Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DS 4 Crossback 2.0 BlueHDi EAT6 (2015)

De DS 4 verlaat het Citroën-nest, hij krijgt dus een nieuwe premiumsnoet én een Crossback-variant. Waarmee wij de Franse weg opgingen.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Eigenlijk niet meer dan een facelift. En toch. Na de DS 5, en in afwachting van een gelijkaardige operatie voor de ‘kleine’ DS 3, wordt de Citroën DS4 nu ook een DS 4 (met spatie) en krijgt hij er dus ook zo’n wat avontuurlijkere Crossback-versie bij. “Le baroudeur”, zeggen de Fransen. Meer meer dan wat esthetische opsmuk is het eigenlijk niet.

Wat is er nieuw?

Niet echt veel, al is het wel een facelift waar je niet naast kan kijken. De hele voorkant is immers hertekend. Weg is het Citroën-logo, in de plaats komt een groot radiatorrooster (en beetje à la Audi) en natuurlijk het sierlijke DS-logo. Je kan ook gaan voor een DS Led Vision-pak, met dan 84 leds voor de meedraaiende koplampen, de 'dynamische' richtingaanwijzers en de mistlichten. Kunstwerkjes, alweer. Maar wel 1.500 euro extra. En er zijn nu ook nog meer personaliseringsmogelijkheden, net als bij de DS 3 kan je de 4 voortaan ook krijgen met een dak in een andere kleur dan de rest van het koetswerk.

De ‘gewone’ DS 4 is een beetje verlaagd, dat deed dus ook het zwaartepunt. De Crossback behield echter wel de 3 centimeter hogere bodemvrijheid (in vergelijking met de C4 van Citroën), maar het zijn toch vooral de in het zwarte uitgevoerde toevoegsels (genre wielkastverbreders) en de dakrails die hem een SUV-look geven. Meer dan een cross-overtje is het echter niet, van vierwielaandrijving is hier hoegenaamd geen sprake.

Wat zit er onder de motorkap?

Het aanbod is wat beperkter dan voor de gewone DS 4, voor de Crossback kan je kiezen uit twee benzine- (130 en 165 pk) en evenveel diesels. Dat zijn dan een 1.6 met 115 pk en een 2.0 met een fraaie 180 paarden. De 1.6 THP met 210 pk en de 1.6 BlueHDi met 150 pk kunnen hier niet.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Dat hangt voor een flink deel van je budget af. Net als bij de Duitse premiumconcurrenten zijn de aankledingsmodelijkheden flink uitgebreid en kun je desgewenst zelfs gaan voor een volledig met leder bekleed dashboard. En daar zouden ze in de fabriek een klus van zo’n acht uur aan hebben.

Vooraan is er plaats zat, achterin merk je meteen dat dit maar een compacte middenklasser is. Met de been- en zeker hoofdruimte zit het nog wel redelijk goed, het probleem van deze coupé-achtige DS 4 is de moeilijk instap. De achterste zijdeuren zijn smal en bovenaan afgerond, hun speciale vorm maakt zelfs dat de ruiten niet naar beneden en dus niet open kunnen. Esthetisch best wel knap en op zijn minst origineel is het stukje ruit dat als een driehoek een heel eind in de C-stijl doorloopt. Het maakt deel uit van de deur en opent dus mee, oppassen dat je je daar niet tegen stoot.

Knap en een première voor de hele PSA-groep is Apple CarPlay, waarmee je zowat alle functies van je iPhone via het (optionele) infotainmentsysteem van de auto kan gebruiken. Voor wie een 'slimme' telefoon van een andere fabrikant bezit, is er Mirror Link.

Hoe rijdt de DS Crossback 2.0 BlueHDi 180?

De Crossback rijdt niet echt anders dan de gewone DS 4, alleen bij extreem bochtenwerk merk je dat hij wat hoger op zijn wielen staat. De ophanging en de besturing kregen ook een wat sportievere afstelling. Het rijgedrag kan best wel bekoren, opvallen doen wel nog altijd de door de banden veroorzaakte rijgeluiden. Optimaal is de geluidsisolatie zeker niet.

De besturing is vrij licht, maar wel precies genoeg om de DS 4 een sportieve touch te bezorgen. Wat toch ook de bedoeling was. De auto laat zich vlot en vlak de bochten ingooien, geholpen door de 2.0 BlueHDi van 180 pk die zich hier echt wel een heel pittige dieselmotor toont. En op dat decibelprobleempje na, is de wagen tegelijk ook comfortabel.

Wat moet dat kosten?

Met de 2 liter-diesel van 180 pk en de voor deze motor standaard geleverde zestrapsautomaat met koppelopvormer kost de auto 31.400 euro, maar je kan de Crossback-looks ook al krijgen voor de 1.2 PureTech op benzine vanaf 23.100 euro. Dat is dan wel maar een zogeheten Be Chic, de krachtigere modellen komen standaard met het hogere So Chic-uitrustingsniveau. En 'afgekeken' van de Duitse premiummerken: de optielijst is bijzonder lang. Alleen al de studie van de verschillende mogelijkheden voor een lederen bekleding vraagt een halve dag.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De DS 4 is, net als grote DS 5-broer, vooral een esthetisch statement. Hij springt er uit door zijn looks en laat zich desgewenst (als je er extra voor betaalt) ook heel leuk aankleden. We hebben er zeker geen probleem mee als mensen voor die Crossback-look en de hele filosotie erachter vallen. En nog minder met de originele pistes die de Fransen uitproberen. Zolang je maar weet dat het concept ook wat minder functionele kantjes heeft. Je krijgt iets speciaals, dat echter minder praktisch is en ook meer kost dan de een klassieke auto uit dit segment. De Crossback is trouwens nog eens 1.300 euro duurder dan een vergelijkbare standaard DS 4 met dezelfde motor en uitrusting. Maar goed, het knapste huis is ook niet altijd het meest gebruiksvriendelijke. En de mooiste vrouw niet de makkelijkste...

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Zowat alle compacte middenklassers natuurlijk, genre Ford Focus, Opel Astra en Volkswagen Golf. En de C4 van (voortaan) zustermerk Citroën. Al zijn die qua concept wat 'klassiekere' auto's dat wel allemaal functioneler dan de DS 4. En de PSA-groep wil met zijn nu als een apart merk op de markt gezette DS-modellen toch vooral premiumkopers verleiden. En in het geval van de DS 4 zijn dat er dus die ook voor een Audi A3, BMW 1 Reeks of Mercedes A-Klasse zouden kunnen vallen.

 

In dit artikel : DS, DS DS 4

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten