Langeduurtests
CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (5)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Toen wij nog fuiven afschuimden, was het simpel: wie hip en cool wou zijn, reed in een BMW, de Tony’s zwoeren bij gepimpte Ibiza’s en voor wie allang blij was dat er vier wielen, een motor en een stuur voorhanden waren (ja, we bekennen schuld) volstond een twaalf jaar oud Opel Corsaatje. Vandaag liggen de kaarten enigszins anders. De jeugd wil zich steeds meer profi leren en dat vraagt om aangepast speelgoed. BMW speelde daar destijds het eerst op in met zijn versie van de Mini, een hedendaagse ode aan het allemanskarretje van weleer, een interpretatie die door de jaren uitgroeide tot een waar icoon. Een succesverhaal dus waar ook andere constructeurs zich maar wat graag aan willen spiegelen. Citroën bijvoorbeeld, zij het op een totaal andere manier. ‘Anti-retro’ heet de slogan bij de lanceringscampagne van de DS3, waarmee de Fransen willen aantonen dat je niet altijd hoeft terug te grijpen naar het verleden om succesvol te zijn. Vreemd genoeg
kiezen ze in Parijs voor hun modernistisch uitgevoerde C3 wel twee medeklinkers die de dubbele chevron midden de jaren zeventig de naam en faam hebben geleverd waar Citroën ook vandaag nog op teert. Maar buiten de connotatie die aan het DS-logo hangt zijn er inderdaad weinig knipogen naar het verleden te vinden aan boord van de Fransoos, wel gadgets die aanknopen met de wensen en verlangens van de huidige iPod-generatie. En dan is er nog Alfa. Ook de Italianen willen het jonge volkje onder hun paraplu en pogen hen daar te krijgen door de gulden middenweg te volgen tussen retro en modernisme. Misschien wel de slimste zet, want daarmee vist de MiTo zowel in de vijver van de DS3 als
de Mini. Of de lekker bekkende Quadrifoglio Verde, de geklaverde topversie van de MiTo, daarmee ook de maat kan nemen van de Mini Cooper S en de Citroën DS3 1.6 THP? Tja, als twee honden vechten voor een been...
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3 , MINI, MINI Mini , Alfa Romeo, Alfa Romeo MiTo