidheidswaarschuwing en automatische grootlichten is deze compacte Citroën daarnaast mee met z’n tijd. Het heeft allemaal wel zijn meerprijs.

Het AutoWereld-verdict?

Alle folietjes daargelaten is de nieuwe C3 Picasso - pardon: Aircross - vooral verdomd handig ingericht, met veel ruimte achteraan en in de koffer. Met de zuinige motoren en de vredevolle rijbeleving is dit verder rationeel vervoer met desgewenst een fleurige tint. De basisprijs is minder rationeel, deze 1.2 met 110 pk (en manuele bak) is er pas vanaf een kleine 18.000 euro.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3 aircross

Journalist AutoGids/AutoWereld