Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Kia XCeed PHEV (2020)

In de stortvloed aan PHEV’s dit jaar gaat ook de Kia XCeed aan de stekker. AutoWereld doet de test.

38.390 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Zowel binnenin als aan de buitenkant zie je amper het verschil met een gewone XCeed, de grootste weggever is het dichtgeplamuurde radiatorrooster en de stekkerpoort in de voorvleugel aan de bestuurderskant. Het is geen toeval dat de Koreanen net dit model uitkozen om het aandeel PHEV’s in de totale verkoop stevig op te krikken (en dus de CO2-emissies te verlagen); de XCeed heeft volgens hen het potentieel beter te verkopen dan alle andere Ceed-versies tesamen.

Het is een concept dat op verschillende gedachten hinkt, zo’n crossover met een schuine, haast coupé-achtige achtersteven. Maar we moeten ook toegeven dat het ding er goed uitziet; bijdetijds maar niet tendentieus, en goed geproportioneerd.

Wat verandert er?

Onder de achterbank zit, naast de brandstoftank, een lithium-polymeerbatterij van 8,9 kilowattuur. Die neemt slechts beperkte ruimte in; de zitruimte achterin is niet aangetast en het bagageruim evenmin. Ze voedt een elektromotor van 44,5 kW, die een tandem vormt met een atmosferische 1.6 op benzine, wat een systeemvermogen van 141 pk geeft. De voorwielen worden aangedreven via een gerobotiseerde bak. Merk op: dit is het systeem dat we kennen uit onder andere de Niro en de Hyundai Ioniq. De volelektrische autonomie is, in de praktijk, zo’n 40 kilometer.

Het viel ons in elk geval op dat deze XCeed een gans ander gezicht toont met volle of lege batterij. In het eerste geval presteert hij zoals het een gezinswagen past, voldoende koppelrijk om zonder ongemakken de verkeersstroom te kunnen volgen. Eens de benzinemotor zelf zijn boontjes moet doppen, dan wordt dit een bijzonder slome auto; je drukt het gaspedaal in, maar plots lijkt er niemand meer thuis.

Dat nadeel heeft ook zijn voordeel: waar veel PHEV’s transformeren tot drinkebroers eens de batterij ‘leeg’ (we zetten dat tussen aanhalingstekens, want echt leeg is een batterij dan niet), blijft deze Koreaan bijzonder karig omspringen met zijn fossiele brandstof. We noteerden aan het einde van onze testperiode een gemiddelde van 4,2 l/100 km, wat mag gezien worden. In die zin kunnen we deze stekkerhybride geen lichtzinnigheid verwijten.

Wat daarrond zit, is keurig. Het ontwerp is in alle opzichten verzorgd, van de inrichting met goede zitpositie en mooie bouwkwaliteit tot de inrichting met voldoende zitruimte achteraan. De koffer lijdt wel onder de vorm, de schuine achterklep vreet veel laadruimte weg. In die zin is de break (Sportwagon) de betere koop.

Conclusie

De lage CO2-uitstoot (amper 29 g/km) en de uitgebreide standaarduitrusting maken er op het eerste gezicht een interessant plaatje van, maar daar staat wel een forse startprijs tegenover: 36.490 euro. Voor dat geld is deze XCeed toch te zeer een compromis; bijvoorbeeld Toyota heeft efficiëntere hybrides die voor minder geld meer ruimte bieden.

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Xceed

Journalist AutoGids/AutoWereld