Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Reportage / Onze Citroën CX vs. C5 Aircross (2): Rijden op een wolk

De C5 Aircross zou uit dezelfde broek geschud moeten zijn als onze CX. Qua idee althans, want naar interpretatie toe kan de kloof niet groter zijn. Eens kijken hoever de appel van de boom valt.

Overzicht :

Origineel, comfortabel en wat tegendraads, zowel bij de vierdeurs uit vervlogen tijden als bij de SUV van vandaag druipt Citroëns signatuur van de respectievelijke concepten af. Ondanks de duidelijke verschillen is er dus ook een bijzonder hoge herkenbaarheid, raakvlakken die we de volgende dagen naar de oppervlakte willen halen. Want als beide appels van dezelfde boom komen, dan moeten ze navenant smaken, toch? Vandaag: rijcomfort.

Twee systemen

Hoe ingenieus die hydraulische stoppers van de C5 Aircross ook moge zijn, tippen aan de genialiteit van het hydropneumatische bestel van onze CX kunnen ze evenwel niet. Niet in bouw en niet in uitvoering overigens. Vooraleer we daar concrete voorbeelden bij aanhalen, eerst nog even een korte schets van de werking van beide systemen, te beginnen bij die ‘kussens’.

Het principe daarbij is dat het kunststof stopblok dat de grens vormt van de ingaande slag van de veerpoot zich nu vervangen ziet door twee met olie gevulde kamers (één bovenaan de schokbreker, één onderaan). Die vlakken de terugslag waar dat mechanische blok je op trakteert als het wiel te zeer wordt ingedrukt volledig uit wat zorgt voor een bijzonder hoog dempingscomfort. Door de continue pompende beweging wiegt de C5 Aircross ook lichtjes over het asfalt, gedein dat klaarblijkelijk veel mensen doet herinneren aan het befaamde ophangingscomfort waar onze CX, en bij uitbreiding Citroën, eertijds zoveel punten mee scoorde.

De bollen

Wat ons brengt bij de hydropneumatische installatie van Notre Dame. Een stelsel dat gekenmerkt wordt door de ‘groene bollen’. Zes in totaal waarbij elke sphere aan de bovenkant gevuld zit met stikstof en onderaan met olie. Of beter: LHM (Liquide Hydraulique Minéral). Tussen beide stoffen zit een membraan. Wordt een wiel opgeduwd door een obstakel, dan duwt de veercilinder de olie in de bol tegen dat membraan. Die druk zet zich op zijn beurt over op het gas dat comprimeert en zodoende de schok opvangt. In praktijk – daar zijn we met de voorbeelden – glijdt de CX daardoor over het asfalt eerder dan hij erover rijdt.

Vooral bij verkeersdrempels toont de genialiteit van de hydropneumatiek zich: zonder enige vorm van vertraging vlieg je over de bult zonder dat dat resulteert in een dreun of stoot. De CX wipt hooguit wat op en wiegt nadien gezellig verder. Zie je het niet direct voor je, leg dan je linkse hand boven je rechter met een paar centimeter ertussen. Beweeg nu je rechterhand op en neer terwijl je links stil houdt. Waarmee je nu ongeveer weet hoe het er in profiel uitziet als onze CX over een partij kasseien vlast.

Beter dan de rest

Een stunt die de C5 Aircross niet volledig nagedaan krijgt. Pas op, de SUV weet verkeersplateaus een stuk comfortabeler af te veren dan het leeuwendeel van zijn segmentsgenoten, alleen raden we je wel ten stelligste aan dat niet te proberen aan de ongewijzigde snelheid van daarnet. Bij de C5 Aircross dien je dus weldegelijk te remmen vooraleer je de verhoging tackelt. Omdat er, anders dan bij de CX, geen schier eindeloze rek zit op de vergevingsgezindheid van de hydraulische stoppers. Omdat hij ook op grotere wielen staat (18 versus 14 duimers). En omdat hij hoger op z’n poten staat en er dus een hoger zwaartepunt recht te houden valt.

Uiteraard komt de modernere structuur ook met z’n positieve kanten. De stootkussens zijn bijvoorbeeld een pak goedkoper om te bouwen. Hoe goed ze ook mag zijn, de complexiteit en dito kostprijs van de hydraulische ophanging duwde Citroën mee de dieperik in. Een faillissement waar het uiteindelijk uit gered moest worden door Peugeot. De meer conventionele ophangingssetup (de Progressive Hydraulic Cushions zitten gewoon op MacPhersons voor- en een torsieas achteraan geschroefd) laat zich ook iets makkelijker de bocht in zetten. Waarmee we vooral bedoelen dat de SUV niet op z’n oor gaat liggen als je hem strak de hoek rond stuurt. Niet dat hij daarmee dynamischer is – als je de G-krachten wil trotseren, zal de CX je zeker weten verbazen met zijn rijtechnisch kunnen – maar je hoeft niet langer op de schoot van je buur te belanden als je wat tempo in je cadans wil steken.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken