Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Facelifts / DS 3 met facelift en snelle Performance op eigen benen

Ook de DS 3 verliest de Citroën-familienaam, hij krijgt er een nieuwe snoet en wat extra snufjes voor in de plaats.

Overzicht :

DS geldt sinds vorig jaar als een apart merk binnen de PSA-groep, naast Citroën en Peugeot. De 4 en de 5 hadden zich al 'losgemaakt', de populairste telg uit het gamma doet dat nu ook. Zo'n 390.000 exemplaren werden er sinds de lancering van de DS3 in 2010 al verkocht. Vanaf nu komt hij niet meer aangelopen als je er Citroën tegen roept, de familie- en voornaam zijn nu DS en 3. Mét spatie.

Personaliseren

De facelift is er natuurlijk tegelijk voor de gesloten 3 als voor de semi-cabriovariant. Hun snoet is helemaal hertekend, in het midden van het radiatorrooster prijkt nu een groot DS-logo en ook de lichtblokken voor- en achteraan zijn nieuw. Het kan ook vooraan met leds, het Vision-pakket combineert diodes en xenons. De kleinste DS liet zich voordien ook al op diverse manieren aankleden, die personaliseringmogelijkheden worden nog wat groter. Met bijvoorbeeld nog meer (aparte) kleuren voor de dak, zo zijn er nu maar liefst 68 verschillende combinaties met de lak van de rest van het koetswerk mogelijk. Die gelden dan ook voor de kappen van de buitenspiegels en wat versieringen op het dashboard. Er zijn ook nieuwe velgen beschikbaar.

Active City Brake

In het interieur is de bekleding opgewaardeerd en het nieuwe infotainmentssysteem met 7-duimsscherm ondersteunt zowel Apple CarPlay als MirrorLink. De veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met Active City Brake die de wagen tot een snelheid van 30 km/u bij nood automatisch tot stilstand kan brengen. Met Connect Box worden gelokaliseerde nood- en hulpoproepen uitgestuurd. We vermelden ook nog de achteruitrijcamera en de vertrekhulp op hellingen.

DS 3 Performance

Er is keuze uit liefst vier benzine- en twee dieselmotoren. Onderaan het gamma is er de bekroonde 1.2 PureTech-driecilinder met 82 pk, de strafste versie levert nu 130 pk. Helemaal leuk wordt het met de 1,5 centimeter verlaagde DS 3 Performance, die krijgt de 1,6 liter-THP uit de Peugeot 208 GTi. Hij is hier goed voor 208 pk en 300 Nm. De motor heeft een manuele zesbak met korte(re) verhoudingen, een Torsen-differentieel met beperkte slip is tegen meerprijs beschikbaar. Achter de zwarte 18-duimsvelgen zitten aangepaste remmen, de Performance krijgt ook nog dubbele uitlaatpijpen (in het zwart) en kuipstoelen.

Première in Genève

De bravere Pure Tech 110 heeft een nieuwe zestrapsautomaat, van de 1.6 THP is er ook een variant met 165 paarden. Dieselen kan met BlueHDi's van 100 en 120 pk, voor de eerste versie geeft DS een CO2-uitstoot van 79 gram per kilometer op. Op het Autosalon van Brussel zal je de vernieuwde DS 3 nog niet vinden, de Fransen wachten met de wereldpremière tot het Autosalon van Genève in maart. Ook al hebben ze de auto gisterenavond reeds in Parijs getoond...

In dit artikel : DS, DS DS 3

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken