Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CITROËN C4 1.6 HDi 110

Als je dan toch een C4 krijgt, dan het liefst eentje met een Citroën-embleem. Toch?

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :





Is de nieuwe C4 partij voor de Volkswagen Golf?

Dat moet nog blijken. We weten wel dat de C4 vooral comfortabel wil zijn. Citroën grijpt opnieuw naar een MacPherson-constructie voor- en een torsieas achteraan. En de milde set-up weet best raad met de infrastructurele oprispingen die onze Belgische wegennet ontsieren. Het leuke is dat die comfortfocus niet nefast is voor het rijplezier.

De soepele chassisafstelling zorgt uiteraard voor wat rolneigingen en wanneer je stevig doorremt, duikt de neus inderdaad tot tegen het asfalt. Toch vonden de Citroën-ingenieurs een leuk compromis tussen stabiliteit en levendigheid. Hoewel het elektrisch bekrachtigde stuur vergeet te communiceren wat de voorwielen precies uitvreten, dartelt de C4 vrank en vrij door het hinterland.

Die vlotte rijstijl past de 1,6 liter-dieselmotor wel. Rijden op koppel, zo tussen rustig cruisen en stevig raggen in. Pit heeft dit samen met Ford ontwikkelde blokje immers te koop. Het maximale koppel van 270 Nm mag dan pas vrijkomen bij 2.000 toeren per minuut, voor een zelfontbrander blijkt de powerband verrassend breed. En voortaan doet de manuele bak het niet langer met vijf, maar met zes verzetten.

Vertaalt dat zich ook in een lager verbruik?

Jawel. Citroën komt met een normcijfer van 4,6 liter per 100 kilometer aanzetten, maar tijdens een doorgedreven ecorit geraakten we niet lager dan 4,9 liter. Na een weekje testrijden klokten we af op een gemiddelde dorst van 5,7 liter, genoeg op de C4 een autonomie van 950 kilometer te bezorgen. Keurig, zonder meer.

Het kan evenwel beter. Het gamma omvat ook een zogeheten e-HDI, een ecoversie die de Franse constructeur zelfs een microhybride noemt. Er is immers sprake van een elektrische hulpmotor, al houdt die zich in dit geval enkel bezig met het start-stopsysteem. Best knappe technologie, maar de CO2-uitstoot stelt teleur.

Hoewel dat ingenieuze start-stopsysteem de krachten bundelt met een gerobotiseerde zesbak met aangepaste verhoudingen en met intussen gangbare ecolhulpjes zoals lagerolweerstandsbanden, remenergierecuperatie en een schakelindicator, geraakt die e-HDi niet onder de 109 g/km. Op een versie die onder de magische 100 g/km-grens duikt, moeten we nog minstens tot eind 2011 wachten.

Tegen dan zien we ook de sportieve driedeurs?

Zij die hopen op een strakker getekende driedeursvariant met coupéallures moeten we teleurstellen. Want volgens Citroën komt die er niet, net zomin als een breakvariant. Al passen de Fransen daar wel een mouw aan. Zoals we eerder zagen bij de C3, komt er ook een DS-afgeleide op basis van de C4. En dat is geen slanke coupé, maar een stoere SUV. Eentje met een chiquer afgewerkt interieur en een sportiever afgesteld onderstel.

Het koetswerkontwerp van de gewone C4 loopt mooi in de pas met het lijnenspel dat Citroën eerder uittekende voor de C3 en de C5. Hoewel het smoelwerk daadkracht uitstraalt en de talloze chroomaccenten klasse onder het geheel roeren, missen we de esthetische eigengereidheid waarmee de vorige C4-generatie door het leven bolde. Het oogt allemaal een beetje braaf.

Het veroorzaakte een golf van kritiek, maar nu Citroën weer naar een klassiek stuur grijpt, missen we het exemplaar met vaste naaf. Maar dat is dan ook het enige punt van kritiek, want het interieur gaat er niet een, maar makkelijk twee à drie stappen op vooruit. Niet alleen omdat er extra ruimte is of omdat de C4 voortaan met de grootste koffer van het C-segment pronkt, maar ook omdat de materiaalkeuze degelijk en de vormgeving aangenaam is. Alweer zorgen die chroomaccenten voor een stijlvolle toets.

Motor: L4-diesel (turbo), 1560 cc, 112 pk (3600 opm), 270 Nm (2000) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 191 km/u, 0-100 km/u in 11,8 sec Testverbruik: 5,7 l/100 km Prijs: 22.080 euro

Detailtest in AutoWereld 280 (16 december 2010)

Fotografie: Frieda Vanhauwaert

In dit artikel : Citroën, Citroën C4

Geschreven door op