Langeduurtests
CITROËN DS3 CABRIO 1.6 THP (5)

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
We gaan het meteen toegeven: wij zijn devote fans van de door Renault Sport bijgetrainde Clio. Een hot hatch van de oude school, met een eenvoudige maar kundig afgeregelde mechanische inborst en een groot hart: een 2 liter die het niet van drukvoeding, maar van longinhoud moet hebben. En daarmee is de Clio RS de laatste der mohikanen, want sinds de productiestop van de Honda Civic Type-R wordt elke noemenswaardige pocketraket door een turbo aangevuurd. Dat geldt dus ook voor deze DS3 Racing, waarmee Citroën zich voor het eerst in lange tijd komt moeien tussen de gevestigde orde in deze klasse. Een klasse waar zustermerk Peugeot ooit grote sier maakte, nota bene. En de double chevron heeft geen half werk gedaan, de Citroën Racing-divisie mocht zelfs de fi netuning doen van dit oranje gevaarte. De meervoudige WRCkampioenen fokten de 1,6 liter-turbo op tot 200... of 207 pk, elk met een productie-aantal van 1.000 stuks, een administratief kunstgreepje om de Europese homologatie te versimpelen. Hoe dan ook, elke Belgische DS3 Racing komt met een paardenstal van 207 stuks, enkele eenheden meer dan de 203 van de Clio RS en slechts marginaal minder dan de cavalerie van de Mini John Cooper Works en de Opel Corsa OPC Nürburgring Edition. Het maakt dat dit duel er eentje is van uitersten. Van de oude atmosferische stijl versus moderne turbotijden, van een Clio van eenvoudige komaf versus een DS3 met premiumambities. Aux armes!
In dit artikel : Renault, Renault Clio , Citroën, Citroën DS 3