Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FIAT PANDA 0.9 TwinAir 75 (2011)

Geen verrassingen of experimenten, met de derde Panda-generatie volgt Fiat het pad van de evolutie.

FIAT PANDA 0.9 TwinAir 75 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Met wat slechte wil houd je de nieuwe Panda voor een doorgedreven facelift van de vorige generatie, toch?

De Panda van de derde generatie is duidelijk een evolutie van het vorige model. De bekende proporties van een vijfdeurs bleven behouden, alleen namen de afmetingen in alle richtingen een beetje toe. Geen retodesign dus voor de nieuwe Panda, met een eventuele link naar de bijna mythische eerste generatie met zijn typische hoekige contouren, maar vooral functionaliteit in een leuke verpakking. Een sterke retrolook hebben de Italianen immers al in hun portefeuille met de 500.

Je herkent het nieuwe model dan ook bij de eerste oogopslag, zoals we ook merkten tijdens onze testrit in Italië. Van de tifosi kreeg de nieuwe Panda alleszins bewonderende en goedkeurende blikken. De vertrouwde trekken met het doorlopende ruitoppervlak bleven behouden, alleen werd het lijnenspel wat meer afgerond. Waardoor de wagen zowaar zelfs wat sympathieker oogt.



Vooral binnenin lijken de Italianen een flinke stap vooruit te zetten?

De toegenomen dimensies werden oordeelkundig aangewend om het interieur ruimer en functioneler te maken, terwijl de aankleding eveneens attractiever en kwalitatiever werd. Het resultaat is dat je zowel voor- als achteraan duidelijk meer zitruimte hebt en het weer een stuk aangenamer vertoeven is aan boord van de Panda.

Extra functionaliteit wordt geleverd door de uitstekende modulariteit van het interieur, met een verschuifbare en neerklapbare achterbank en ook een neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel vooraan, zodat zelfs spullen tot twee meter lang in deze kleine Fiat kunnen worden vervoerd. Het koffervolume varieert van 225 tot 870 liter.

Ook het design en de handigheidjes van het interieur zijn sterke troeven. De zachte rondingen van de panelen en de boordplank zorgen voor een aangename look, waarin ook alle tellers en bedieningsknoppen mooi werden geïntegreerd. Voor het navigatiesysteem werd beroep gedaan op de bekende Blue&Me Tom Tom die eenvoudig op de boordplank te klikken is en ook budgetvriendelijk uitvalt.



De Panda ziet er dus beter uit, zowel vanbinnen als vanbuiten. Maar rijdt hij leuk?

Belangrijk nieuws zit onder de motorkap. Het aanbod wordt verrijkt met de TwinAir-tweecilinder, die nu voor het eerst een atmosferische versie van 65 pk krijgt. Verder kan de Panda nog worden aangedreven door de al van de 500 bekende turboversie van de 0,9 liter, de 1.2 Fire en de 1.3 Multijet-turbodiesel, die wel enige wijzigingen ondergingen om aan de opgelegde Euro 5-emissienorm te voldoen.

Alle motoren zijn uitgerust met een startstopsysteem en een schakelindicator om het verbruik en de uitstoot te drukken, waaraan de door ons geteste TwinAir Turbo nog een ecomodus toevoegt. Daarmee bedraagt de CO2-uitstoot 99 g/km, een waarde die met de later beschikbaar wordende (gerobotiseerde) automaat nog tot 95 gram zal zakken.Verder zitten in de pijplijn nog een aardgas- en LPG-versie en de traditionele 4x4-variant, die vooral in de bergregio’s erg veel succes kent.



De motor is een zaak, hoe zit het met het weggedrag?

Deze Fiat, die op zowat hetzelfde platform als de 500 en de Lancia Ypsilon staat, heel wat evoluties om bij de tijd te blijven en een nog beter compromis tussen rijdynamiek en comfort te verzekeren. De hele structuur werd stijver en ook steviger om de crashbestendigheid te verhogen, terwijl ook het ophangingsconcept met MacPhersons voor- en een torsieas achteraan verder werd verfijnd. Het resultaat is bevredigend.

Niet dat de Panda meteen als een Ferrari stuurt, maar het stuurgevoel ging er duidelijk op vooruit, terwijl ook de geleiding van de wieltreinen en de absorptiecapaciteit van de vering niet teleurstellen. Kortom, de kleine Fiat werd ook het vlak van rijdynamiek weer een beetje volwassener, zodat zijn territorium zich zeker niet beperkt blijft tot de stad, maar zich nu ook verder uitstrekt in de periferie. Een belangrijke troef hierbij is de verbeterde NVH, want het niveau van hinderlijke trillingen en lawaai is er merkelijk op vooruit gegaan. Al blijft het hoe dan ook een stadswagen.



Motor: L2, benzine (turbo) , 964 cc, 75 pk (5000 opm), 95 Nm (3000-5000 opm) Transmissie: FWD, 5M  Prestaties: 177 km/u, 0-100 km/u in 11,2 sec. Normverbruik: 4,2 liter/100 km (99 g/km CO2) Prijs: n.n.b.

Eerste test in AutoWereld 305 (29 december 2011)

In dit artikel : Fiat, Fiat Panda

Geschreven door op