Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Fiat 500e 42 kWh (2020)

De Fiat 500 is volledig vernieuwd en rijdt nu ook elektrisch. AutoWereld doet de test.

29.900 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Je ziet het er misschien niet meteen aan, maar dit is een volledig nieuwe Cinquecento. De opvolger van de bestverkochte stadswagen van Europa, ook al heeft de vorige generatie er inmiddels een dubbele modelcyclus op zitten (sinds 2007). En hij blijft nog gewoon te koop zoals hij is, deze nieuwe generatie is er tot nader order immers enkel als EV. De korte samenvatting:

  • Langer en breder
  • Accu van 42 kWh zorgt voor 315 km autonomie
  • Betere interieurafwerking
  • Laag stroomverbruik
  • Vanaf 23.900 euro (met 24 kWh-batterij)

De concurrentie:

  • De Renault Zoe is veruit de populairste in het genre, terwijl de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e ook veel waar voor hun geld bieden. De BMW i3 blijft na al die jaren interessant, terwijl de Honda E indruk maakt op alle vlakken, behalve de autonomie.

Testomstandigheden:

  • De rand van Brussel, met een mengeling van stadsverkeer en snelweg.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Ocean-groen (metaallak)
  • Opties: Icon
  • Banden: niet bekend

Leuke weetjes:

  • Deze 500 wordt niet, zoals de vorige generatie, in Polen gebouwd maar in thuisstad Turijn. Daarnaar knipogen de Italianen met een afbeelding van de skyline op de middenconsole, en een ‘Made in Torino’-opschrift in de deurpanelen.

Hij lijkt wel heel erg op de oude?

Esthetisch lijkt er inderdaad weinig verschil te zijn, al is het weldegelijk een volledig nieuwe carrosserie, gemonteerd rond een verlengde en verbrede versie van het bestaande platform. De voornaamste weggever is de andere bouw van de motorkap en de elliptische led-koplampen, terwijl je op de snoet niet langer een Fiat-logo ziet, maar de modelnaam.

Hoe zit het met de techniek?

Er zijn twee versies: een instapper met een batterij van 24 kWh en een motor van 50 kW, die een autonomie van zo’n 180 kilometer heeft, en dan deze riantere variant met een 42 kWh-accu en een elektromotor die 87 kW aan de voorwielen afzet. Die haalt in theorie 315 kilometer, wat voor een stadswagen meer dan bruikbaar zou moeten zijn.

De batterij zit in de vloer, terwijl de motor vooraan zit. Goed om weten is dat die accu, gebouwd door Samsung, zijn eigen koeling en verwarming heeft en dus beter zou moeten opereren in de winter, terwijl ook snelladen (tot 85 kW) daarmee tot de mogelijkheden behoort.

Er zijn drie rijstanden, Normal, Range en Sherpa, waarbij die laatste twee een één-pedaal-functie activeren waarmee het lossen van het rechterpedaal meteen een remmend, en dus recupererend, effect heeft. De Sherpa-stand zorgt voor maximale autonomie, maar is bijvoorbeeld ook beperkt tot 80/u en dus minder nuttig.

Hoe rijdt de elektrische Fiat 500?

De Italianen hebben er een prima gedoseerde EV van gemaakt, met bruikbare prestaties (0-100 km/u in 9 seconden), een fijnzinnige afstelling en een zuinige werking. Wij noteerden tijdens onze test een gemiddeld verbruik van zo’n 12 kWh/100 km, wat van het beste is dat je kan vinden.

Ook opmerkelijk is het extra comfort die de grotere wielbasis (2 centimeter) en het bredere spoor schenken. Ondanks de grote wielen rondt de 500 oneffenheden keurig af, een serieuze vooruitgang tegenover de vorige generatie, die vaak stuiterde wanneer het asfalt niet perfect glad lag.

En vanbinnen?

Ook hier is de zaak een stuk verfijnder geworden, met een betere rijhouding, extra ruimte voor je ledematen en een afwerking en materiaalkeuze die een heel stuk beter is dan voorheen.

Ook het nieuwe multimediasysteem maakt een goede eerste indruk, met een overzichtelijke bediening, geen haperingen en een moderne opmaak. Dat was ooit weleens anders bij FCA.

De achterbank blijft, hoewel er iets meer beenruimte is, krap.

Het AutoWereld-verdict?

Er is geen ontkomen aan dat elektrische auto’s een stuk duurder zijn dan traditionele exemplaren, deze 42 kWh-versie kost bijvoorbeeld minstens 27.900 euro, wat een smak geld is voor toch nog altijd een van de allerkleinste exemplaren die je kan kopen. Wie er een wil, raden we dan ook aan af te wegen of de variant met kleinere batterij niet kan volstaan.

Los daarvan is dit best wel een competitief aanbod, ook al omdat Fiat zich heeft ingespand om van de 500 een serieuzere auto te maken, zowel qua ruimte als afwerking en algemene verfijning.

Verwante testen

In dit artikel : Fiat, Fiat 500

Journalist AutoGids/AutoWereld