Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Focus ST Performance (2019)

De nieuwe Ford Focus is er nu ook als sportieve ST. AutoWereld doet de test met de Performance-versie, aangedreven door de 280 pk sterke turbobenzine van de Ecoboost-familie.

37.765 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de vierde generatie van de Ford Focus krijgt een ST-badge op de billen. Deze sportversie komt als vijfdeurs of als break, op benzine of op diesel en met manuele zesbak of met automatische zevenversnellingsbak. Wij gaan op pad met de hatchback, aangedreven door de 2,3 liter-turbobenzine uit de Mustang, gekoppeld aan de handbak en gezegend met het optionele Performance-pakket.

Wat moet je zoal weten van de nieuwe Ford Focus ST?

  • Twee koetswerkvarianten: hatchback of Clipper
  • Twee motoropties: 2.3-Ecoboost of 2.0-EcoBlue
  • Twee transmissies: manuele zes- of automatische zevenbak
  • Performance Pack voegt Track-modus, Launch Control, adaptieve CCD-demping en Rev-matching toe
  • 2,3 liter-turbobenzine uit de Ford Mustang Ecoboost: 280 pk en 420 Nm sterk
  • Voorwielaandrijving met eLSD van GKN-makelij

Concurrentie:

  • Met de Ford Focus ST heeft Ford een sportieve allrounder willen bouwen, geen hardcore circuitwapen. De voornaamste concurrenten zijn de Hyundai i30, de Renault Mégane RS 280 en natuurlijk de VW Golf GTI.

Testomstandigheden:

  • We pikten de Focus ST op in Nice en reden de snelle Ford door de Alpen en de Vogezen naar België. Het verslag van die bewogen roadtrip lees je binnenkort in het magazine AutoWereld.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Orange Fury
  • Opties: Performance Pack
  • Banden: Michelin Pilot Sport 4S (235/35 R19)

Wat zijn de voornaamste verschillen met de vorige Focus ST?

Tussen de voorwielen van de ST ligt een nieuwe turbobenzine. De 2 liter van de vorige generatie maakt immers plaats voor het 2,3 liter-blok dat we kennen uit de intussen gepensioneerde Focus RS en uit de huidige Ford Mustang. De vierpitter ontwikkelt een piekvermogen van 280 pk en een maximumkoppel van 420 Nm, beschikbaar tussen de 3.000 en de 4.000 toeren per minuut. 

Die power wordt op het asfalt gezet via ofwel een manuele zes- ofwel een automatische zevenversnellingsbak. Om de tractie te garanderen, grijpt Ford Performance naar een elektronisch gestuurd sperdifferentieel van GKN. Het overigens enkel op de Ecoboost-versie beschikbare Performance-pakket voegt naast een Rev-matchingfunctie ook een Launch-controlesysteem toe dat ervoor zorgt dat de Ford Focus ST in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint (dat is bijna een volle seconde sneller dan de vorige ST).

Ook nieuw is de adaptieve CCD-demping, kort voorContinuously Controlled Dampers. Ook die komen enkel in combinatie met het Performance Pack, net zoals de Track-rijmodus die zowel het aandrijfgeheel als het onderstel op scherp zet. De Focus ST Performance herken je aan de rode remklauwen.

Ford Focus ST Performance Ecoboost 2019

Wat zijn de voornaamste verschillen met de gewone Ford Focus?

De Ford Focus ST staat op een specifieke sportophanging die 10 millimeter lager ligt en maakt gebruikt van een elektrische stuurbekrachtiging die 15% sneller reageert dan op een standaard-Focus. Slechts twee omwentelingen volstaan van aanslag tot aanslag, waardoor je je handen enkel in haarspelden van het sportstuur moet halen. Om ook de respons te verbeteren, krijgt de voorophanging van de ST een aangepaste geometrie. Verder noteren we grotere remmen (330 mm voor- en 302 mm achteraan) en betere banden (Michelin Pilot Sport 4S).

Geen centraal gemonteerde uitlaatpijpen meer, de nieuwe Focus ST kiest voor een conventionele set-up met langs weerkanten van de diffusor geplaatste einddempers. Om de werking van die diffusor te verbeteren, aldus Ford. En om een trekhaak mogelijk te maken. De soundtrack krijg digitale versterking, waardoor het motorgeluid iets van een vijfcilinder krijgt. Zoals bij de Focus ST van twee generaties geleden nog het geval was.

Verder herken je de Focus ST aan zijn sportievere koetswerkopsmuk, met specifiek radiatorgrille, herwerkte bumpers en extra spoilerwerk. Ford monteert minstens 18-duimers, al bieden ze ook grotere velgenmaten aan. Onze testwagen stond op 19-duimsvelgen en hulde zich in het onvermijdelijke Orange Fury. Verder omvat het kleurenpakket Performance Blue, Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black. Binnenin springen vooral de Recaro-sporstoelen en het langs onderen afgeplate sportstuur op.

Ford Focus ST Performance Ecoboost 2019

En wat is het resultaat van al die updates en upgrades?

Veel hangt af van de gekozen rijmodus. In Normal toont de Ford Focus ST zich verrassend beschaafd en opvallend comfortabel, zeker in vergelijking met zijn nogal ruw reagerende voorganger. Op de autosnelweg ontpopt deze hot hatch zich dan ook tot een serene kilometervreter, toch als je het bandenrumoer erbij wil nemen. In Sport en Track toont de ST zijn ware gelaat.

De ESP-interventies laten langer op zich wachten, zodat je de Focus ST kan gooien en smijten. De gestuurde dempers zetten zich intussen wat strakker, zodat het koetswerk minder rolt bij het veranderen van richting. En de voortaan met een anti-turbolagsysteem gezegende Ecoboost-krachtbron reageert een stuk scherper, waardoor je het gaspedaal kan gebruiken om deze Ford wat te zetten. Wat versterkt wordt door de supersnelle stuurinrichting.

De Focus ST doet niets wat een Mégane RS niet doet, maar in vergelijking met de wat efficiëntere Renault toont deze Ford zich wat meegaander. Wat hij verliest in pure snelheid, maakt hij graag goed in spelvreugde. En daar is het enthousiasme van de turbomotor evenmin vreemd aan. In het middengebied plaatst het 2,3 liter-blok een onweerstaanbaar tussensprintje, terwijl ook de laatste rush richting rood met overgave gebeurt.

Ford Focus ST Performance Ecoboost 2019

Het AutoWereld-oordeel?

Het is niet wat de Ford Focus ST doet, maar die manier waarop die indruk maakt. Het voelt allemaal zo natuurlijk aan. De grenzen van de fysica onthullen zich luid en duidelijk, waardoor je altijd en overal weet wat er precies gaande is. En dat maakt een wereld van verschil als je rijplezier zoekt. Dat de 2,3 liter zich naast krachtiger ook temperamentvoller toont, helpt natuurlijk ook.

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Geschreven door op