Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (slot)

De relatie met onze langeduur-Citroën leest als een echte 'rom-kom': redactie vindt DS 3 Cabrio maar niets om hem op het einde alsnog in de armen te sluiten. En dat doek is onderhand gevallen.

CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (slot) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

DSC09087

Maar misschien moeten we beginnen bij het begin. Drie maanden terug arriveerde de hippe Fransoos op onze parking. In een vrij donkere kleurstelling, wat ons enigszins teleurstelde. Een mening die we vandaag trouwens nog zijn toegedaan. Een DS3, en bij uitbreiding de Cabrio, komt het best tot zijn recht in een flashy kleur, al dan niet behangen met een hoop designonderstrepende stickers.

DSC09075

Nu accentueerde de Noir Perla Nera-teint vooral het miezerige klimaat. Gelukkig zette onze Sport Chic dat enigszins recht in het interieur. Aan de zwarte hoofdtoon werd niet geraakt, maar een aantal blitse details, zoals de ingebouwde parfumeur, trokken daar wel de aandacht van weg. En eens die vermaledijde winter definitief het noorden had gekozen, was er uiteraard dat schuivende canvas dat al dat grijs wist te overspoelen met een flinke portie zon.

Net als bij Fiats 500C schuift het lapje in twee standen naar achter om in complete zonkloppermodus te rusten op de hoedenplank. Dat plooimechanisme zorgt voor weinig bijkomend gewicht en een beperkte ontwikkelingskost, maar evenzeer voor nul visibiliteit achteruit. Een nadeel waar onze Citroën nog een nauwelijks te gebruiken kofferruimte aan toevoegde. Niet dat er geen cargo kon achter de achterbank van onze langeduurtester, die was met 245 liter zelfs best behoorlijk, alleen was de laadopening zo klein dat zelfs een chihuahua een zetje kan gebruiken om het luikje door te raken.

DSC09081

Dat gezegd zijnde hebben we er ons een zomer lang kostelijk mee geamuseerd. Zeker in combinatie met die geweldige 1.6 THP. Diens 150 pk en 240 Nm volstonden ruimschoots om de ietwat verwijfde zweem die rond de Citroën hing met een welgemeende grom weg te blazen. Verwacht je niet aan een bochtenpikker pur sang, daarvoor voelt de elektrische bekrachtiging te wazig en kampt de ophanging met zijn beperkingen, maar de rijcapaciteiten volstaan ruimschoots om je aan het glimlachen te krijgen.

Om maar te zeggen dat ook deze testperiode eindigde met een happy end. Weliswaar eentje met een ‘maar’. Hoe leuk en hip we de Citroën ook vinden, 27.375 euro vinden we echt wel belachelijk veel. Zeker gezien de restwaarde even snel daalt als het kwik deze maand. Vandaar deze toptip: zoek je een exemplaar op de tweedehandsmarkt. Eentje zoals deze bijvoorbeeld.

DSC09106

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten