Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari 812 Superfast (2017)

Niet snel, maar supersnel. AutoWereld reed met de Ferrari 812 Superfast.

298.267 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Ferrari 812 Superfast is eigenlijk een herwerkte F12berlinetta, al gaan de modificaties veel te ver om van louter een facelift te spreken. Een overzicht:

  • Vernieuwde V12: cilinderinhoud klimt van 6,2 naar 6,5 liter, het vermogen van 740 naar 800 pk
  • Eerste Ferrari met elektrisch bekrachtigde stuurinrichting
  • Chassis krijgt Passo Corto Virtuale, de actieve vierwielsturing die debuteerde op de F12tdf
  • Generatie 5 van het zogeheten SSC-systeem, kort voor Side Slip Control
  • De 812 Superfast weegt 60 kg lichter dan de F12
  • 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden, 100 tot 0 km/u in 32 meter
  • Herwerkte transmissie schakelt nog sneller
  • Actieve aerodynamica
  • Bredere voorbanden, keuze tussen Michelin- en Pirelli-rubber

Ferrari 812 Superfast

Geen turbo's noch KERS?

Neen. Ferrari zweert trouw aan de atmosferische V12. In vergelijking met de F12 krijgt het motorblok een langere slag, waardoor de cilinderinhoud naar 6,5 liter stijgt. Verder noteren we een gloednieuw injectiesysteem (van 200 naar 350 bar) en een inlaatspruitstuk met variabele geometrie, technologie die de Scuderia enkele jaren ontwikkelde voor de F1-motoren. Die aanpassingen resulteren in een hoger vermogen en in meer efficiëntie.

De krachtbron van de Ferrari 812 Superfast ontwikkelt zijn piekvermogen van 800 pk bij 8.500 opm en loopt pas bij 8.900 toeren tegen de begrenzer aan. Naast een magistrale V12-soundtrack staat dat garant voor verbluffende prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 2,9 seconden, die van 0 naar 200 km/u duurt amper 7,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 km/u. Het gemiddelde normverbruik daalt naar 14,9 liter per 100 km, dat is het CO2-equivalent van 340 g/km.

De V12 drijft de achterwielen aan via de gekende F1-transmissie, een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De versnellingsbak krijgt kortere ratio's en schakelt 30% sneller op en zelfs 40% sneller terug. Als je de linkerpeddel blijft vasthouden, schakelt de bak verschillende verzetten terug. Als een mitraillette. Naast de razendsnelle motorrespons valt onderweg vooral het toegenomen enthousiasme in de hogere toerentalregionen op, waardoor de Ferrari 812 Superfast zo mogelijk nog meer haast heeft wanneer de rode zone in zicht komt.

Ferrari 812 Superfast

Krijgt de 812 Superfast al die power ook kwijt?

Jawel. Met verbazend gemak, zelfs. Tijdens de uitgebreide testsessie op de openbare weg draaiden we de onvermijdelijke Manettino-schakelaar zowel in Sport als in Race, maar nooit spartelden de achterwielen om grip. De naadloze manier waarop Ferrari de verschillende systemen bundelt, blijft verbazen. Vooral omdat de 812 Superfast met nieuwe parameters speelt. Bovenop de stabiliteitscontrole, de versnellingsbak, de actieve demping en het achterdifferentieel spreken nu de Passo Corto Virtuale-vierwielsturing en de elektrisch bekrachtigde besturing een stevig woordje mee.

Aanvankelijk voelt de Ferrari 812 wat schichtig aan. Je moet je brein wat tijd geven om zich in te stellen op de superdirecte stuurinrichting en de actief meesturende achteras. Maar zodra die kennismakingsperiode achter de rug is, krimpt de Superfast en rijd je op de millimeter. Hoewel de wagen gedirigeerd wordt door bits en bytes, blijft de rijervaring ouderwets analoog. De koolstofkeramische Brembo-remmen verdienen een extra vermelding. Hoewel deze Ferrari dik 1,6 ton weegt, stopt hij stabiel en snel. Van 100 km/u naar stilstand remmen, vraagt niet meer dan 32 meter.

Een sportwagen die 800 pk op de achterwielen zet en die bijna 300.000 euro kost, zet je zintuigen sowieso op scherp. Zeker als het roadbook enkel Italiaanse bergwegeltjes telt, waarvan het wegdek in bedenkelijke staat blijkt te zijn. Maar de Ferrari 812 geeft je zoveel controle, zoveel goesting en zoveel vertrouwen, dat je al gauw naar je persoonlijke Vettel-rijmodus overschakelt. We hebben het over de Sebastian Vettel die de straten van Monaco domineerde, niet over diegene die de pedalen verloor in Baku.

Ferrari 812 Superfast

De 812 oogt ook helemaal anders dan de F12...

Niet onlogisch, daar de 812 Superfast geen enkel koetswerkonderdeel van zijn voorganger overneemt. De designers werden gedirigeerd door de aerospecialisten van Ferrari, die allerlei passieve en acteieve oplossingen bedachten om extra downforce te genereren. Het koetswerk lijkt wel op kaas met gaten, gaten die gebruikt worden om hitte zo snel mogelijk af te voeren en om rijwind zo efficiënt mogelijk te kanaliseren. Al die sleuven maken de 812 er niet meteen mooier op, al hoor je ons niet zeggen dat de Superfast geen feest zou zijn om naar te kijken.

Het AutoWereld-verdict?

De uitgebreide testrit zindert nog na. Een Ferrari is altijd een ervaring, maar de 812 Superfast is wel erg gul met het uitdelen van emotie. De V12-motor domineert de ervaring, maar ook de transmissie en het chassis spelen op een erg hoog niveau. Ze hebben weer iets bijzonders in elkaar gestoken, daar in Maranello.

Ferrari 812 Superfast

 

 

 

 

In dit artikel : Ferrari, Ferrari 812

Geschreven door op

De concurrenten