Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CITROËN C4 PICASSO 1.6 E-HDI 115 (2013)

Waarom de komst van de nieuwe Citroën C4 Picasso een van de belangrijkste lanceringen van het jaar is? Lees vooral verder.

CITROËN C4 PICASSO 1.6 E-HDI 115 (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een straffe intro, qua tekstuele uitleg hebben we hier dus echt wel iets 'waar' te maken.

De C4 Picasso is het eerste PSA-model op het gloednieuwe EMP2-platform. Het concept laat zich vergelijken met de MQB van Volkswagen, ook de Fransen gaan het in de toekomst voor tal van nieuwe auto's gebruiken. Zelfs partner GM mag het ‘lenen’, zo is het al zeker dat die het onder de volgende Opel Zafira zal steken. Nog interessanter is dat de monovolume zijn gewicht met maar liefst 140 kilo zag dalen, wat behalve dat nieuwe platform ook te danken is aan het gebruik van aluminium voor de motorkap en kunststof voor de kofferklep. Een lager verbruik, vergelijkbaar met dat van een klassieke berline of hatcback uit het C-segment, was dan ook een van de drie grote streefdoelen van Citroën. De andere twee opdrachten voor de ontwerpers van de wagen waren het aanbieden van heel fijne technologie en een duidelijke verbetering van de kwaliteit.

CL 13.059.014

En of dat allemaal lukt?

We moeten natuurlijk eerst nog iets vertellen over de looks. De Grand met zeven zitplaatsen laat nog even op zich wachten, onze test kon voorlopig alleen met de korte versie. Vooral voor die wagen heeft Citroën zijn designers echt wel flink wat vrijheid gegund. Zo is bijvoorbeeld de snoet best wel gedurfd. De led-daglichten zijn gescheiden van de koplampen, ze staan wat hoger op de auto en ‘flankeren’ het over de hele breedte uitgerokken merklogo. De auto heeft flinke en zowaar wat sportief aandoende wielkasten en ook de voor een monovolume vrij schuine kofferklep oogt toch wel wat frisser dan de haast verticale achterkant van sommige concurrenten. Het schept meteen heel wat verwachtingen voor de volgende C4-vijfdeurs en andere toekomstige Citroëns, de constructeur laat immers weten dat voortaan niet alleen de DS-modellen er leuk en eigenzinnig mogen uitzien.

De auto straalt behalve originaliteit en een zekere schoonheid ook kwaliteit uit. En het blijft niet bij schijn alleen, in het interieur merk je meteen dat er met de afwerking een flinke stap voorwaarts werd gezet. Het is wel wennen aan de bediening van een en ander, zeker toch op de van een uitgebreide uitrusting voorziene topversies die wij bij de presentatie in Portugal onder de billen kregen geschoven. Zo zijn er maar liefst twee digitale schermen. ‘Vooraan’ in de middenconsole zit er eentje van 7 duim met zeven drukknoppen en aanraakbediening voor airco, audio, telefoon, navigatie en aanverwante functies. Erboven en aanzienlijk dichter bij de voorruit staat een panoramisch 12-duimsscherm, dat alle gebruikelijke rij-informatie (snelheid, toerental, brandstofniveau...) op verschillende manieren kan tonen en zich met een foto van geliefde of wat dan ook zelfs laat personaliseren. Met een usb-stick kun je het internet op, er is dan rechtsteeks toegang tot Facebook, Coyote, Wikipedia, Guide Michelin en andere ‘nuttige’ portalen.

13K2

Maar moet een monovolume niet vooral ruim en praktisch zijn? 

Natuurlijk, maar dat is de C4 Picasso ook wel. De wagen is weliswaar enkele centimers korter en ook minder hoog dan zijn voorganger, maar de wielbasis nam dankzij kortere overhangen tegelijk met 5,5 centimeter toe. Dat zorgt achterin voor aanzienlijk meer plaats voor de benen, er staan daar opnieuw drie individuele stoelen die zich dus ook apart laten verschuiven en opplooien. In het eerste geval kan je het koffervolume laten variëren van 537 tot 630 liter, zonder volk achterin krijg je 1.709 liter bagage in de wagen. In optie is er een elektrische bediening voor de kofferklep. Ook nog het vermelden waard: maar liefst 16 bergvakken en -vakjes bieden nog tot 40 liter ruimte.

Voorin kan je voor zogeheten Lounge-stoelen kiezen, die hebben comfortabelere hoofdsteunen, een massagefunctie met drie niveaus en voor de passagier een elektrisch uitklapbare voetensteun. Het verhoogt natuurlijk het luxegevoel dat de auto sowieso al uitstraalt, hij is ook vanaf de basisversie voorzien van de al van de vorige versie bekende panoramische en een eindje in het dak doorlopende voorruit. Mét verschuifbare zonnekleppen, bij fel licht zijn die dan ook wel een must. Het totale glasoppervlak van de C4 Picasso bedraagt 5,30 vierkante meter.

CL 13.060.022

Nu alleen nog een voor familiaal gebruik (met kinderen, met bagage...) geschikte motor kiezen en we zijn weg.

In afwachting van een vernieuwde 2 liter-HDi met 150 pk (en al Euro 6), is er keuze uit benzinemotoren van 120 en 156 pk en twee varianten van de 1,6 liter-diesel. In zijn 92 pk 'sterke' versie en in combinatie met de naar verluidt aanzienlijk verbeterde gerobotiseerde zesbak kan die zelfontbrander een voor dit type wagen bijzonder straffe - want dus heel lage - CO2-uitstoot van 98 g/km voorleggen. Wat te danken is aan een normverbruik van 3,8 liter per 100 kilometer. Die motor en de voordien wel weinig rijplezier verschaffende versnellingsbak waren op de eerste testritten in de buurt van Lissabon echter nog niet beschikbaar, we reden er wel met de 1.6 HDi van 115 pk.

Die onderging ook diverse verbeteringen, hij maakt wat meer koppel vrij bij lage toerentallen en laat zich dan ook soepeler (of met minder schakelen) rijden in de stad en op een bochtig en/of heuvelachtig parcours. De motor doet zijn werk ook behoorlijk stil, je blijft in het interieur  evengoed tot hoge snelheden gespaard van storende wind- en andere geluiden. Over snelheid gesproken, een spurt naar 100 km/u vraagt wel 11,8 seconden.

13K21

Een monovolume, dat rijdt toch nog altijd een beetje 'anders'?

De auto is stijver dan voordien en zag zijn zwaartepunt, dankzij een lager geplaatste motor en dito wagenvloer, ook een beetje zakken. De sporen werden verbreed en de veren en dempers zijn iets stugger afgesteld, dat zorgt er allemaal voor dat hij minder rolneiging vertoont. Maar een echte bochtenpikker is het daarmee nog niet, geweldig inspirerend zal het rijden met een monovolume wel nooit worden. De besturing mist trouwens nog altijd een beetje gevoel, maar op de snelweg toont de C4 Picasso zich een bijzonder comfortabele en dus ook aangename reiswagen.

Moderne technologie, dat houdt natuurlijk ook de komst van allerlei elektronische veiligheids- en comfortsnufjes in. We vermelden onder meer het 360 graden-gezichtsveldsysteem met vier camera’s, het quasi automatische parkeersysteem (ook in visgraat), de intelligente lichten, de actieve snelheidsregelaar en de waarschuwing bij het ongewild of dus zonder het gebruik van de knipperlichten verlaten van het rijvak. Dat laatste werkt met korte snokjes aan de veiligheidsgordels, onderzoek heeft blijkbaar uitgewezen dat zoiets meer effect heeft dan een geluidssignaal.

CL 13.059.011

En wat moet dat kosten?

Er is al een C4 Picasso vanaf 20.990 euro, voor dat bedrag krijg je de 1.6 van 120 pk met basisuitrusting (toch al een airco met twee zones, zes airbags, het 7-duimsscherm, een audio-installatie, een snelheidsregelaar, de panoramische voorruit...) mee naar huis. De diesel van 92 pk is er vanaf 21.990 euro, de hier voorgestelde 115 pk-variant kost minstens 23.540 euro.

Motor: 1560 cc, L4 (turbodiesel), 84 kW/115 pk (3600 opm), 230 Nm (1750-2500 opm) . Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak . Prestaties: 189 km/u, 0-100 km/u in 11,8 sec. . Verbruik: 4,0 liter/100 km CO2-uitstoot: 105 g/km . Prijs: 23.540 euro

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Picasso

Geschreven door op