Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FORD FOCUS ST 2.0 TDCI (2015)

Een hete Focus met een diesel? Is dat niet vloeken in de kerk? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Wat is dit?

Een tijdje terug stak Ford zijn Focus in een nieuw kleedje, een update die ons uitermate beviel omdat hij komaf maakte met de tekortkomingen van de middenklasser, maar eveneens diens sterktes extra in de verf wist te zetten. Commentaar die nu ook van tel is voor de ST aangezien dat in essentie een Focus is en blijft, weliswaar met iets meer spieren. Al is er toch meer aan het handje...

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Wat is er nieuw?

De primeur zit tussen de wielen, waar voor het eerst in de geschiedenis ook een zelfontbrander bedacht wordt met het felbegeerde ST-logo. Voorts krijgt de ST dezelfde aanpassingen die eerder de modale Focus opsmukten. Andere koplampen, bumpers en kleurtjes dus.

Wat zit er onder de motorkap?

Die 2.0 TDCI is in se de 150 pk sterke 2 liter die je ook terug kan vinden in de normale Focus-en, weliswaar opgekieteld tot 185 pk en 400 Nm. Extra vermogen dat de ingenieurs uit de vierpitter geprutst kregen middels een andere calibratie, een hertekende luchtinlaat en een nieuwe sportuitlaat.

Het resultaat mag er best wezen. Ford claimt een spurt tot 100 km/u in 8,1 seconden (8,3 als je je ST als Wagon besteld hebt), wat een kleine twee seconden trager is dan de 250 pk sterke 2 liter-Ecoboost. Met andere woorden, de snelste ST blijft die op benzine, al zal je voor die laatste ongetwijfeld meer brandstofbudget uit moeten trekken. Met een opgegeven gemiddelde van 4,2 liter per 100 km én de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van 110 g/km kan je met de TDCI zelfs op de vlootafdeling aan komen zetten.

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Hoe rijdt de ST?

Wel, daar staan we wat in dubio. Begrijp ons niet verkeerd, de ST met diesel rijdt magistraal. De ingenieurs van Ford Performance sleutelden danig aan ophanging, stuurbekrachtiging en ondersteunende elektronica (het ESP krijgt daarbij nu bijkomend de hulp van het eerder al op de gewone Focus gelanceerde Electronic Transitional Stability, terwijl ook het Electronic Torque Vectoring Control, dat de koppelverdeling over de voorwielen monitort, nieuwe instellingen kreeg), waardoor de ST zich nu nog preciezer laat mennen.

Met een onverzadigbare drang naar snelheid bijt de ST zich vast in de koord om die enkel te lossen als je daar zelf het commando toe geeft. De grip die de voorwielen genereren, slaat dan ook met verstomming, zeker als je de rubbers herhaaldelijk 400 Nm door de strot jast, in de hoop dat ze zich gewonnen zullen geven. Niet dus.

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Ondertussen communiceert de bekrachtiging loepzuiver zonder daarom onnodig zwaar te worden, vloeit de zesbak met chirurgische precisie door zijn verzetten en doet de helpende technologie haar ding zonder al te prominent op de voorgrond te treden. De onderbouw kan dus duidelijk een pak meer aan (logisch, de ST op benzine moet 250 pk de baas kunnen), waardoor je eigenlijk constant wat op je honger blijft zitten.

Het helpt evenmin dat de dieselbrom niet werd getuned. Normaal gesproken blijven we liefst ver weg van dergelijk gefoefel, maar een diepere bas had in deze de ervaring toch iets anders ingekleurd gekregen.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Zie ook hier de wegtest van de Focus, al gooit de ST bovenop de verbeterde afwerking en het bijgebeende Sync 2-infotainmentsysteem ook een stel Recaro-kuipen, drie extra tellers op de boordplank (de druk van de turbolader, de olietemperatuur en de oliedruk) en een sportstuur.

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Wat moet dat kosten?

Vanaf 29.200 euro mag je je eigenaar heten van een benzinegestookte ST. Mits een opleg van 1.000 euro wordt dat een Wagon. De ST 2.0 TDCI kost minstens 29.950 euro voor de vijfdeurs en 30.950 euro voor de Wagon. Eens je die keuze hebt gemaakt, laat Ford je je ST uitrusten in drie niveaus met het ST3 als hoogste trap. Voor wie het dan nog niet genoeg is, wordt het shoppen geblazen op de optielijst. Al zal dat een bijzonder korte ervaring worden aangezien Ford het houdt bij twee packs.

Wie zijn de concurrenten?

De Golf uiteraard, die met zijn GTI en GTD beide ST's van antwoord kan dienen. Ook de Peugeot 308 GT zou wel eens een aardig woordje mee kunnen spreken.

WEGTEST: Ford Focus ST (2015)

Motor: 1997 cc, L4 (turbodiesel), 136 kW/185 pk bij 3500 opm, 400 Nm bij 2000-2750 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4362 (wagon: 4563)/1823/1471 (wagon: 1486) mm Prestaties: 217 km/u, 0-100 km/u in 8,1 (wagon: 8,3) sec. Normverbruik: 4,2 l/100 km CO2-uitstoot: 110 g/km Prijs:  euro

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Geschreven door op