Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / HELEMAAL NIEUW: Citroen C4 Picasso

Citroën is klaar met zijn nieuwe C4 Picasso. De langere en ruimere Grand krijgen we pas later te zien, hier is alvast de 'korte'.

Overzicht :

13026009

Citroën en zustermerk Peugeot, samen PSA, lijden zwaar onder de daling van de autoverkoop in het eigen Frankrijk en de Zuid-Europese landen. Een reden te meer om snel met nieuwe en aantrekkelijke modellen voor de dag te komen, want ondertussen knagen ook de Koreanen van Hyundai en Kia aan het klantenbestand van de Franse merken. Deze nieuwe C4 Picasso, toch nog altijd een van de populairdere middelgrote monovolumes, betekent voor Citroën dan ook eten en drinken.

13026013


Een kleine selectie Europese automedia, waaronder ook AutoWereld, mocht de nieuwe C4 Picasso eind februari al ontdekken in de designstudio in Parijs. Maar we konden toen nog een geen fotootjes maken en dienden ook in alle talen te zwijgen over wat we er te zien en te horen kregen. Vandaag staat het licht voor de onthulling van de auto dus wel op groen, toch al voor de 'korte' versie die in juni op de markt komt. De wat klassieker gelijnde (en meer mogen we er echt niet over verklappen) Grand geeft zichzelf pas over enkele maanden een eerste keer bloot, diens commercialisering is iets voor rond de jaarwisseling.

13026027

De C4 Picasso staat op het nieuwe EMP2-platform, een afkorting van Efficient Modular Platform 2. Qua filosofie vergelijkbaar met het MQB-onderstel van de Volkswagen-groep, ook bij PSA moet het in diverse vormen gaan dienen voor verschillende toekomstige modellen. Zelfs die van partner GM en dus Opel. De auto is 4.428 mm lang (min 40 mm), 1.826 mm breed en 1.611 mm hoog, de wielbasis bedraagt 2.785 mm (plus 55 mm) en het laadvolume van de koffer minstens 597 liter. Verder te verhogen met de inhoud van nogal wat bergvakken en -vakjes en natuurlijk vooral door de achterzetels neer te klappen.

13K2

In vergelijking met de voorganger werden de overhangen verkleind, is de spoorbreedte vergroot en zijn de motor en de interieurvloer verlaagd. Designer Fréderic Soubirou liet een verchroomde handtekening achter in de C-stijl, maar ook het glas en dus eigenlijk extra zijruit in de A-stijl, de lichtblokken voor en achter (met leds), de opvallende 'streep' onderaan de flanken, de bolle wielkasten en de voor een monovolume opvallend schuine achterklep maken van de auto een originele en ook wel knappe verschijning. Je zal hem zeker niet verwarren met de VW Touran...

13K11

Voorin zijn er led-dagrijlichten, ze liggen in het verlengde van het bovenste en smalste deel van de nieuwe grille met geïntegreerd dubbel chevron-logo en zijn gescheiden van de koplampen. Nog een verdieping lager zitten de mistlichten. De ver in het dak doorlopende panoramische voorruit is standaard, de totale glasoppervlakte bedraagt een straffe 5,30 vierkante meter. Het gedigitaliseerde instrumentenbord staat in het midden van de boordplank, die verschillende materialen en kleuren combineert. Er zijn zowel een 7- als een 12-duimsscherm. Via het eerste bedien je de airco, de audio, de navigatie, de telefoon en nog wat andere functies, het tweede scherm toont de belangrijkste rij-informatie en kan volgens eigen voorkeur worden geconfigureerd. Desnoods met een persoonlijke foto als achtergrond. Met Citroën Multiplicity Connect kan voor - je raadt het al - verschillende vormen van connectiviteit worden gezorgd.

13K9

Ook de stoelen achterin zijn natuurlijk verstelbaar. Met het optionele Lounge Pack komen er masserende exemplaren vooraan, net als een Relax-zit waarmee de voorste passagier zijn benen kan uitstrekken en een extra comfortabele hoofdsteun voor alle inzittenden. Andere comfort- en veiligheidsnufjes zijn het Vision 360-systeem met vier camera's rondom de auto, een Park Assist voor quasi automatisch parkeren, een actieve snelheidsregelaar en een automatische bediening van de grote lichten.

13027006

De C4 Picasso start zijn carrière met vermogens van 120 en 156 pk voor de liefhebbers van benzine en twee varianten van de 1,6 liter-diesel met 92 en 115 pk. De groene e-variant van de eerste kan een CO2-uitstoot van slechts 98 g/km voorleggen, een record in deze wagenklasse.  Het is onder meer te danken aan een (in vergelijking met het vorige model) efficiëntere aërodynamica en een door het gebruik van nogal wat aluminium (motorkap) en composiet (kofferklep) met 140 kilo verlaagd gewicht. De nieuwe C4 Picasso weegt zelfs maar evenveel als de kleinere C3 Picasso! Voor de e-diesels komt er een gerobotiseerde zesbak die volgens Citroën zeker aangenamer zal werken dan voordien, een klassieke automaat is voor 2014. De  verlaging van het gewicht en van het zwaartepunt moeten tenslotte ook een positieve invloed op het weggedrag hebben.

 

 

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Picasso

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken