Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (3)

Onze langeduurtester, de DS3 Cabrio, is lang niet de eerste compacte cabrio die Citroën in zijn gamma opneemt. Een tiental jaar geleden kwamen de Fransen reeds met de C3

CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (3) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Onze langeduurtester, de DS3 Cabrio, is lang niet de eerste compacte cabrio die Citroën in zijn gamma opneemt. Een tiental jaar geleden kwamen de Fransen reeds met de C3 Pluriel op de proppen. Een vergelijking dringt zich op. 

De C3 Pluriel wierp grote ogen bij zijn voorstelling in 2003. Cabrio, targa, pick-up of gewoon gesloten, de compacte Citroën deed het allemaal met even veel plezier. Jammer genoeg was de uitwerking minder goed. Zo diende je de dakbogen handmatig te verwijderen wanneer je volledig dakloos wou rijden, een operatie die met het nodige gevloek gepaard ging. Aangezien je ze niet in de auto kon opbergen, was je bovendien verplicht het weerbericht grondig te raadplegen alvorens in vol cabrio-ornaat kustwaarts te vertrekken. Gelukkig was er ook nog een targa-modus waarbij enkel het lamellendak werd weggeschoven en je je geen zorgen hoefde te maken over mogelijke plensbuien.

Bij onze DS3 Cabrio ging Citroën net iets conservatiever te werk. Dakloos betekent hier immers dat het stoffen schuifdakje volledig samengeplooid ligt op de koffer. Van verwijderbare dakbogen en pick-uptoestanden is geen sprake meer. Verder werd ook het inventieve systeem waarbij het opengeklapte dak van de C3 Pluriel verstopt werd in een speciaal vak onder de koffervloer, overboord gegooid. Nochtans zou een dergelijke constructie welkom geweest zijn in onze DS3 Cabrio, want in open stand is het zicht naar achteren ronduit desastreus.

DS3_3

Onderhuids steunen beide wagens op de fundamenten van de C3, al hanteerden de Fransen twee keer een verschillende strategie. De C3 Pluriel was een comfortabele cruiser die flaneren langs de zeedijk verkoos boven een helse tocht in de Ardennen. Zijn koetswerk miste stijfheid en begon al snel te deinen in de bochten. Bovendien waren zijn motoren niet echt bemeten op de zware koets. Er was keuze uit twee benzinekrachtbronnen en een exemplaar op diesel. Wie zichzelf echter toch iets of wat vlot door het verkeer wilde bewegen, was aangewezen op de krachtigste benzine, een afmosferische 1.6 met 109 pk.

Gelukkig kan de DS3 Cabrio ons onderweg meer bekoren. De kleine Fransoos kreeg een onderstel dat onder handen is genomen door de jongens van Citroëns sportafdeling. Het resulteert in een sportief rijgedrag dat dankzij een goede koetswerkstijfheid nooit een krimp geeft. Onder de motorkap vinden we een reeks performante blokken die de dynamische kwaliteiten van het onderstel nog extra in de verf zetten. En dan hebben we het vooral over de 150 pk sterke 1.6 THP die in onze langeduurtester dienst doet. Met dat blok in het vooronder ontpopt de DS3 Cabrio zich tot een dynamisch racertje waarmee je bestuurders van een dakloze Mini Cooper kan laten zweten.

Met een basisprijs van 17.100 euro was de C3 Pluriel in 2009, het laatste jaar waarin hij werd verkocht, een flinke hap goedkoper dan een DS3 Cabrio in basistrim (21.130 euro) vandaag. Zaken zoals een airco, waarvoor je destijds moest bijbetalen, worden vandaag dan weer wel standaard meegeleverd.

DS3_1

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten