Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Citroën C3 Puretech 82 (2016)

Citroën en de jeugd, het blijkt een moeilijke oefening. Hopelijk kan de funky C3 dat tij nu keren. AutoWereld doet de test.

15.755 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Dit, dames en heren, is het absolute succesnummer van Citroën. Sinds zijn ontstaan in 2002 verkochten de Fransen er maar liefst 3,5 miljoen van, waardoor je bijgevolg niet licht gaat over een generatiewissel. Om ook nummer drie alle kansen te geven, ging Citroën luisteren bij zijn klienteel wat het nu precies verwachtte van een C3.

Uit die informatie boetseerden ze in Parijs finaal dit kekke ding, met drie bijzonder in het oog springende elementen:

  • De C4 Cactus heeft duidelijk als stichtend voorbeeld gediend bij het schetsen van de C3. Van de snoet tot de Airbumps, overal wordt er lustig geknipoogd naar het, op z’n zachtst gezegd, bijzondere cross-overtje.
  • Comfort hoort voortaan opnieuw met een grote C te worden geschreven. Het A-platform van de groep, dat ook hier als fundament dient, kreeg dan ook een ‘verzachtende’ afstelling waardoor de Citroën een stuk wolliger door het leven glijdt.
  • Als de C3 zich al ergens in onderscheid, dan is dat zonder meer met zijn ConnectedCam-optie. Een ingebouwde dashcam, zeg maar, die het leven voor je motorkap vastlegt en desgewenst op de sociale media zwiert.

Een C3? Waar zijn dan de bolle vormen?

Die zijn ingeruild voor een SUV-stijl. We doelen daarbij dan vooral op de hoge gordellijn, brede wielkasten met plastic bescherming en de ferme bumperschilden voor- en achteraan. Een esthetische kwestie dus, want halen we er de meetlat bij dan blijft ook de nieuwe C3 met zijn 3,99 meter in de lengte, 1,75 meter in de breedte en 1,47 meter in de hoogte een absolute city hopper.

Wel eentje met meer plek, aangezien zijn wielbasis van 2,54 meter 22 millimeter meer ter beschikking laat voor de benen van de passagiers op de achterbank. Tenzij leidend aan dwerggroei spreken we daarbij wel nog steeds over een duo. Beide metgezellen kunnen wel extra bagage met zich meezeulen aangezien de C3 minstens 300 liter cargovolume ter beschikking stelt.

Dat comfort, uit zich dat nog in andere facetten?

Reken maar van yes. We willen niet zover gaan te beweren dat dit een Citroën is van de oude stempel, maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt. Het is heerlijk deinen in de C3, met een vergevingsgezindheid waar het pauselijk paars niet zou bij misstaan.

Zonder dat het karretje daarom stuurt als een dweil. Uiteraard is het minder strak dan pakweg de Fiesta. Zelfs een 208 stuurt weg van zijn neef, al heb je tegen die tijd ook de Ford en Peugeot allang uit hun comfortzone gejaagd.

Nu goed, met de 82 paarden die het 1,2 liter-driecilindertje ter beschikking heeft, heb je sowieso niet veel marge om loos te gaan. Het molentje houdt dan ook vooral van urbane settings met snelheidslimieten tot 100 km/u. Eens daarboven maal je heel wat toeren die zich, gelukkig, nauwelijks laten horen binnenin. Geluidswering, ook dat is een vorm van comfort waardoor Citroën ook daar de nodige aandacht aan besteedde.

Dus, de C3 valt in die trim niet vooruit te branden?

Goh, 14,9 seconden om van 0 naar 100 km/u te sjezen, is inderdaad geen recordwaarde, net zomin zijn top van 168 km/u dat is. Maar, zoals al gezegd, is dat niet het gebied waar deze 1,2 liter-versie in rendeert. In de stadsjungle volstaat die powerband ruimschoots.

Alleen jammer dat de manuele vijfbak met zo’n lange schakelwegen komt. Een iets vinniger pookje had ongetwijfeld het snelheidsgevoel positief beïnvloedt. Nu moet je iets te veel aan het roeren om de C3 vlot te houden. Wie nu al weet dat hij zich daar zal aan storen, zouden we dan ook aanraden de 110 pk-uitvoering en diens zesbak te bestellen.

Die is trouwens niet alleen sneller (10,9 seconden van 0 naar 100 km/u), maar doet zijn werk ook even zuinig (4,6 liter/100 km). Bovendien stoot hij minder CO2 uit (103 g/km tegenover 108 g/km) én kan je de strafste benzine ook koppelen aan een zestrapsautomaat. Een optie die, ons inziens, naadloos past bij het nagejaagde comfort.

De buitenkant leunt dus aan bij de C4 Cactus. Is dat ook zo binnenin?

Jawel, ook hier hints in overvloed. Van de horizontale dashboardlayout over de retro deurgrepen en zetelbekleding tot het zwevende infotainmentscherm, we zagen het allemaal eerder op de Cactus. Weliswaar met een chiquere twist. Citroën stak de harde plastics van de C3 namelijk in een elegant jasje van namaakleder, flashy kleuraccenten en goed aangebrachte chroomaccenten. Die laatsten uiteraard ook gelakt op een stuk kunststof.

Het geheel ziet er dus bijzonder smaakvol en trendy uit, zonder daarom de praktische kant uit het oog te verliezen. Je las eerder al dat je zowel op de achterbank als in de koffer meer plek ter beschikking kreeg, welnu, die vlieger gaat ook op voor de verschillende bergvakken. Volgens Citroën zou het handschoenkastje met zijn 6,25 liter zelfs het grootste zijn in zijn klasse.

Tot daar de handigheden. Zoals we dat van de moderne lichting Citroëns gewoon zijn, dien je alles te controleren via het 7 duim grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem. Ook de airco dus of de afstelling van de optionele blindehoekwaarschuwing waardoor je de hele tijd heen en weer zit te swipen tussen functies. Werkpunten als je het ons vraagt.

We misten evenzeer een hoogteverstelling voor de passagiersstoel, terwijl eveneens een armsteun voor die bijzit niet zou misstaan.

Is die ConnectedCam-optie iets?

Wat sociale media betreft staan we eerder aan de zijlijn, dus zijn we waarschijnlijk niet de beste partij om te oordelen over de toegevoegde waarde van de kiekjes en video’s die de full HD-camera met zijn beeldhoek van 120 graden en zijn 2 miljoen pixels vastlegt op de 16 gigabyte grote harde schijf. We hebben tijdens de hele test toch geen enkele keer de neiging gevoeld het opgenomen materiaal met onze achterban te delen.

Dat het ding bij een aanrijding de laatste dertig seconden voorafgaand aan de klap en de daaropvolgende minuut automatisch vastlegt, vinden we dan weer wel een nuttige toevoeging. Maar dat kan een gewone dashcam ook, terwijl die geen 750 euro moet kosten.

Nee, dat geld zouden we zeker anders besteden. Er staat namelijk nog wel wat ander, minder onmisbaar spul op de optielijst. Bovendien kost een C3 Puretech 82 minstens 14.995 euro, wat, voor het doelpubliek, sowieso al niet veel budgettaire ruimte zal laten voor dergelijk frapatsen.

Tot slot worstelen we ook met de vraag hoe dat zit met de verkeersveiligheid? Akkoord, de bedieningsknop zit onder de achteruitkijkspiegel en valt dus vrij makkelijk te bedienen. Maar je moet er wel een hand voor van je stuur halen. Bovendien hoor je je te bedwingen tot je stilstaat vooraleer je het resultaat kan zien.

Je opname wordt immers onmiddellijk doorgestuurd naar de app, waardoor je je telefoon bij de hand moet nemen wil je zien wat je hebt vastgelegd. Aangezien we het nu met z’n allen al zo moeilijk hebben die smartphone tijdens het rijden te laten voor wat hij is, lijkt een extra prikkel dat niet meteen te zullen bevorderen.

Het verdict?

Net zoals we bijzonder gecharmeerd waren door de Cactus krijgt ook de C3 een glimlach op ons gezicht. Het guitig en praktisch design breekt duidelijk met de wat oubollige stijl van weleer, terwijl het Citroën-tje tegelijk terugkeert naar zijn roots door opnieuw zwaar in te zetten op comfort.

Een retro-moderne mix die zeker niet ieders meug zal zijn (lees:de traditionele klandizie), maar waar we de Fransen wel meer jeugd mee zien binnenhengelen. En daar was het uiteindelijk om te doen.

 

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten