Een topscore van 5 sterren is allang geen uitzondering meer in de Euro NCAP, eerder de norm. Citroën heeft weldegelijk modellen die het maximum halen, maar het patroon van het afgelopen jaar laat zien dat die inspanning moeilijker en moeilijker lijkt te worden. Ook de C-Elysée, Berlingo en C1, die eerder dit jaar werden gecrasht, raakten niet verder dan 4 sterren.
De C4 Cactus werd samen met de Nissan X-Trail en de Mercedes V-Klasse op het rooster gelegd. Hij presteerde enkel in de test voor voetgangersprotectie beter dan de overige twee die wél vijf sterren op het rapport kregen. De punten waar de Cactus minder goed op scoorde waren kinderbescherming (79/100) waarbij vooral de bescherming van hoofdletsels bij peuters van anderhalf jaar als middelmatig werd bestempeld.
Ook voor zijn actieve en passieve rijhulpsystemen sprokkelde de Citroën maar 56 van de 100 punten bij elkaar, wat dezer dagen als een lage score wordt beschouwd. Ter vergelijking, de V-Klasse haalde 85 en de X-Trail 75 punten.
Overzicht :
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus
