Wat is dit?
Ford doste de Fiesta vorig jaar uit als Active in een poging het SUV-publiek bij de traditionele hatchbacks te houden. Met succes, blijkbaar, want de Focus is nu ook te krijgen met hetzelfde sausje. We spreken hier niet over een designwissel. Ford kiest voor opsmuk, geen eigen design zoals Kia dat doet met de XCeed. Veel meer dan een met 30 millimeter verhoogd koetswerk, bodem- en wielkastbeschermers uit zilver dan wel zwart plastic, dakrails en een iets andere grille zul je dan ook niet terugvinden.
Of toch: de velgen hebben een eigen design en zijn standaard 17 duim groot, op de optielijst staan er nog 18-duimers. Ga voor de kleinere velgmaat. Ze zien er goed genoeg uit en zullen beter zijn voor het rijgedrag. Die extra bodemvrijheid betekent verder dat het onderstel een eigen afstelling heeft gekregen, dat duidelijk iets zachter omspringt met putten en bobbels onderweg.
Tussen de aandrijflijnen vinden we twee benzinemotoren (1.0 en 1.5 EcoBoost) en twee diesels (1.5 en 2.0 EcoBlue) terug, met vermogens tot 150 pk voor beide motortypes. Standaard roer je met een manuele zesbak, een achttrapsautomaat behoort ook tot de mogelijkheden. En natuurlijk speelt de 'ge-SUV-iseerde' variant niets kwijt van de praktische inzetbaarheid van de Focus. Je kan hem zelfs bestellen als break met een koffer van maximaal 1.653 liter.

Wat verander er?
Wij kregen een 1.5 EcoBoost met 150 pk en een handbak onder onze kont geschoven. Een heerlijk pittig blok, dat we natuurlijk kennen uit de Fiesta ST en de Focus ST-Line. De driecilinder komt gretig op gang en blijft goed trekken tot in de rode zone, maar bij het wisselen van verzet mis je wel wat schakelgevoel.
Al vanaf de eerste bocht die je aansnijdt, ben je blij dat dit geen echte SUV is. De Focus Active is bijna net zo behendig als de gewone, al is er nu wat meer koetswerkrol te voelen. Dan merk je wel dat de zetels wat zijdelingse steun missen en ook wat goedkoop aanvoelen. Sowieso zijn interieurs nooit de sterkste kant van Ford geweest, al hebben we ergonomisch weinig klachten.
Het lichte verlies in rijdynamiek wordt gelukkig gecompenseerd door het extra comfort van de zachtere ophanging. Daardoor zal de Active meer mensen bekoren die op zoek zijn naar een alleskunner.

Conclusie
De Focus Active meet zich een stoerder pak aan, maar raakt niets kwijt van de kwaliteiten van het gewone model. De 1.5 is heerlijk pittig en onder die hogere koets schuilt wat meer comfort. Alleen jammer dat het lijkt alsof de cross-overbehandeling niet al te veel moeite mocht kosten.
