Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Fiesta ST Edition (2021)

De Ford Fiesta ST Edition is een speciale reeks die de brug slaat tussen de gewone ST en een competitieversie. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In de compacte hot-hatchklasse bieden maar weinig auto’s zoveel fun voor hun geld als een Ford Fiesta ST. Een tot in de puntjes verzorgd chassis dat tegelijk efficiënt én vergevingsgezind is, een fiscaal nog behapbare 1,5 liter-turbobenzine met 200 briesende paarden en een loepzuiver schakelende handbak, meer moet dat zelden zijn. Toch zag Ford nog ruimte voor verbetering. De Edition is een Fiesta ST die net zo geschikt is om een verlaten bochtige weg onveilig te maken als om circuitrondjes aan elkaar te rijgen tijdens een trackday onder kameraden. En eentje waarmee je in het weekend kunt deelnemen aan een plaatselijke rallyspecial, om er ’s anderendaags weer gewoon mee naar het werk te karren.

De Ford Fiesta St Editio is enkel beschikbaar is in de kleur Azura Blue en komt met specifieke achttienduimsvelgen, elk 1,3 kilogram lichter dan de standaardexemplaren. De Belgische invoerder rust de exemplaren voor ons land bovendien standaard uit met het Pack Performance, dat een Quaife-sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling, een launch-controlefunctie en een schakelindicator omvat. Daardoor kost de Fiesta ST Edition in ons land 33.760 euro. Van de 500 exemplaren voor Europa krijgt Belgie er 90 – of liefst 18 procent van de totale productie. Blijkbaar is er toch nog een markt voor dit soort auto’s in ons land...

Test 2021 Ford Fiesta ST Edition - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Het geheim van zoveel veelzijdigheid? De Ford ST Edition komt met een verstelbare KW-ophangingskit, waarmee je meerdere soorten weggedrag uit één en dezelfde auto kunt halen. Die nieuwe ophanging legt de snelle Fiesta vooraan 1,5 centimeter en achteraan 1 centimeter dichter bij de grond, maar het belangrijkste nieuws is dat de vier schokdempers verstelbaar zijn via een kliksysteem, met twaalf standen voor het inveren en zestien voor het uitveren. Van stand wisselen doe je niet elektronisch, maar op de oldskool manier: manueel, met behulp van een specifieke sleutel. Let wel, daarnaast behoudt de ST Edition ook zijn drie elektronisch gestuurde rijprogramma’s: Normal, Track en Sport.

Wij konden op Ford Proving Ground in het Limburgse Lommel kennismaken met de Fiesta ST Edition, in de vier basisconfiguraties voor de schokdempers die het merk voorstelt. We beginnen in de F1 Circuit-configuratie, bedoeld voor een volledig vlakke ondergrond. Die afstellingen plakken deze Fiesta tegen de grond, met een snedig stuur en een onverstoorbare achtertrein die altijd en overal trouw de opgelegde koers volgt; zelfs na een brutale lastwissel. Hyperefficiënt, maar allesbehalve speels dus.

Helemaal het omgekeerde krijg je met de Rally-afstellingen. Daarmee kun je de auto al oversturend in de bocht zetten, de drift vervolgens controleren en vervolgens vol gas over de vier wielen schuivend weer uitaccelereren. Dikke fun – als je tenminste voldoende plaats hebt en zeker bent dat er geen enkel ander verkeer in de buurt is, zoals hier. De Nordschleife-instellingen bieden een compromis en maken de auto iets soepeler, zodat hij de klappen van putten en hobbels kan verteren, maar de schokdemping blijft voldoende strak om nauwkeurige reacties en een degelijke koetswerkcontrole te garanderen. En de Road-instellingen tot slot zijn die voor dagelijks gebruik. In die omstandigheden zijn de dempers ingesteld zoals bij een gewone Fiesta ST – al is dat op zich al een speelvogel.

Test 2021 Ford Fiesta ST Edition - Review AutoWereld

Conclusie?

In de Ford Fiesta ST Edition draait het nog om rijplezier, want deze beperkte reeks is een echte raceauto voor de openbare weg geworden. Een GTi van de oude stempel, zoals we die vandaag nog zelden tegenkomen.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile