Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Citroën Cactus M Concept

Een Cactus die een Méhari wil zijn, kijk eens aan. Ontmoet de Cactus M Concept. Wij trokken naar de Portugese kust voor een ritje in deze vrolijke vakantieganger.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Citroën toverde zijn C4 Cactus al een keertje om tot ruige terreinvreter of superzuinige laagvlieger en toonde met de Aircross Concept zelfs een potentiële opvolger. Deze Cactus M Concept laat nog een andere gedaante zien van de eigenzinnige Citroën: die van tweedeurs-coupé zonder bovenstukje en met een ferme kwak Méhari-saus (of waar dacht je dat die M vandaan kwam). Wat levert dat op? Vakantiegevoel op vier wielen.

Dit helblauwe karakterding is geen Mehari-reïncarnatie anno 2015. De Fransen zorgden voor een smakelijke genenmix tussen de normale Cactus enerzijds en de klassieke Méhari anderzijds. Waarom een concept als deze überhaupt bestaat? Om te tonen wat de Cactus nog allemaal in zijn mars heeft. En misschien wel om enkele facelift-elementen uit te testen.

Wat is er nieuw?

Deze conceptwagen deelt exact hetzelfde platform als de gewone C4 Cactus. Toch komen de afmetingen niet helemaal overeen. Potige wielbogen maken hem net een tikje breder. Hoewel de wagen op tall & narrow 19” Bridgestone-rubber ligt is hij, wanneer het dak bevestigd is, ook een fractie lager. De lengte blijft echter gelijk.

Het design van de airbumps werd flink onderhanden genomen en de deuren bestaan volledig uit thermoplastisch polyurethaan. Scharnieren doen ze aan de buitenkant, net zoals bij de oude Mehari. Twee raamstijlen blijven overeind en zijn gemaakt uit echt hout. Door de handige bevestigingspunten kan je er een koppel surfplanken op laten rusten. Verder kregen de spiegels een vergelijkbaar design met dat van de Aircross Concept.

Wat zit er onder de motorkap?

Uiteraard wil deze Citroën vooral pronken met zijn karakteristieke design, prestaties zijn van ondergeschikt belang. Een 1.2 PureTech-benzinemotor met 110 pk, gekoppeld aan de laatste nieuwe zestrapsautomaat van PSA, verzorgt de aandrijving. Citroën belooft een CO2-uitstoot van 110 g/km.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Een simpele ruk aan het koordje bovenop het portier verschaft toegang tot de voorste twee zitjes. De achterbank bereik je pas na een heuse klauterpartij via de voetsteuntjes in de flank (daarvoor dienen die gaten dus!). Best om daarvoor even de surfplanken te demonteren, anders is al dat klimwerk enkel weggelegd voor de lenigen der aarde. De Cactus-Méhari blinkt niet meteen uit in gebruiksvriendelijkheid.

Als de gewone versie je al vrolijk maakt, doet deze dat zeker. De knalrode zetels met plantenmotief, het turquoise van de carrosserie en de zwevende surfplanken boven je hoofd zetten je meteen in vakantiemodusl. De stoelen zijn opgetrokken uit waterafstotend neopreen (net zoals bij duikpakken). In principe kan je heel het interieur schoonspuiten met de tuinslang. Angst voor een volle badkuip op wielen? Vooraan werd een dop voor waterafvoer voorzien.

Leuk extraatje: achteraan kan je een bijgevoegde tent monteren die in enkele seconden is opgeblazen met de compressor onderin de koffer. Met wat knutselwerk transformeer je het interieur tot een klein maar knus tweepersoonsbed. Muggen moet je er helaas bijnemen. Hoe knap het vliegennet in de tent ook is, ramen zijn vooraan niet aanwezig.

Hoe rijdt de Cactus Concept M?

Als we het typische gepiep en gekraak van een conceptwagen even naast ons neerleggen, rijdt deze vrolijke jongen zoals een gewone Cactus. Uiteindelijk konden we slechts een kort ritje langsheen de kust van het Portugese Cascais maken en de teller steeg zelden boven de 50 km/u. Een eerste indruk beperkt zich tot de bijzonder soepele elektronische stuurbekrachtiging en de lichtvoetige zestrapsautomaat. Dus hoe rijdt deze Cactus-Méhari nu eigenlijk? Bijzonder chill, als een hippiebak versie 2.0.

Het AutoWereld-oordeel?

De Cactus M Concept is een eigenzinnige en funky kerel. Helaas verkiest hij vorm boven functie. Praktisch? Allerminst. Een productiemodel zit er niet bepaald in. Aannemelijker is dat deze  faceliftinspiratie bevat (zoals de forsere wielkasten en het design van de spiegels). En wie weet verschijnt er ooit wel een Cactus Cabrio?

En de cijfers?

Motor: 1199 cc, drie-in-lijn, benzine, 82 kW/110 pk Transmissie: voorwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): n.b. Prestaties: n.b. CO2-uitstoot: 110 g/km Prijs: n.v.t. (prototype)

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus

Geschreven door op