Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Reportage / Onze Citroën CX vs. C5 Aircross (1): Franse klasse

De C5 Aircross zou uit dezelfde broek geschud moeten zijn als onze CX. Qua idee althans, want naar interpretatie toe kan de kloof niet groter zijn. Eens kijken hoe ver de appel van de boom valt.

Overzicht :

Origineel, comfortabel en wat tegendraads, zowel bij de vierdeurs uit vervlogen tijden als bij de SUV van vandaag druipt Citroëns signatuur van de respectievelijke concepten af. Ondanks de duidelijke verschillen is er dus ook een bijzonder hoge herkenbaarheid, raakvlakken die we de volgende dagen naar de oppervlakte willen halen. Want als beide appels van dezelfde boom komen, dan moeten ze navenant smaken, toch? Vandaag: design en zitcomfort.

Smaken verschillen

Nee, onze glazen moeten niet versterkt worden. We menen het weldegelijk dat er stilistische gelijkenis schuilt tussen de C5 Aircross en CX. Een raakvlak dat uiteraard niet zit in de respectievelijke concepten – we kennen heus wel het verschil tussen een SUV en een berline – maar wel in de eigenheid ervan.

Zowel de CX als de C5 Aircross zijn ‘vreemde eenden’ binnen hun klasse, doordat ze een vormelijke confrontatie aangaan die slechts twee uitkomsten kent: of ze bevalt je of je haalt er rigoureus je neus voor op. Ongeacht tot welk kamp je behoort, kan je niet ontkennen dat dat zowel toen als nu van een vormelijke durf getuigt die sommige andere merken totaal vreemd is. Overigens leert de CX dat dergelijke stoutmoedigheid uiteindelijk altijd loont. De opgestoken duimen en bijhorende lofbetuigingen hebben ondertussen meer dan duidelijk gemaakt dat de goegemeente het design van de CX nog altijd bijzonder weet te smaken.

Vorm vs. functie

Er valt dan ook wel wat te ontdekken: de concave achterruit, het minimalistische spoilertje, de versmalling van de koets richting achterzijde, de dichtgewerkte achterwielen, de éénarmige ruitenwisser,… Ter wille van de aerodynamica, het stokpaardje van geestelijke vader Robert Opron, al groeide die functionele basis door de jaren heen ook uit tot een waar designstatement. Of die eer ook de C5 Aircross te beurt zal vallen? Time will tell.

Hoofden draaien voorlopig amper, wat niet onlogisch is gezien er nog geen patina staat op de best markant uitziende koets. Een alweer vrij origineel design dat opnieuw gedrapeerd zit rond een praktische insteek. Geen aerodynamica deze keer, wel bruikbaarheid. De vorm deze keer onderdanig aan de functie. Gecreëerd volgens een modern recept en door een andere chef. Maar met dezelfde insteek: anders zijn dan de anderen.

Chevrons

De evolutie van de chevrons zegt alles. We zijn wel benieuwd wat Opron vindt van de Airbumps van Malval, hoe minimalistisch die op de C5 Aircross (in vergelijking met de oorspronkelijke ‘kussens’ van de C4 Cactus) ondertussen ook mogen zijn. Robert is tegen alles wat een stroomlijn beïnvloedt, met op kop stootstrips op de deuren. Gelukkig zat hij al bij Renault toen Citroën bij de Série II (de facelift, zo je wil) besloot wat meer plastic te mikken tegen de portieren van de CX.

Mousse

We zitten graag in de CX. Letterlijk. Het pluche van zijn zetels is zo uitnodigend. Het neervlijen heeft ondertussen ook een soort wederkerend patroon: kont laten zakken, een paar keer heen en weer wiegen tot de billen comfortabel gepositioneerd zitten, nog even opwippen, de broek goed trekken en ons dan opnieuw verbazen hoe fantastisch die zetels na al die jaren nog altijd omgorden.

Uiteraard is er ook sleet. De mousse is wat doorgezeten, de stof (de VIP-aankleding, wat ook een optie was) rafelt hier en daar en de rug mist wat steun, zeker bij langere ritten. Maar al bij al kan het oudgediend meubilair zeker de confrontatie nog aan met de zetels van een aantal modernere equivalenten.

Fauteuils, oud en nieuw

Als die tenminste niet C5 Aircross heten. Onder de noemer Advanced Comfort heeft Citroën namelijk ook zijn zetels geïnjecteerd met een bijkomende dosis welbehagen. Met als centraal ingrediënt het zogeheten ‘geheugenschuim’. In essentie komt het erop neer dat het schuim zich telkens opnieuw terugplooit naar zijn oorspronkelijke vorm. Door die herinneringsfunctie kan de densiteit van de mousse naar beneden, waardoor ze soepeler wordt, zich beter plooit naar de contouren van je lichaam en dus zorgt voor een groter comfort.

Tegelijk staat de bedrading strakker gespannen op plekken waar je als chauffeur steun verwacht (rug, schouders,...), wat finaal resulteert in een zachter aanvoelende stoel die desondanks toch de nodige houvast biedt. Waarlijk een van de beste zitopties van het moment. We zouden je trouwens aanraden de fauteuils met stof te bekleden en niet met het optionele leder. Dat creëert namelijk nog een extra laagje wolligheid. En een additionele toets retromodernisme.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken