Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CITROËN C4 GRAND PICASSO e-HDi 150 (2013)

Voor de zomer reden we al met de kleine C4 Picasso, met de herfst in aantocht is het de beurt aan de grote. Oftewel 'Grand', in het Frans.

CITROËN C4 GRAND PICASSO e-HDi 150 (2013) #1
36.980 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Dat zie je er wel aan.

 

Met 7 centimeter extra wielbasis en een in totaal 17 centimeter langer koetswerk zit hij inderdaad een pak steviger in het vlees. Die extra ruimte tussen voor- en achtertrein dankt hij aan de variabele bouw van zijn nieuwe EMP2-platform (zie ook de Peugeot 308) en het levert in elk geval een gigantisch interieur op. Je waant je haast in een C8, al is die aan de meetlat nog wel wat groter.

 

Hoe dan ook, het belangrijkste verschil zit uiteraard in de koffer, waar je oftewel tot 704 liter aan kofferruimte hebt (met de middelste bank naar voor geschoven), oftewel twee extra zitjes ontvouwt uit de vloer (een optie van 700 euro). Voor volwassenen is er zelfs voldoende beenruimte daar, al zijn zitting en rugleuning wel eerder op het formaat van kinderen berekend.

 

Verder heeft de Grand-versie een duidelijke eigen stijl, met specifieke C-vormige led-achterlichtblokken en matgrijze dakrails die beginnen onderaan de voorruit en doorlopen tot aan de onderkant van de D-stijl. Het blijft in de eerste plaats een busje, natuurlijk, al is Citroën er wel in geslaagd van de C4 Grand Picasso een best stijlvolle kar te maken. Ietwat futuristisch zelfs, met die bijzondere koplampen.

 

13K2jpg

 

Verder nog nieuws?

 

De 2.0 HDi (150 pk) is nog eens grondig onder handen genomen en voldoet nu al aan de Euro 6-normen, dankzij een extra SCR-katalysator met AdBlue-injectie. Goed voor een veel schonere uitstoot, maar dankzij de 100 kilo gewichtsreductie en de betere aerodynamica gaat ook het dieselverbruik omlaag.

 

Verder noteren we vooral dingen die we al wisten van de kleinere Picasso-versie, zoals de goede geluidsisolatie, het strakke maar comfortabele chassis, de smaakvolle interieuraankleding en de overdosis aan luxe-items en elektronische gadgets.

 

Dat laatste is dan weer geen onverdeeld succes, de vooral via een aanraakscherm en veel knoppen op het stuur te bedienen functies missen gebruiksvriendelijkheid en eisen vaak teveel aandacht op. Franse autobouwers en ergonomie, het zal misschien wel nooit een smetteloos huwelijk worden.

 

13K65JPG

 

Wat is het prijsverschil?

 

Moeilijk te zeggen in dit geval, de 2.0 HDi is immers niet te krijgen in de kortere Picasso. Deze versie kost liefst 28.900 euro, al krijg je daarvoor dan wel het op één na hoogste uitrustingsniveau (Intensive). Vergelijken we echter de 1.6 e-HDi van 115 pk, dan berekenen we een verschil van 1.266 euro (Seduction-niveau).

 

Motor: 1997 cc, L4 (turbodiesel), 110 kW/150 pk bij 4000 opm, 370 Nm bij 2000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 9,8 sec. Normverbruik: 4,2 l/100 km CO2-uitstoot: 110 g/km Prijs: 28.900 euro

 

CL 13.075.030

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten