Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / FORD S-MAX 2.0 SCTi POWERSHIFT : Voortrekker

De Ford S-Max kreeg een facelift en pakt meteen uit met een nieuwe generatie benzinemotoren met directe injectie. De 203 pk sterke 2.0 SCTi gekoppeld aan de Powershift-transmissie geeft alleszins vuurwerk. Maar hebben we dat eigenlijk nog nodig, nu het vooral draait om lage verbruiks- en CO2-waarden?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De S-Max kreeg samen met zijn neef Galaxy een opfrisbeurt, kwestie van zich te kunnen wapenen tegen de komst van nieuwe monovolumes bij de concurrentie. Die markt mag dan een beetje gekrompen zijn, ze blijft nog steeds belangrijk en wint dankzij diverse cross-overs ook verder aan verscheidenheid. De S-Max neemt in het gamma zijn plaats in tussen de compactere en binnenkort volledig nieuwe C-Max en de ruimere Galaxy. Ook Ford spreekt trouwens van een cross-over, omdat het model zowat het midden houdt tussen een ruime break en een sierlijke ruimtewagen. Geen slechte keuze, zo blijkt. Want de S-Max ging vooralsnog zeer vlot de deur uit. Deze Ford ziet er inderdaad leuk uit en weet het rijgedrag van een break te combineren met de extra ruimte en vooral functionaliteit van een monovolume. Aan het concept werd voor het modeljaar 2010 dan ook niet vreselijk veel gewijzigd. Het Kinetic Design werd wat nadrukkelijker doorgetrokken, maar het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de motorkap, waar de jongste variante van de Ecoboost-familie huist. Deze 2.0 SCTi is een nieuwe illustratie van de ‘groene golf’ die ook bij Ford werd ingezet. Het doel is degelijke prestaties te koppelen aan een laag brandstofverbruik en dus geringe CO2-uitstoot. Het resultaat lijkt misschien nog niet zo spectaculair met deze 2 liter-turbomotor, maar het is dan ook slechts de voorloper van een nieuwe generatie compacte krachtbronnen met drukvoeding en directe injectie. En die moeten, elk in hun segment, telkens uitblinken in hun soberheid en effi ciëntie.

In dit artikel : Ford, Ford S-Max

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12