Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW M3 Competition (2021)

De nieuwe BMW M3 is er, en anno 2021 is dat met meer dan 500 pk, toch in het geval van deze Competition-variant. AutoWereld doet de test.

91.950 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een rijdende legende, de M-versie van de BMW 3 Reeks is immers al sinds eind de jaren 80 een model dat in elk autohart geparkeerd staat. De huidige generatie, met codenaam G20, heeft nu ook de gekende Motorsport-behandeling ondergaan. Dezer dagen levert dat bij BMW een eigen modelcode op: G80.

Aangevuurd door Mercedes' AMG-divisie, dat met de C-Klasse al eerder door de 500 pk-grens ging, pakt de M3 nu uit met een cavalerie van 510 stuks, toch in het geval van deze Competition-versie (de gewone heeft er 480). Er zijn nog meerdere variaties mogelijk, je kan bijvoorbeeld kiezen uit een manuele zesbak of achttrapsautomaat - een robotbak is er niet meer -, en vierwielaandrijving is verkrijgbaar als optie. Behalve met vier of twee deuren (M4) is de M3 vanaf volgend jaar voor het eerst ook te krijgen als break, en we verwachten ons ook nog aan een gepeperde variant van de 4 Reeks Cabrio. Meer dan voldoende verpakkingen dus voor deze zes-in-lijn-biturbo, die we ook al kennen uit de X3.

Wij namen een M3 Competition onder de arm, met achterwielaandrijving en automaat.

Wat verandert er?

En de inmiddels roemruchte nieren die al zoveel stof deden opwaaien, met de onhandige positionering van de nummerplaat, pardoes erbovenop. De gewone 3 Reeks heeft die niet, deze M wel. Even opzichtig zijn de talloze nerven, hoeken en sleuven, trouw aan de tijdsgeest laat ook deze BMW de elegante atleticiteit van vroegere modellen van het huis achter zich. Zoals gewoonlijk priemen uit de achterbumper twee dubbele uitlaten, al kan je via een graai in de Performance-cataloog ook een viervoudige centrale uitlaatlijn krijgen.

Behalve de B58 uit de M340i is dit S58-blok de enige zescilinderbenzine die je dezer dagen nog kan krijgen in de 3 Reeks (een diesel met zes longen is er nog wel). De biturbo maakt vooral indruk met zijn souplesse en verfijning, de 650 newtonmeter zijn beschikbaar tussen 2.750 en 5.500 opm, en vervolgens sleurt de motor door tot 7.200 toeren. Veel macht, maar dat zinderende van weleer heeft plaats geruimd voor dagelijke bruikbaarheid, ook al omdat de bekende achttrapsautomaat zo verschrikkelijk efficiënt en zacht is. Daarmee is de BMW M3 anno 2021 een meer dociele auto geworden dan de vorige versie, die veel duidelijker smeekte om van de zweep te krijgen. De komst van partikelfilters en strengere decibelnormen hebben ook het stemgeluid verder gesmoord, al kan hij onder volle belasting wel nog steeds zwaar uithalen.

Het onderstel profiteert van de erg stijve constructie, met dank aan allerhande verstevigingswerken. Grip is er, met die enorm brede banden, uiteraard in overvloed, waardoor de voortrein bijzonder precies reageert op wat je ervan vraagt. Al met al precies volgens de doctrine die de Duitse luxemerken hanteren voor hun sportieve modellen, die almaar krachtiger, groter en zwaarder worden en daardoor in een vicieuze cirkel zitten die steeds meer technologie en vermogen vraagt. Inmiddels zit de M3 al aan 1,7 ton, al verstoppen hulpstukken als de variabele stuurbekrachtiging, de adaptieve dempers of het actieve achterdifferentieel dat kundig.

Zoals gewoonlijk in BMW's M-modellen kan je de mechaniek digitaal aansturen, en naast de motor, bak, dempers en stuur kan je nu ook de beet van het rempedaal regelen in twee standen. In het iDrive-systeem vind je daarnaast ook speeltjes, zoals een driftmeter en een chrono om rondetijden op te tekenen. Er zijn twee programmeerbare standen, M1 en M2, en net als in de racerij kan je het esp regelen als een volumeknop, met liefst tien trappen. Je bent dus wel even zoet eer je dit ding helemaal onder de knie hebt.

Conclusie?

De spreidstand tussen sportieve vaardigheid en dagelijks gebruiksgemak is simpelweg indrukwekkend, net als bij de huidige M5 is BMW erin geslaagd een geweldenaar de beste manieren aan te leren, en dat is ingenieurswerk van het beste allooi. Net als bij bijvoorbeeld de jongste Porsche 911 heeft dat ook iets teleurstellends: die vaardigheden ontdek je enkel bij snelheden waarvoor de openbare weg niet geschikt is, aan een normaal tempo is dit gewoon een rappe 3 Reeks. Voor fijnproevers die gewoon willen genieten van een prettig chassis en een sprankelende motor bestaat er goedkoper en puurder materiaal.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld