Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CITROËN DS3 RACING

Na zes constructeurstitels in het WRC was het voor Citroën hoog tijd de pedigree uit te breiden naar de showroom. De DS3 dient als basis, Citroën Racing mocht zich erop uitleven.

CITROËN DS3 RACING #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hot hatches, waren wat dat betreft op Frans grondgebied Renault en Peugeot niet heer en meester?

RenaultSport bouwt de beste hot hatches, en vroeger sprak ook Peugeot een aardig woordje mee tussen de opgefokte familiewagentjes. Die status is echter al lang verleden tijd, en Citroën neemt nu binnen de PSA-groep voor het eerst de fakkel over.

Met deze 207 pk sterke DS3 Racing steekt de Parijse autobouwer voor het eerst de tenen in deze wateren, en het ding is meteen de snelste straatauto die het merk ooit bouwde. Van 0 naar 100 km/u doet hij in 6,5 seconden, even snel als een Mini John Cooper Works en rapper dan al de rest (Clio RS, Polo GTI, Abarth Punto SS,...).

Niet geheel toevallig dat net die Works de enige is die gelijke tred houdt. Beide hebben immers dezelfde motor, al is de tuning dan specifiek van Citroën Sport.



Een BMW-motor opgekieteld door Citroën Sport, dat moet knallen.

Absoluut. De 1,6 liter met turbo en directe injectie levert zijn 275 Nm al vanaf 2.000 opm, waardoor dit blok zich zoals tegenwoordig de norm is uitstekend leent voor zowel gezellig keuvelen als hard van katoen geven. De normuitstoot is nauwelijks 149 g/km CO2.

Het onderstel kan volgen. Op een beijzelde Col de Vence was koppelstuur natuurlijk nooit ver te zoeken, maar ondanks het ontbreken van een sperdifferentieel bleek deze DS3 een verduiveld efficiënt scheurijzer, met een voortrein die nauw luistert naar de directere stuurinrichting. In bekwame handen in een Clio RS nog net iets efficiënter, maar het potentieel van de Citroën is makkelijker te exploiteren.



Je krijgt er blijkbaar ook een setje stickers gratis bij?

Inderdaad. In de plaats van uitgebreid en terecht naar het WRC te verwijzen, heeft Citroën gekozen voor een striping die aan die van een jachtvliegtuig doet denken. In de spoilers, wielkasten en in het interieur zit overigens echte koolstofvezel verwerkt.

De op 2.000 exemplaren per jaar gelimiteerde DS3 Racing heeft dan ook zijn prijs. 31.420 euro maar liefst kost dit ding. Meer dan 11.000 euro meer dus dan de meest spartaanse Clio RS (de Cup), en eveneens meer dan de John Cooper Works.

Hij is goed, de DS3 Racing, maar nu ook weer niet zó goed dat hij dat prijskaartje rechtvaardigt. Weet immers dat de waanzinnige Ford Focus RS toen hij nog op de markt was amper 1.000 euro meer kostte...

Motor: L4-benzine (turbo), 1598 cc, 207 pk (6000 opm), 275 Nm (2000-4500) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 235 km/u, 0-100 km/u in 6,5 sec Normverbruik: 6,4 l/100 km Prijs: 31.420 euro

Eerste test in AutoWereld 281 (31 december 2010)

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3

Journalist AutoGids/AutoWereld