Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DS 3 Performance (2016)

De Citroën DS3 Racing wordt vervangen door de DS 3 Performance, aangedreven door de 1,6 liter-turbomotor van de Peugeot 208 GTi.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Mocht het je nog niet zijn opgevallen, de DS 3 is op papier geen Citroën meer. Sinds maart 2015 beschouwt de overkoepelende PSA-groep DS als een afzonderlijk merk naast Peugeot en Citroën, beter dan als onderdeel van dat laatste. Een beslissing die grotendeels is ingegeven door het succes van de Different Spirit-ideologie in China. Daar heeft DS aparte showrooms en wordt het merk effectief als zelfstandig gepercipieerd, hoewel iedereen natuurlijk weet dat er PSA-mechaniek onder de gestileerde koetswerken schuilt.

De DS 3 Performance vervangt de Citroën DS3 Racing. Maar de Fransen veranderen meer dan enkel de badges.

  • De oude THP-motor is vervangen door een geblazen 1,6 liter-turbobenzine die we al van de gefacelifte 208 GTi kennen.
  • Introductie van mechanische sper tussen de aangedreven voorwielen.
  • Ook beschikbaar als DS 3 Cabrio.
  • Meer personaliseringsmogelijkheden, een opgewaardeerd infotainment, opgefrist veiligheidsarsenaal.

De DS 3 Performance houdt het merkelijker braver dan de Racing...

Niet toevallig, simpelweg omdat de Citroën DS3 Racing te opzichtig was om binnen het nieuwe DS te passen. Meteen de reden waarom de oranje kleurstelling geschrapt is ten voordele van gesofisticeerdere tinten, ook al is de carbon inleg op de wielkasten en de velgen daardoor mee verdwenen.

Ter compensatie biedt DS een matzwarte Black Special aan, evenals een op 39 exemplaren beperkte reeks in samenwerking met horlogefabrikant BRM. Kortom: PSA verandert het geweer van schouder door tal van personaliseringsmogelijkheden aan te bieden op de snelste DS 3. En hij komt nu ook als Cabrio.

DS 3 Performance

Maakt die nieuwe turbomotor een groot verschil?

De nieuwe, uit de Peugeot 208 GTi by PeugeotSport geplukte 1,6 liter-turbomotor is goed voor een vermogen van 208 pk en een maximaal koppel van 300 Nm, oftewel 1 paardje en 25 koppelmomenten meer dan in de Citroën DS3 Racing van weleer. Dat zorgt ervoor dat de DS 3 Performance in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 230 km/u haalt.

De wijzigingen aan de motor zijn zo subtiel dat je ze moeilijk ervaart. Met een platte koppelcurve vanaf 1.500 toeren is er geen sprake van een turbogat, maar omdat de verzetten nog altijd ellenlang zijn (de tweede reikt tot 110 km/u, de derde tot 165), voel je de verbeteringen ten opzichte van het oude blok minder. Desalniettemin trekt de viercilinder nog altijd kwiek naar de begrenzer, wat gezien de CO2-afstelling van een pittig blok getuigt.

Verwacht alleen niet dat de zestienhonderd een echte stem heeft, laat staan dat de uitlaat uitbundig gaat pruttelen. Het is een DS, hè.

DS 3 Performance

En het weggedrag? Kan de Performance mee met de modernere hot-hatchjongens?

Achter de nieuwe façade vallen er gelukkig ook wat mechanische wijzigingen op te tekenen. De belangrijkste daarvan is de introductie van een sper met beperkte slipwerking. De Racing vertrouwde daarvoor op elektronica, wat al eens in een opspinnend voorwiel resulteerde. Een parasietreactie die de Performance vreemd is, althans op de kurkdroge testwegen van de Côte d’Azur, hoewel de voortrein wel braver reageert dan die van de verwante 208 GTi by PeugeotSport. ’We hebben bewust voor een andere afstelling gekozen’ aldus Performance-baas Pierre Budar, ‘omdat we de circuitambities graag aan ons zustermerk overlaten’.

Of we daaruit moeten concluderen dat DS met de Performance een makker alternatief heeft afgeleverd? Budar weer: ‘Niet makker, maar door de ophanging vergevingsgezinder te maken en de sperwerking tot 30% te beperken hebben we wel een wagen gecreëerd die je perfect dagelijks kan gebruiken zonder compromissen te sluiten’.

DS 3 Performance

Hardcore kan je de vernieuwde DS3 Performance bijgevolg niet noemen. Eerder competent, met een goede stuurprecisie en uithoudende remmen. Het schakelpatroon van de manuele zesbak is nog altijd wat omslachtig, maar het belet je niet om hard te gaan. Temeer omdat de tweede en derde versnelling ruimschoots volstaan voor de meeste situaties.

En wat is het AutoWereld-verdict?

Na de schitterende 208 GTi by PeugeotSport en de gedegen 308 GTi heeft PSA nu dus een derde sportieveling in de aanbieding. Eentje die misschien wat braver afgesteld is, maar daarom niet minder genietbaar voor de dag komt.

DS 3 Performance

In dit artikel : DS, DS DS 3

Geschreven door op