Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 100 (2020)

In de Peugeot-catalogus gaat de elektrische Peugeot e-2008 met alle aandacht lopen, maar er zijn natuurlijk ook versies met een klassieke verbrandingsmotor. AutoWereld doet de test met de instapdiesel.

30.720 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe Peugeot 2008 grote stappen gezet. Op designvlak leunt de SUV een pak dichter aan bij de grotere 3008, al heeft hij zijn guitige geleend van de kleinere 208. De 2008 staat op het CMF-platform van de PSA-groep; de compacte cross-over is met 15 centimeter gegroeid en meet nu 4,3 meter. Het koetswerk werd ook 3 centimeter breder, waardoor de Franse cross-over wat steviger op zijn pootjes staat.

Ook binnenin kan je van een kleine revolutie spreken. Op het kleine stuur na zijn zer vrijwel geen overeenkomsten tussen de nieuwe en de vorige Peugeot 2008. Leuk gevonden: de digitale i-Cockpit waarop Peugeot zo trots is, geeft de informatie weer in 3D. Toegegeven, echt nuttig is dat niet. Maar het oogt leuk zonder de leesbaarheid in het gedrang te brengen.

Het motoraanbod van de Peugeot 2008 is zowat identiek aan dat van de 208. Naast de elektrische e-2008 die een 135 pk sterke elektromotor combineert met een accupakket van 50 kWh biedt de Franse constructeur de compacte SUV ook aan met klassieke verbrandingsmotoren op zowel benzine als diesel. Wij gingen op pad met de instapdiesel: de 2008 1.5 BlueHDi 100. De testwagen was wel een goed uitgeruste GT Line met een heleboel opties.

Wat verandert er?

Kleintjes worden groot. De nieuwigheden in het B-segment (zoals de Peugeot 208, Renault Clio/Captur en Opel Corsa) laten een verrassend volwassen rijgedrag zien, een trend waarop de nieuwe 2008 geen uitzondering vormt. Dankzij de groeispurt toont de Peugeot zich ruim en comfortabel, terwijl de koetswerkbewingen netjes onder controle blijven zodat ook de rijdynamiek overeind blijft.

Ook het interieur oogt volwassen. Naast de vormgeving verdient vooral de aankleding een pluim, want de GT Line hult zich in materialen die je niet associeert met de compacte SUV-klasse. Ja, het nepleer met koolstofvezelpatroon oogt een beetje gek, maar alles voelt zacht aan en ziet er ook minder treurig uit dan bij de concurrentie. De zetels zijn ook lekker zacht en bieden voldoende steun en instelmogelijkheden. We kunnen op dit vlak enkel klagen over het glanzende plastic op het stuurwiel en de middenconsole. Maar dat blijven details.

Valt die capaciteiten te rijmen met de instapdiesel? We vinden van wel. De 1,5 liter-turbodiesel heeft slechts 100 pk, maar onderin toont de BlueHDi zich gewillig en reageert hij vlot. Hernemingen geschieden zonder dat je al te vaak moet terugschakelen.Wat overigens geen straf is, want de manuele zesversnellingsbak laat zich snel en gemakkelijk bedienen. De vermogenskromme vlakt snel af, waardoor het weinig uithaalt om extra toeren te maken. Het verbruik valt ook reuzemee; we besloten onze testweek met een gemiddelde dieseldorst van 5,1 liter per 100 km. Voorwaar niet slecht.

Conclusie

De 2008 is gegroeid en zijn kwaliteiten zijn dat ook. Degradeer deze Peugeot niet tot een stads-SUV'tje, want dankzij de comfortabele zetels en het lage verbruik maalt deze Fransman net zo graag kilometers. Niet iedereen kan het expressieve design hebben, maar wie in dit segment shopt, moet de 2008 geprobeerd hebben.

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm