Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FIAT 500L 1.6 MULTIJET 105 (2013)

De Fiat 500L krijgt een nieuwe motor, een diesel met 105 pk.

FIAT 500L 1.6 MULTIJET 105 (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :




Die 500L passeerde hier toch al eens eerder in een test?

Klopt, we probeerden hem al met zijn 0,9 liter-tweecilinder en brachten in ons papieren magazine ook al een uitgebreide test met de 1.3 MultiJet, dat laatste is nog altijd Fiat-taal voor dieselmotor. Die compacte zelfontbrander levert slechts 85 pk, we vonden hem dan ook een beetje te licht uitvallen voor een auto die toch echt geen kleine stadsmus meer is. Bij Fiat moeten ze er zowat hetzelfde over hebben gedacht, vandaar dat de compacte monovolume nu ook een 1,6 liter-diesel met 105 pk krijgt.

Een ander verhaal, zo blijkt meteen. Slaagt de 1.3 er niet echt in om verschillende passagiers (en hun bagage) te verzoenen met enig rijplezier, dan lukt dat bij de 1.6 wel. De viercilinder levert ook een aardig koppel van 320 Nm af, hij wist ons daarmee aangenaam te verrassen in de heuvels en zelfs bergen langs de Franse Côte d'Azur. De regio die Fiat voor de presentatie van de auto had opgezocht in de hoop er wat beter weer te vinden dan in België. Maar  dat viel dus enigszins tegen, zoals de foto's aangeven.




We kregen zowaar zin in kerstaankopen, met al die sneeuw...

De motor laat zich wel horen, toch bij lage snelheden. Tot andere rijgeluiden voor 'compensatie' zorgen, maar de familie-500 scoort terzake niet slechter dan vergelijkbare dieselauto's van de concurrentie. Hij is zeker ook niet luidruchtiger dan de 1.6 TDI van Volkswagen die we momenteel in onze vloot langeduurtestwagens hebben draaien. En de Fiat-motor is ook soepel, al is de zesde versnelling wel heel lang en dien je voor een iets of wat vlotte herneming dus wel eens naar vijfde terug te keren.

Fiat had natuurlijk een zo klein mogelijke dorst op het oog, de Italianen geven een normverbruik van 4,5 liter per 100 kilometer op. Dat liet zich op 'onze' besneeuwde bergwegen niet echt verifiëren, een testverbruik van dik 6,5 liter mogen we hier (voorlopig) dan ook als weinig representatief  wegwuiven. Bij lange afstanden op de snelweg en met (in zesde) slechts 2.000 opm op de toerenteller moet de auto zeker een wat beter cijfer kunnen voorleggen.




Tenzij je hem gebruikt waarvoor hij echt is gemaakt, niet? En hem dus regelmatig vollaadt.

Ja, de 500L is een heel andere auto met ook heel wat meer mogelijkheden dan de 'gewone' 500. Naam en looks laten een sterke familieband vermoeden, in werkelijkheid is de eerste een best wel ruime en ook praktische familiewagen. Comfortabeler is hij ook, sportieve ambities koestert de auto dan weer niet en op een Abarth-editie hoef je zeker niet te wachten. De 500L scoort dus wel met zijn zitruimte voor- en achterin (de achterbank is ook verschuifbaar), met het royale laadvolume, met de guitige aankleding, met het hippe Uconnect-infotainmentsysteem en met een correcte prijs. De 1.6 van 105 pk is er vanaf 19.700 euro, het al vrij goed voorziene Pop Star-uitrunstigsniveau inbegrepen.




Motor: 1598 cc, L4 (turbodiesel), 77 kW/ 105 pk, 320 Nm bij 1750 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 4147/1665/1784 mm Gewicht: ca. 1320 kg Koffer: 343-1310 l Ophanging: MacPherson, torsieas Prestaties: 181 km/u, 0-100 km/u in 11,3 sec. Normverbruik: 4,5 l/100 km CO2-uitstoot: 117 g/km Prijs: 19.700 euro

In dit artikel : Fiat, Fiat 500L

Geschreven door op

De concurrenten