Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Kuga 2.0 TDCI 150 AWD (2016)

De Kuga kreeg de laatste tijd zwaar op zijn donder. Of deze facelift daar verandering in zal brengen? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De gebruikelijke facelift die je van een model mag verwachten als het halverwege zijn carrière is. Al houdt dat in deze net iets meer in, want hoewel de veranderingen eerder summier zijn, verwacht Ford heel wat van deze Kuga-update.

De middenklasse-SUV had het de laatste tijd immers niet onder de markt tegen het nieuwe cross-overgeweld, een penibele situatie waar het Blauwe Ovaal uit wil raken middels een technologische update, wat mechanische wijzigingen en, vooral, een bijzonder aantrekkelijk prijzenbeleid.

De belangrijkste aanpassingen op een rij:

  • Het Sync-systeem wisselt een generatie. Nummer 3 steunt daarbij niet alleen op betere hard- maar evenzeer andere software, waardoor je sneller en intuïtiever door de menu’s moet kunnen scrollen.
  • Het design sluit meer aan bij dat van de Ecosport en Edge, wat vooral tot uiting komt in de andere grille.
  • De ST Line is één van de nieuwe uitdossingsvarianten. Een zuiver esthetische operatie die je naast een meer gespierdere look ook 10 millimeter minder bodemvrijheid oplevert. Aan het rijcomfort zou, naar verluidt, niets veranderen.

Mogen we dan besluiten dat de Kuga nog altijd even plezant rijdt als daarvoor?

Dat mag je zeker. Ford liet de onderbouw immers ongemoeid. Ja, het morrelde wat aan de sturing van de vierwielaandrijving en de elektronica waakt nu nog iets strikter over je welzijn middels een uitbreiding van het Active City Stop Collision, een verbeterde Torque Vectoring Control en bijkomende assistentie van het Curve Control. Maar gezien de basis van deze Kuga eigenlijk al dusdanig fool proof is, lijken die snufjes voornamelijk werkloos toe te zullen zien.

Ford voorzag wel nog iets meer stuurdynamiek middels de ST Line. In de eerste plaats is dat een uitrustingslijn die voorziet in groter lichtmetaal, prominenter piepende uitlaatpijpen en wat schorten hier en daar, maar door de verlaging van de koets met 10 millimeter zou die uitvoering de Kuga ook iets harder de bocht rond moeten krijgen. Zonder dat dat ten koste zou mogen gaan van het comfort. We zullen het je weten te vertellen van zodra we er eentje te pakken krijgen.

Veranderde er iets aan het motorenaanbod?

Ja, de 120 pk sterke 1.5 TDCI komt de gelederen versterken en zal zich met zijn 115 g/km CO2 ongetwijfeld bijzonder populair maken in vlootmiddens. Hoe dat blok in praktijk presteert, moeten we je evenzeer nog even schuldig blijven. Ford had voor deze rendez-vous enkel zijn sterkste diesels mee, te weten de 2.0 TDCI van 150 en 180 pk. 

De minst vermogende volstaat ruimschoots, al zouden we die wel altijd koppelen aan de gerobotiseerde zestraps met dubbele koppeling. Die versie houdt met zijn groter rijcomfort en zijn nog altijd aanvaardbare dorst van 5,2 liter de kerk immers mooi in het midden. De vierwielaandrijving had van ons niet gemoeten, maar blijkbaar besliste Ford dat, als je gaat voor de automaat, je onmogelijk zonder die integrale aandrijving kan.

 

Kunnen we die dan ook bestellen als Vignale?

Dat kan, al doe je dat dan vooral voor het motiefje in je lederen bekleding en de evenzeer met een koeienhuidje overtrokken boordplank. Veel andere meerwaarde hebben we niet ontdekt tussen de Titanium en die Vignale. 

Er is dus simpelweg te weinig bijkomende luxe om de meerprijs te verantwoorden. Om dat met een voorbeeld te duiden: in een Vignale verwachten we dat ook de passagier zijn stoel elektrisch kan verstellen.

Wat met dat SYNC 3? Is dat een bijkomende troef?

Het is geen troef waar Ford het spel mee gaat winnen, maar het nieuwe infotainmentsysteem knoopt wel aan bij wat de tijdsgeest eist van dergelijke technologie. Apple Car Play en Android Auto bijvoorbeeld. Of een verbeterde connectiviteit met het wereldwijde web.

Ook de interface veranderde. Blijkbaar waren niet alle Ford-klanten even gewonnen voor het kruisvormige startscherm, dus kijk je nu ook op een andere layout. Die laat zich nu swipend en pinchend bijstellen, waardoor je er een soort smartphonegevoel aan over zou moeten houden. Het aanraakscherm groeide niet, en is dus nog altijd 8 duim groot, maar geeft commando’s nu wel sneller door.

Er was ook iets met de prijs?

De Kuga begint bij 24.650 euro waarmee hij goed 3.000 euro goedkoper is dan de minimumsom die je bij gedoodverfd concurrent VW betaalt voor een VW Tiguan. Gaan we voor de 150 pk sterke 2 liter met automaat en vierwielaandrijving, een combine waar Ford 34.550 euro voor wil, dan blijft er een kloof van dik 2.000 euro gapen. Het spreekt voor zich dat de Kuga voor dat geld ook rijkelijker uitgerust komt.

Het verdict?

Ford heeft vooral gedaan wat het moest doen: zijn Kuga terug aan doen sluiten bij de geldende (technologisch) tendensen. Dat maakt de Ford-SUV opnieuw bijzonder aantrekkelijk omdat het nu gewoon doet wat ook de concurrentie kan, maar daar nog altijd een superieure rijdynamiek én een bijzonder concurrentiële prijs tegenover kan stellen. Dat de Kuga daarbij ook esthetisch een grotere bek opzet, is dus niet eens misplaatst.

In dit artikel : Ford, Ford Kuga

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten