Eerste tests
Citroën C4 PureTech 130 (2020)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Zoals bij de C-Crosser dus?
Inderdaad, die C-Crosser is een Outlander met een andere neus, deze C4 Aircross is een anders verpakte ASX. Al zijn ze deze keer wel wat grondiger aan de bak gegaan, je ziet de Japanse afkomst nauwelijks nog. De deuren zijn dezelfde, maar verder zijn de koetswerkpanelen anders. Let bijvoorbeeld op de D-stijl, die onderbroken lijkt door een doorlopende ruit. In werkelijkheid is het slechts zwart plastic maar niettemin geeft dit soort wijzigingen de Fransoos een geheel eigen gezicht. Mooi zo.
Binnenin zie je evenwel snel dat het hier om een Mitsubishi gaat. Is dat fout? Nee, niet zozeer, al missen we de inspiratie en de smaakvol gekozen kunststoffen van de betere Europese auto's. Je krijgt wat anders dan je beloofd wordt en dat is altijd jammer. Alles is echter aanwezig, van een gps met aanraakscherm tot een panoramisch dak met led-versiering.
Is de motor ook Japans?
Nee, die is Frans. De gekende 1.6 HDi van PSA doet het in combinatie met tweewielaandrijving en de lichte lichaamsbouw best goed. Verwacht geen knalprestaties, maar wel een bevredigende trekkracht en een aanvaardbaar dieselverbruik. Vierwielaandrijving is optioneel beschikbaar, met een 2WD-, 4WD- en Lock-functie. Handig, maar voor zuiver stedelijk gebruik geen must.
Mitsubishi's 1,8 liter-diesel van 150 pk is ook beschikbaar. Met zijn variabele kleppentiming is dat een bijzonder soepele diesel, maar hij is een heel pak zwaarder en bijgevolg zijn de prestaties nauwelijks beter. Curieus.
Let ook op voor de (catalogus)prijs: Citroën rekent voor de 1,6 liter meer aan dan Mitsubishi vraagt voor de 1.8.
Dus toch maar de Mitsubishi dan?
Dat hangt ervan af. De Japanners bieden hun ASX niet aan met die 1.6 HDi, dus wie liever een kleinere motor wil, moet sowieso Frans shoppen. Ga je voor de 1,8 liter, vergelijk dan zeker de twee. En vergeet Peugeot niet, want de binnenkort te verwachten 4008 is nummer drie van deze drieling.
Al in al is de C4 Aircross een deugdelijke toevoeging aan dit segment, zonder nieuwe bakens te verzetten. Maar dat wisten we al van de Mitsubishi ASX.
Motor: 1,6 liter, L4, 85 kW/115 pk (3600 opm), 280 Nm (1750-2500 opm) . Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak . Prestaties: 182 km/u, 0-100 km/u in 10,8 sec . Verbruik: 4,6 liter/100 km (119 g/km CO2) . Prijs: 24.785 euro
Eerste test in AutoWereld 310 // mei 2012
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Aircross