Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / CITROËN DS3 RACING • RENAULT CLIO GORDINI RS : Napoleon of Sarkozy?

Twee kleine Fransozen met een ‘groot bakkes’, de oude keizer versus het nieuwe opdondertje. Met de door Citroën Racing geprepareerde DS3 krijgt de Clio RS taaie oppositie. Machtsomwenteling, of blijft de gevestigde orde op de troon?

Overzicht :

We gaan het meteen toegeven: wij zijn devote fans van de door Renault Sport bijgetrainde Clio. Een hot hatch van de oude school, met een eenvoudige maar kundig afgeregelde mechanische inborst en een groot hart: een 2 liter die het niet van drukvoeding, maar van longinhoud moet hebben. En daarmee is de Clio RS de laatste der mohikanen, want sinds de productiestop van de Honda Civic Type-R wordt elke noemenswaardige pocketraket door een turbo aangevuurd. Dat geldt dus ook voor deze DS3 Racing, waarmee Citroën zich voor het eerst in lange tijd komt moeien tussen de gevestigde orde in deze klasse. Een klasse waar zustermerk Peugeot ooit grote sier maakte, nota bene. En de double chevron heeft geen half werk gedaan, de Citroën Racing-divisie mocht zelfs de fi netuning doen van dit oranje gevaarte. De meervoudige WRCkampioenen fokten de 1,6 liter-turbo op tot 200... of 207 pk, elk met een productie-aantal van 1.000 stuks, een administratief kunstgreepje om de Europese homologatie te versimpelen. Hoe dan ook, elke Belgische DS3 Racing komt met een paardenstal van 207 stuks, enkele eenheden meer dan de 203 van de Clio RS en slechts marginaal minder dan de cavalerie van de Mini John Cooper Works en de Opel Corsa OPC Nürburgring Edition. Het maakt dat dit duel er eentje is van uitersten. Van de oude atmosferische stijl versus moderne turbotijden, van een Clio van eenvoudige komaf versus een DS3 met premiumambities. Aux armes!

IN VELE OPZICHTEN IS DE DS3 RACING DE BETERE AUTO
Journalist AutoGids/AutoWereld