Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FORD GRAND TOURNEO CONNECT 1.6 TDCi (2013)

Ford maakt komaf met zijn utilitaire Tourneo. Het busjesgevoel moet plaats ruimen voor meer luxe en comfort. AutoWereld doet de test.

FORD GRAND TOURNEO CONNECT 1.6 TDCi (2013) #1
26.816 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De opvolger van de ondertussen in vergetelheid geraakte ludospace van het Blauwe Ovaal. Met heel wat verschillen en dat niet alleen esthetisch.

 

Wat is er nieuw?

Zo bouwt editie 2013 op het C-platform van het merk, een onderstel waar eveneens de Focus en de C-Max-familie zich van bedienen. Weliswaar met dat verschil dat de middenklassers achteraan op het asfalt gehouden worden door een multilink, daar waar de Tourneo steunt op een iets eenvoudigere torsieas. Overigens nog steeds een verbetering, aangezien het tot voor kort bladveren waren die die taak voor hun rekening namen.

 

Ook uiterlijk knipt deze versie alle banden met zijn voorganger door. Zijn stijlvolle uitstraling sluit dan ook weer volledig aan bij de rest van de Ford-familie.

 

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi

 

Wat zit er onder de motorkap?

Ook onder de kap volgt het busje dezelfde lijn. Instappen doe je met de 1.0 Ecoboost, een 100 pk sterk driepittertje dat zijn sporen op het Europese toneel onderhand heeft verdiend en ook in de Tourneo geen slechte beurt maakt. Jammer genoeg valt die niet te lepelen in de hier geteste Grand Tourneo Connect.

 

Wie zeven zitplekken wil, zal de 1 liter dus links moeten laten liggen ten voordele van een 1,6 liter. Viercilinders waarvan de TDCi met voorsprong de interessantste is. Vooral dan de 115 pk-variant. Die mag dan al een slok diesel meer vebruiken dan de 95 pk sterke Econetic-versie van datzelfde blok (4,9 liter tegenover 4,6), je krijgt er wel extra punch én een zesde verzet voor in de plaats. Toegiften die niet alleen op langere afstand lonen, maar evenzeer het comfort aanzienlijk verhogen.

 

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi

 

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het degelijk geassembleerde (maar nog steeds uit harde plastics opgetrokken) dashboard verpakt een moderne tellerpartij, het gekende SYNC-infotainmentsysteem van het merk (dat weliswaar pas vanaf maart 2014 beschikbaar is) en een hoop bergruimte (waaronder zelfs eentje net boven de wijzers).

 

Wie via één van de twee riante schuifdeuren op de in twee delen neer te klappen achterbank schuift, kan eveneens nog een hoop spullen kwijt in de vakken onder de vloer of in de optionele stouwtunnel tegen het plafond.

 

Tot slot zijn er nog de kofferplaatsen die, mits wat plooiwerk, vrij makkelijk te bereiken zijn, terwijl ze, doordat ze te verschuiven vallen, eveneens voldoende plek laten voor volwassen ledematen. Volledig verwijderen kan je ze dan weer niet (dat lukt enkel met de bank in vijfzitsconfiguratie), waardoor de koffer naast de titel ‘gigantisch’ grijpt. Al blijven de cijfers, met minimaal 322 liter (met alle zetels in gebruik), uitbreidbaar tot 2.620 liter (wanneer alles neergeplooid ligt), meer dan indrukwekkend.

 

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi

 

Hoe rijdt hij?

Aangezien de Tourneo steunt op de Focus-fundamenten, mag je je verwachten aan een soortgelijk weggedrag. Uiteraard minder dynamisch, dat spreekt voor zich, maar vergeleken met zijn rechtstreekse concurrenten, doet Ford zijn imago weer alle eer aan.

 

Wat moet dat kosten?

De hier gereden TDCi is de sterkste der zelfontbranders en bijgevolg ook de duurste. Reken dus op minimum 19.800 euro voor een gewone Tourneo en 1.200 euro meer voor een Grand.

 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Grand Tourneo Connect sluit weer aan bij de kop van het peleton. Hij ziet er leuk uit, rijdt convenabel en valt vrij rijkelijk uit te rusten. Bovendien krijg je een hoop bergruimte en/of zeven volwaardige zitplaatsen, waardoor de Ford zelfs hoger geplaatste monovolumes los in het vizier neemt. Of hij daarmee ook de leiding in de ludospace-klasse over kan nemen? Goh, onbekend is onbemind en dat geldt al helemaal in een segment waar klanten vaak niet weten wat er allemaal te krijgen valt. Het is dus aan de Amerikanen om de buitenwereld bewust te maken van het bestaan van hun Tourneo. Laat het er ons voorlopig dus op houden dat hij het podium in zicht heeft.

 

Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi

 

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Uiteraard de PSA-tweeling, Citroën Berlingo en Peugeot Partner. Beide Fransozen gaan met meer dan de helft van het klienteel lopen. Op drie, al is dat dan volledig losgereden, staat Volkswagen met zijn Caddy, op de hielen gezeten door de Kangoo van Renault. Ford heeft er dus alle belang bij zo snel mogelijk terug aansluiting te vinden bij die vier.

 

Motor: 1560 cc, L4 (turbodiesel), 85 kW/115 pk bij 3600 opm, 270 Nm bij 1750-2500 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4818/2137/1840 mm Prestaties: 165 km/u, 0-100 km/u in 13,8 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,9 l/100 km (130 g/km) Testverbruik: 6,0 l/100 km Prijs: 21.000 euro (november 2013)

 

 

 

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten