Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari GTC4Lusso (2016)

Ferrari heeft de opvolger van de FF klaargestoomd, zelfs inclusief ander naamplaatje. Maar of dat van de GTC4Lusso dan ook een andere bolide maakt? AutoWereld doet de test

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Van de allereerste GTC4Lusso die we tijdens de presentatie onder ogen kregen dachten we verkeerdelijk dat het een FF was. Je mag de hele operatie dus gerust zien als een doorgedreven facelift, al raden we je ten stelligste aan dat nooit zo uit te spreken in het bijzijn van Ferraristi. Aanhangers van dat geloof gaan namelijk spontaan over de nek bij het horen van die term.

Die zullen je waarschijnlijk met klem wijzen op de verschillende nieuwigheden zoals

  • De extra punch die de 6,3 liter-V12 kreeg toebedeeld. Daarmee braakt de GTC4Lusso nu 690 pk en 697 Nm uit.
  • De uitbreiding van de befaamde 4RM-vierwielaandrijving met een vierwielsturing, wat leidde tot het 4RM-S.
  • De metamorfose van het interieur met als belangrijkste blikvanger het centrale infotainmentsysteem en zijn 10,25 duim grote scherm.
  • De grotere interieurruimte, waardoor je achterin nog comfortabeler zou moeten zitten.

Beginnen bij het begin. Als dit een facelift is, waarom dan die nieuwe naam?

Tja, het is duidelijk niet alleen the Lord die werkt in mysterious ways. Een eenduidige antwoord hebben we er niet op gekregen, maar gezien er niemand graag door het leven gaat met een nijdige vorm van reflux, gaan we ervan uit dat Ferrari bewust koos voor een nieuwe naam, in de hoop dat de wereld voorbij de herkenbare trekken zou zien en zijn GTC4Lusso zou omarmen als zijnde een nieuw model.

Voor de link hoef je overigens niet ver te zoeken. De fast back-stijl werd losjes geïnspireerd op het design van de legendarische 250 GT Berlinetta Lusso, terwijl het tekenteam voor de luchtsleuven in de flanken zijn mosterd is gaan halen bij de 330 GTC. Na wat gepuzzel met achtervoegsels en de 4 als samenhoudende lijm was GTC4Lusso geboren. Overigens nog dit: die ‘4’ staat voor het aantal beschikbare zitplaatsen en niet, zoals nogal vaak wordt aangenomen, voor de vierwielaandrijving.

Serieus? Het zou nochtans een prima verwijzing zijn geweest. Zeker gezien het de enige Ferrari is die alle wielen aan het werk kan zetten.

Ja en nee. De GTC4Lusso is naar aandrijving, en bij uitbreiding karakter, inderdaad een buitenbeentje, al wil dat niet zeggen dat Ferrari zomaar afstapt van zijn core business.

Het zogeheten 4RM-systeem (wat staat voor Quattro Ruote Motrici), waarbij een voor de motor geplaatste ‘versnellingsbak’ met vier verzetten (Power Transfer Unit) middels het slippen van de koppeling vermogen kan overdragen naar de voorwielen, betrekt inderdaad de voorwielen in het spel.

Alleen, en daar zit de angel, is dat een zuiver elektronisch spel. Er bestaat immers geen (bijkomende) aandrijvende verbinding tussen voor- en achterkant, waardoor je allerminst kan spreken van een traditionele vierwielaandrijving. Meer nog, in essentie is de GTC4Lusso een achterwielaandrijver die enkel als de omstandigheden daar naar vragen hulp inroept van die vooraan ingebouwde PTU.

Laat het echter meteen duidelijk zijn dat dat allerminst een nadeel is. Met de elektronica loopt de GTC4Lusso op rails wat de juiste ingesteldheid is voor een cruiser met zelfs enige familiale aspiraties en bijgevolg een klienteel dat niet meteen op zoek is naar de ultieme rij-ervaring.

Wat niet wil zeggen dat er geen verwachtingen zijn, dit is en blijft natuurlijk een Ferrari. En net dat maakt de bijkomende powertransfer mogelijk. Iedereen kan ontiegelijk hard gaan met deze vierzitter, zonder dat dat uit moet monden in een natte broek of trillende ledematen.

Iets wat trouwens bij de FF ook al zo was. Nieuw is echter dat de denkoefeningen wat sneller worden gemaakt en de marges wat ruimer werden. En, uiteraard, dat er een S-voegsel de 4RM-afkorting is komen vervoegen. Een letter die duidt op de bijkomende vierwielsturing. Waarmee de vier nog maar eens in het verhaal wordt betrokken.

Geeft het wat, die vierwielsturing?

Goh, we zijn ook hier geneigd het bij een ja-nee-antwoord te houden. Pas bij serieus dichtknijpende haarspelden valt op hoe vlot deze 4,9 meter lange, 2 meter brede en 1,4 meter hoge Ferrari zich rond de koord krult. Het 4RM-S werd dan ook vooral ontwikkeld om dergelijk situaties te faciliteren en de stabiliteit bij hoge snelheden te verhogen.

Wat die snelheden betreft: de atmosferische V12 werd nog wat opgekieteld waardoor er nu 30 paarden meer uit de 6,3 liter worden geperst. De totale cavalerie van 690 pk heeft wel een goeie 8.000 omwentelingen nodig om tot volle wasdom te komen, al hoef je uiteraard niet zolang te wachten op vuurwerk. Van de 697 Nm staan er al dik 500 ter beschikking bij 1.750 opm waardoor je alsnog op een rush wordt getrakteerd van zodra het rechter pedaal naar beneden gaat.

De gerobotiseerde Getrag-bak met dubbele koppeling die de GTC4Lusso quasi ongewijzigd kreeg overgebouwd van de FF raast daarbij als vanouds door z’n zeven verzetten. Wel enigszins vreemd is dat bij een kickdown in Comfort-modus de bak weigert een verzet terug te schakelen. Niet dat dat meteen een probleem hoeft te zijn, zoals al gezegd is er koppel genoeg om de 1,9 ton wegende GTC4Lusso vooruit te branden, maar het zorgt wel voor een ietwat bevreemdend gevoel.

En wat met het comfort?

Dat ligt belachelijk hoog. Zelfs in hun meest sportieve set-up bedekken de adaptieve dempers oneffenheden met een voor dit kaliber van sportvoiture ongeziene mantel der liefde. De zetels zitten bovendien prinsheerlijk, de nieuwe koelinstallatie brengt het interieur in een mum van tijd op temperatuur en dankzij de (optionele) high end-geluidsinstallatie krijgen ook je trommelvliezen een wellnesskuur.

Al worden die laatsten uiteraard ook al danig in de watten gelegd door het heerlijke gedonder van de V12. Trap de 6,3 liter op zijn staart en er rijst een symfonie uit de vier pijpen die alleen in Italië gecomponeerd kan worden. Pas op, het is enkel bij planken dat de mechanische muziek zich laat horen. Bij normaal gassen houdt de GTC4Lusso zich gedeisd, een muilkorf die overigens bewust werd geplaatst. Dat zou het afstandmalen immers minder vermoeiend maken.

Alles zit nu ook in een moderner kleedje, zeker het centrale infotainmentsysteem dat zich nu via een 10,25 duim groot aanraakscherm laat bedienen. Technologie waarmee de GTC4Lusso terug aanknoopt met de hedendaagse besoignes.

Nu nog de bedieningsknoppen op een normale plek krijgen (zoals de richtingaanwijzers op het stuur en de bediening van de cruise control links weggemoffeld op de boordplank. Niet meteen de plaats waar je ze verwacht in een kilometervreter), de blinkende onderdelen ook laten uitvoeren in het nu door plastic nagebootste metaal én eventueel kijken hoe je nog twee extra portieren gemonteerd krijgt en deze GTC4Lusso zou zomaar eens de gezinswagen van het jaar kunnen worden.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Om de debatten maar eens te sluiten met een boutade: de GTC4Lusso is de compleetste Ferrari van het moment. Ha ja, hij biedt tonnen rijplezier, zonder dat dat enige kunde vraagt. De symmetrie die door het asymmetrische design zit geweven maakt er een exentrieke doch klassieke schoonheid van,terwijl die beauty bovendien gezegend werd met de nodige inhoud (twee volwaardige plekken achterin en 450 liter aan bagageruimte).

De GTC4Lusso is ook razendsnel (3,4 seconden tot 100 km/u en een top van 335 km/u), klinkt onwaarschijnlijk schoon en toont zich opmerkelijk comfortabel. Het beste dus van een aantal werelden zonder dat daar veel compromissen voor moeten worden gesloten. Vandaar waarschijnlijk dat hij met zijn 268.414 euro zo buitenaards duur is.

In dit artikel : Ferrari, Ferrari GTC4

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten