Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / CITROËN DS3 CABRIO 1.6 e-HDI EGMV (2013)

Een cabrio bij de DS3 past als een zomerjurkje bij een topmodel. Een ideale combinatie dus.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



We kunnen ons wel niet van de indruk ontdoen dat we het allemaal al eens gezien hebben.

Klopt, de DS3 is leentje-buur gaan spelen bij Fiat en heeft zich voor de dakconstructie van zijn DS3 gebaseerd op het mechanisme van de 500C. Concreet betekent dat dat ook bij de Citroën het canvas in drie standen tussen de bogen openschuift.

Er zijn trouwens nog wel meer parallellen. Net als bij de kleine Fiat kan je ook je DS3 Cabrio naar hartelust personaliseren. Dat gaat dan van verschillende koets- en daktinten tot andere velgendesigns. Voor elk wat wils dus.

Nog iets wat niet helemaal duidelijk is. Wat is nu in godsnaam die EGMV6?

Dat is Citroëns codenaam voor de gerobotiseerde zesbak waarmee het zijn 1,6 liter-diesel levert. Voorlopig de enige schakelmogelijkheid, al zijn we in blijde verwachting van een manuele vijfbak.

Die zou ergens begin juli zijn intrede maken, iets waar we geduldig op zouden wachten. Het ding zuigt namelijk elke aanzet tot automotieve fun uit de vierpitter. Zonde, want diens 92 pk en 230 Nm weten anders best wel raad met de hippe Fransoos. Masochisten die zich alsnog geroepen voelen, kunnen zich wel optrekken aan het normverbruik dat met 3,8 liter (per 100 km) en een daarbijhorende 99 g/km CO2 bij de betere in de klas hoort.



We hebben ook iets gehoord over een kleine koffer. Klop dat?

Niet helemaal. Met 245 liter, ruimte die met neergeklapte achterbank zelfs uit te breiden valt tot 980 liter, sla je in dit segment geen mal figuur. Terwijl ook het slimme bedieningsmechanisme van de klep, waarbij de afdekschaal naar boven schuift in plaats van naar buiten toe open te zwaaien, de nodige lof verdient.

Alleen moet je je bagage dan wel gewurmd zien te krijgen door het sleutelgat dat overbleef na de broodnodige verstevigingswerken. Niet meteen ons idee van praktisch vernuft. En al helemaal niet als we daar minimum 23.435 euro voor moeten neertellen.

Motor: 1560 cc, L4 (turbodiesel), 68 kW/ 92 pk bij 4000 opm, 230 Nm bij 1750 opm Transmissie: voorwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak Afmetingen (l/b/h): 3948/1715/1458 mm Gewicht: 1090 kg Koffer: 245-980 l Ophanging: MacPherson, torsieas Prestaties: 178 km/u, 0-100 km/u in 11,8 sec. Normverbruik: 3,8 l/100 km CO2-uitstoot: 99 g/km Prijs: 23.435 euro

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3

Journalist AutoGids/AutoWereld