Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FORD MONDEO BREAK 1.5I ECOBOOST (2014)

De Ford Mondeo is eindelijk klaar. AutoWereld kon rijden met de Break-versie, aangedreven door de nieuwe 1.5i Ecoboost-motor. Een testverslag.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Ford Mondeo Break 2014

Wat is er nieuw?

De nieuwe Mondeo heeft eindelijk de weg naar Europa gevonden. Reeds in januari 2012 stelde Ford op het Autosalon van Detroit de nieuwe Fusion voor, de auto die even later als Mondeo in Europa te koop had moeten zijn. Intussen zijn we eind 2014 en is de derde Mondeo-generatie eindelijk klaar.

Dat wil niet zeggen dat de auto twee jaar in de diepvries geparkeerd stond. ‘We hebben de tijd goed gebruikt om hem verder te ontwikkelen’, zegt Vehicle Dynamics Manager Geert Van Noyen. ‘Intussen zijn nieuwe rijhulpsystemen zoals de Pre-Collision Assist met de uitgebreide voetgangerdetectie productieklaar. En we hebben natuurlijk ook extra werk besteed aan de Europese afstelling van de Mondeo, die nog steeds fundamenteel verschilt van die van de Amerikaanse Fusion.

Wat zit er onder de motorkap?

Een nieuwe 1,5 liter-benzinemotor van de Ecoboost-familie, goed voor 160 pk en 240 Nm koppel. Hoewel het compacte turboblokje geen krachtpatser is, doet hij zijn uiterste best om de leeg toch 1.504 kilogram wegende break vooruit te branden. Vergeleken met zijn voorganger met de 1,6 liter-benzinemotor weegt de nieuwe Mondeo 1.5i EcoBoost droog aan het haak 115 kilo minder, wat je hem op het eerste gezicht niet zou aangeven.

Ford Mondeo Break 2014

Dat het gewichtsverschil tussen oud en nieuw bij de eindweging slechts 25 kilogram bedraagt, ligt grotendeels aan de toevoeging van nieuwe onderdelen, zoals de aerodynamisch verbeterde bodemplaat en de actieve luchtinlaten, die zich afsluiten wanneer er geen koellucht nodig is. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,9 liter per 100 kilometer, dat is een CO2-uitstoot van 137 g/km.

De nieuwe motor met aluminium blok, die naar keuze kan worden gekoppeld aan een manuele zesbak of een zestrapsautomaat, beschikt over een geïntegreerd uitlaatspruitstuk, waarmee de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt en de koppelontplooiing door de kortere afstand tussen de cilinder en de turbo wordt versneld. Dat hij onder zware druk, weliswaar met de hulp van accuraat schakelwerk, geen steek laat vallen , pleit voor de motor. En voor de manuele versnellingsbak, waarmee verzetten wisselen een plezier is.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Een Mondeo Break associeer je, zeker wanneer je weet welke hulpsystemen er allemaal voorzien zijn om de verzwakkende aandacht van de chauffeur op te vangen, eerder met vervelende ritten over oneindige en vooral drukke autostrades dan met een pittige bergrit. Akkoord, Ford heeft wat weggedrag en het daaraan gekoppelde rijplezier een reputatie opgebouwd, maar toch.

 

Ford Mondeo Break 2014

 

Het doet daarom plezier om al vanaf het instappen vast te stellen dat men niet uit het oog heeft verloren waar een auto voor dient. De zithouding is uitstekend en dankzij de veelvuldig instelbare stoel en het elektrisch af te stellen stuur kan ongeveer iedereen in een oogwenk een perfecte rijhouding vinden. En je hoeft niet op een reistas meer of minder te zien, want met een maximaal laadvolume van 1.630 liter kan zowat je hele hebben en houden mee op vakantie.

 

Hoe rijdt de Ford Mondeo?


Het weggedrag blijft het belangrijkste visitekaartje van de Ford Mondeo. Het is verbluffend met welk een gemak deze auto, die stilstaand eerder op een kogelstootster uit het voormalige Oost-Duitsland lijkt, onderweg een ballerina wordt . Zelfs op moeilijke momenten, zoals bij het stevig aanremmen op een pokdalige wegdek, geeft de vering geen krimp en blijft de auto precies doen wat je van hem verlangt.

En dat is: correct insturen. Waarna de actieve koppelverdeling er voor zorgt dat je al snel opnieuw op het gas kan. Zelfs een lichte overdosis enthousiasme wordt feilloos opgevangen door de niet al te opdringerige elektronische hulpjes. Alleen het elektrisch bekrachtigde stuur vraagt om enige gewenning, maar behoort qua directheid en feedback bij de betere. Toch voelde het een beetje vreemd aan wanneer we de zeer bij de pinken zijnde rijstrookassistent af en toe voelden ingrijpen.

Ford Mondeo Break 2014

Wanneer de snelwegen zich opnieuw aandienen, verandert de Mondeo Break als bij toverslag in een aangename, comfortabele reiswagen. Tenzij je voor de optionele 18-duimswielen kiest, is het compromis tussen comfort en weggedrag voorbeeldig.

 

Wat moet dat kosten?

 

Als de door ons geteste 1.5i Ecoboost in Break-gedaante kost de Ford Mondeo 27.950 euro.

 

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

 

De Opel Insignia, de Mazda 6 en aanverwanten, natuurlijk. Maar vooral en hoofdzakelijk de nieuwe Volkswagen Passat. Variant, in dit geval.


Het AutoWereld-oordeel?

De Ford Mondeo blijft een uitstekend rijdende familiewagen die een uitstekend zitcomfort combineert met een heleboel binnenruimte. De afwerking gaat erop vooruit, de nieuwe motoren presteren uitstekend zonder veel te verbruiken, de veiligheidssnufjes zijn helemaal up-to-date en uit het prominente radiatorrooster spreekt zelfvertrouwen. Maar of dat ook volstaat om opnieuw klanten weg te lokken bij de premium merken?

En de cijfers?

Motor: 1498 cc, (4-in-lijn, benzine), 118 kW/160 pk bij 6000, 240 Nm bij 1500-4500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4867/2121/ 1501 mm Gewicht: 1504 kg Koffer: 488-1630 l Ophanging: MacPhersons, multilink Prestaties: 209 km/u, 0-100 km/u in 9,2 sec.Normverbruik: 5,9 l/100 km CO2-uitstoot: 137 g/km Prijs: 27.950 euro

Ford Mondeo Break 2014   Ford Mondeo Break 2014

In dit artikel : Ford, Ford Mondeo

Geschreven door op

De concurrenten