Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Edge 2.0 TDCi 210 (2016)

De Edge vervoegt het Europese Ford-gamma, een middelgrote SUV die zich boven de Kuga positioneert. AutoWereld doet de test met de 2.0 TDCi.

56.050 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De Ford Edge is een middelgrote SUV die zich boven de Kuga positioneert. Een concurrent voor een Hyunda Sante Fe en een Kia Sorento, dus. Al hoopt Ford ook wat klanten af te snoepen van kleinere premium opties zoals de Audi Q5 en de Mercedes GLC.

Hoe denkt Ford die ambities waar te maken?

  • Amerikaanse roots, maar de Edge onderging een Europees inburgeringsprogramma.
  • Vignale-versie volgt loopt september.
  • Sync3-infotainmentsysteem, inclusief Android Auto en Apple CarPlay.
  • Interieur met Active Noise Control.
  • Enkel als TDCi, enkel met vierwielaandrijving.

Amerikaanse roots? Is de Edge dan geen wereldauto?

Bij de Edge gaapt er algauw anderhalf jaar tussen de lancering in Noord-Amerika en die in Europa. Dat komt omdat het nieuwe Ford nog deels volgens een oud stramien werkt. Zo worden kleine wagens uit het B- en het C-segment (zoals de Fiesta en de Focus) in Europa geconcipieerd alvorens ze naar de VS gaan. Maar bij grote wagens uit het D- en het E-segment, zoals de Mondeo en de Edge, is het net andersom.

Voor die modellen heeft Amerika de leiding, waardoor de Europese markt weliswaar van meet af aan ingerekend is, maar de nodige aanpassingen aan weggedrag en aandrijflijn pas naderhand kunnen worden doorgevoerd.

Dat de Edge in wezen een Amerikaan is, zie je hem niet meteen aan. Akkoord: de styling is iets blitser, met name achteraan waar de lichten over de hele breedte van de koffer doorlopen. Maar dat mag geen minpunt zijn. Het stijlfeature geeft de cross-over eerder een unieke look die bijna futuristisch aandoet.

Ford Edge

Rijdt de Edge dan als een Europese Ford?

Of het aanpassingswerk van de Belgische ingenieurs heeft gerendeerd, ontdekken we op de glooiende landwegen bezuiden München. Eerst in de manuele Edge met 180 pk, daarna in de Sport-versie met automaat en 210 paarden. Beide versies houden het beschaafd wat de chassistrucs betreft en doen beroep op passieve veren en dempers die bijgevolg niet instelbaar zijn.

Op de 180 geeft dat een comfortabel weggedrag dat weinig steken laat vallen, al durft de koets wel eens te deinen bij het sportievere werk. Nooit overdreven, maar genoeg om te melden dat je rijklaar met bijna 2.000 kilo onderweg bent. Daarmee belandt de instapper onder de grens van de 100 pk per ton die traditioneel als maatstaf voor een vinnige wagen geldt. Wil je toch vooruit gaan, dan moet je toeren maken, temeer omdat de enkelvoudige turbo pas echt zijn nut bewijst richting de 2.000 krukasomwentelingen.

Met 210 pk heeft de Sport-versie iets meer reserve. Bovendien zijn de dempers en veren wat stugger, waardoor de lichte waggel van de Titanium geremedieerd is. Een variabele stuurhuis dat sneller reageert aan lage snelheden en omgekeerd bij hoge zorgt voor extra agiliteit, ook al wordt de servo er niet bepaald communicatiever op. Gelukkig liggen de limieten met 255-banden zo hoog dat je nooit geneigd bent om ze op te zoeken.

De Getrag-automaat doet verder wat moet, maar blinkt niet uit qua schakelovergangen of -tijden. Toch is het de te verkiezen transmissie, omdat de combinatie handbak en ontkoppelingspedaal niet altijd gelikt werkt, vooral als je nonchalant aanzet of geen moeite doet om schokvrij te schakelen. Bovendien past de automaat gewoon beter bij het relaxe karakter van een grote SUV met een zee van ruimte.

Ford Edge

En wat maakt de Ford Edge off-road klaar?

De Edge wordt louter met i-AWD alias Intelligent All Wheel Drive geleverd. Waarom dat systeem hoegenaamd intelligent is? Omdat het, net als de Haldex-setup van Audi, zelf bepaalt of en hoeveel vermogen er naar de achteras moet. Rij je rustig op een droge baan, dan gedraagt de Edge zich als een voorwielaandrijver. Treedt er vooraan tractieverlies op, dan kan alle kracht vliegensvlug naar de achterwielen om de vooras te ontlasten.

Is de ondergrond van die aard dat je permanente vierwielaandrijving wil, dan kan de aandrijflijn via het menu in de Intelligent-modus. Op de Continental ContiContact5’s van de Titanium-versie volstaat dat voor bospaden, op de Pirelli Scorpions van de Sport zelfs voor losse ondergrond. Al is het de Edge zeker niet om off-roadprestaties te doen. Getuige daarvan het werk dat Ford in de NVH-score voor weggebruik heeft gestoken.

Is het binnenin echt zo stil?

Onderhuids zijn de ingenieurs vooral voor een stille en comfortabele wagen gegaan. Daarvoor heeft zowel het voor- als het zijglas een extra laagje isolatie gekregen en gebruikt Ford voor het eerst een technologie die onder de noemer Active Noise Control gaat. Het systeem maakt gebruikt van drie microfoontjes in het interieur om het volume en de aard van het geluid in de cabine te analyseren.

Die informatie gaat vliegensvlug door een processor die bepaalt welke antifrequenties er via de luidsprekers naar de binnenruimte moeten om nare geluiden te elimineren. Bijvoorbeeld het gedreun van een dieselmotor, aangezien Ford bij ons louter zelfontbranders in de Edge aanbiedt. In de hogere regionen krijgt de Noise Control het trouwens moeilijk om het motorgeluid te dempen, maar storend wordt de tweeliter nooit.

Naast stil toont de Ford Edge zich ook ruim. Zoals op de achterbank, waar zelfs basketbalspelers achter zichzelf kunnen plaatsnemen met knieruimte op overschot. De hoofdruimte is al even patent, op voorwaarde dat je het panoramische dak achterwege laat. De koffer is met 800 tot 1.847 liter eveneens royaal gedimensioneerd.

Ford Edge

Dus, AutoWereld?

De Ford Edge positioneert zich prijsgewijs hoger dan je zou verwachten. De Trend-uitvoering van de manuele 180’er start bij 42.900 euro, terwijl je voor de door ons geteste 210 Sport met automaat minstens 51.350 euro moet neertellen. Ford countert door te stellen dat de Sport en vooral de Titanium royaler uitgerust zijn dan hun respectieve concurrenten. Maar toch blijft het een gewaagde zet om een model dat nog nooit in Europa werd verdeeld meteen in de vuurlinie van de excellente Mercedes GLC, de geraffineerde Audi Q5 en de succesvolle Volvo XC60 te zetten. Als dat maar goed komt

 

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Edge

Geschreven door op