Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FIAT 500L TwinAir (2012)

Terwijl het rond de opvolging van de Punto en de Bravo verdacht stil blijft, gaat Fiat meer en meer paarden verwedden op de 500-naam, die zoveel meer uitstraling heeft. Hier is de L, zoals in Langer.

FIAT 500L TwinAir (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Een monovolumeversie op 500-basis, dus?

Feitelijk moeten we de 500L zien als de opvolger van de Multipla. Je weet wel, dat eigenaardige doosje met vier koplampen waarin je vooraan met zijn drietjes naast elkaar kon zitten. Deze nieuwkomer huisvest vijf volwassenen, al is hij toch zo’n 15 centimeter langer geworden.

Uniek is hij dus niet, al is het wel een knap staaltje architectuur. Achteraan heb je bijvoorbeeld verrassend veel beenruimte, toch voor een karretje dat nauwelijks groter is dan een klassieke stadswagen. Daarachter zit dan een koffer van 343 liter, al kan de bank ook naar voren schuiven voor een extra volume van 400 eenheden. Je kan de hellingshoek van de rugleuning verstellen en met de op drie verschillende niveaus te plaatsen koffervloer krijg je een volledig vlakke laadruimte als de bank plat gaat. Doordat je ook de linkse voorzetel neer kan leggen, weet de 500L daardoor voorwerpen van 2,4 meter te slikken.



Allemaal zeer handig uitgewerkt, net als bijvoorbeeld de dubbele spijlen van de voorruit, die maken dat je driekwart vooraan een uitstekend zicht hebt. Er is duidelijk goed nagedacht over de 500L. Helemaal te gek is de ingebouwde Lavazza-koffiezet. Wie heeft er immers nooit eens zin in een versgetapte espresso tijdens het aanschuiven in deze of gene file?

Zijn de technische fundamenten dan identiek aan die van de Cinquecento?

Mechanisch baseert de 500L zich op het Punto-platform, zij het dan iets langer en breder. Vooraan zitten MacPherson-veerpoten die een nieuwe antirolstang kregen, achteraan heeft Fiat de torsieas hertekend en lichter gemaakt. Het is een klassieke opbouw, maar de auto doet er zijn voordeel mee.



Het veercomfort is bijvoorbeeld best keurig, met een goede demping over oneffenheden, terwijl ook de wegligging zorgenvrij is. De grote 500 laat zich best lichtvoetig van kruispunt naar rotonde sturen. Het is enkel wennen aan het elektrische stuur met variabele bekrachtiging.

Tussen de voorwielen ligt in dit exemplaar de fameuze TwinAir-tweecilinder. Slechts 875 cc groot, maar dankzij zijn turbo en hydraulische klepbediening aan de inlaatzijde (MultiAir) goed voor 105 pk. Verrassend vinnig en best zuinig ook, met een normverbruik van amper 4,8 liter per 100 kilometer en een Euro 6-label. Alleen, die zuinigheid is extreem afhankelijk van je rijstijl.

Een geslaagde oefening, deze 500L?

Net zoals Mini nu al een tijdje doet, wilt de 500L de charme van zijn kleine broertje injecteren in een ander wagenconcept. De vraag is wat er hier van die charme overblijft. De bekende 500-smoel is eigenlijk opsmuk, de pure vormen van de L-variant hebben niet meer die smakelijke mix van compacte spieren en schattige elegantie van Fiats kleinste. Hij is meer winkelmand dan handtas en dat is tegelijk zijn grootste troef en belangrijkste gebrek.



Motor: L2 (turbobenzine), 875 cc, 105 pk (5500 opm), 145 Nm (2000 opm) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 180 km/u, 0-100 km/u in 12,3 sec. Normverbruik: 4,8 l/100 km (112 g/km CO2) Prijs: 18.300 euro

In dit artikel : Fiat, Fiat 500L

Journalist AutoGids/AutoWereld