Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Honda Civic 1.0 i-VTEC Turbo (2017)

Hoewel de tiende Civic-generatie nagelnieuw is, bleef Honda bij de ontwikkeling ervan wel zijn eigenzinnige zelve. Of dat dan een goede zaak is? AutoWereld doet de test met de 1.0 i-VTEC.

22.470 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Nummer tien van een model dat onderhand een eeuwigheid meegaat. De hoeksteen ook van het Honda-gamma en daardoor van levensbelang voor de Japanners. Een doorgroei waar je bijgevolg niet licht over mag gaan, wat ze in Tokio, gelukkig, ook niet hebben gedaan.

Het huiswerk werd deftig gemaakt, weliswaar met een aantal accenten die duidelijk laten blijken dat deze Civic nog altijd een buitenbeentje is. Dat merk je bijvoorbeeld aan:

  • De op de Type R geënte stuurinrichting die millimeter precies laat verstaan wat de voorwielen uitvreten.
  • Het al even nieuwe modulaire platform dat een stuk rigider werd om even performant te zijn als de voortrein.
  • Het bizarre design dat ook nu een grondige studieronde vergt vooraleer het zich wil nestelen op het netvlies.

Honda Civic 2017

We hadden het ook al willen merken. Er zit dan ook iets niet volledig juist in dat design. Maar wat?

Wel, net zoals bij de vorige wijzen we ook nu naar de kont. Bipsimplantaten zijn uit de mode, maar blijkbaar is dat nieuws nog niet in Japan geraakt. Nummer tien komt ook nu dus met een brede derrière, een achtersteven die alle aandacht naar zich toezuigt. Voornamelijk dan omdat zijn stijl niet volledig strookt met wat wij, Europeanen, verwachten van een hatchback. Zo bekeken lijkt het alsof de Japanners een sedan wilden ontwikkelen en halverwege dachten: ‘als we de koffer nu eens gewoon zo laten?’ Een blik op de feitelijke vierdeurs, die in mei het gamma komt vervoegen, lijkt die indruk alleen maar te bevestigen. In die koetstrim valt de Civic vormelijk al een stuk beter in zijn plooi.

‘Hij zal dan wel speciaal ontwikkeld zijn voor de VS, met een vijfdeursafgeleide voor ons,’ probeerde een collega. Waarop de aanwezig Japanners elkaar verdrongen om die veronderstelling de wereld uit te helpen. Deze Civic-editie mag er dan al in alle hoeken van de wereld hetzelfde gaan uitzien, zijn tekenwieg staat wel in Europa. ‘Het is niet dat de Amerikanen het niet hebben geprobeerd, maar elk voorstel dat de plas overstak, werd door onze designchef geweigerd.’ Zoals al gezegd, zijn ze bij Honda wat speciaal.

Honda Civic 2017

Goh, zolang het maar praktisch is zeker?

Daar alleszins geen klachten. De Civic heeft altijd al afdoende ruimte gelaten voor zijn inzittende en dat is er met deze modelwissel alleen maar op verbeterd. De Honda groeide namelijk 13,6 centimeter in de lengte en 3 centimeter in de breedte, uitgezette maten die voorkomen dat je ledematen moeten boeten voor de 2 centimeter die de Civic toegeeft in de hoogte.

Er is dan ook ruimte zat, zowel voor- als achterin. Weliswaar met een aantal kanttekeningen. Om te beginnen dien je je eerst voorbij de duikende D-stijl te werken voor je je op de achterbank kan vleien. Die tweede zitrij verliest trouwens ook haar Magic Seat-plooimechanisme. Een handigheidje dat op de schop ging voor een meer dynamische (lees: lagere) rijpositie voorin. Daarvoor zakte het heuppunt met 3,5 centimeter, een ingreep die alleen doorgevoerd kon worden als de benzinetank, voorheen onder de bestuurdersplek ingebed, een rij opschoof. Een operatie die dus meteen ook komaf maakt met het spitsvondige plooisysteem van de achterbank.

Ook in de koffer betaal je trouwens een kleine tol. Zo zit je achteraan steeds met een kleine drempel, te danken aan de structurele verstevigingen die, dixit Honda, nodig waren om die dynamische zitpositie ook een rijtechnische vertaling te geven. Heb je geopteerd voor de 1,5 liter, dan verlies je bovendien nog een handvol liters in de holte onder de vloer. Een uitsparing waar een thuiskomertje zou passen, ware het niet dat de centrale uitlaat een deuk trekt in de cirkelvormige opbergruimte. Niet dat het zoveel verschil maakt. Met 550 liter slikt de Civic nog altijd bovengemiddeld veel bagage.

Honda Civic 2017

En dat dus allemaal voor een beter rijgedrag. We mogen hopen dat de Civic dat dan ook levert?

De uitzwaaiende generatie was al geen sof, een lat die Honda alleen maar hoger heeft gelegd. We zien in dit segment dan ook niemand beter doen, zelfs Ford en zijn Focus niet. Dus ja, de offers lonen. Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat daar een titanenwerk aan vooraf is gegaan. Te beginnen met het chassis, een basis die van een wit blad opnieuw opgetrokken werd. Een modulair platform dat ook de toekomstige Accord en CR-V zal ondersteunen. Zoals al gezegd kreeg die zogeheten body in white de nodige verstevigingen in vloer en achtersteven, bijkomende, ingrepen die de torsiestijfheid met 52 procent verhoogden zonder dat dat ten koste ging van het gewicht. Integendeel, dat ging zelfs met 16 kilo naar beneden.

Vervolgens werd daar een nieuwe ophangingsstructuur aangeplakt. Vooraan blijven de MacPhersons, weliswaar met een lager bevestigingspunt, achteraan verdween de torsieas ten voordele van een performantere multilink. Aanvullend krijgt de tandheugel dubbele rondsels zoals bij de Type R, een aanpassing die zorgt voor een snellere en directere stuurrespons. Heb je één van de hogere uitrustingsniveaus besteld, dan komt daar evenzeer een adaptieve demping bovenop. Ons inziens niet echt nodig, gezien de normale afstelling van de veerpoten zodanig op punt staat dat de elektronisch geregelde stoters dat nauwelijks verbeteren. Noch naar comfort, noch dynamisch.

Honda Civic 2017

Schiet de 1 liter dan niet wat tekort?

Goh, dat hangt er wat vanaf. In de heuvels rond Barcelona hebben we het driepittertje een aantal keer op de adem getrapt, maar gezien onze Ardeense cols puisten zijn in vergelijking met de Spaanse pics, voorzien we bij ons niet echt problemen.
Het technisch vernuftige en uiteraard evenzeer compleet nieuwe molentje levert dan ook 129 pk en 200 Nm, wat meer dan afdoend is voor dagelijks gebruik. Temeer daar de monoscrollturbo en Honda’s kenmerkende VTEC je trakteren op een forse duw als je daar in uitzonderlijke omstandigheden nood aan zou hebben. Bovendien springt het blokje best spaarzaam om met zijn benzine. Officieel geven de Japanners 4,8 liter (110 g/km CO2) mee, onze boordcomputer afficheerde een kleine 8 liter. Cijfers geklokt met de nieuwe en nu nog soepeler schakelende manuele zesbak.

Ga je voor de CVT, dan worden die resultaten zelfs nog iets beter. Met 10,2 seconden van 0 tot 100 km/u zou je met die automaat ook een zucht sneller moeten zijn, al krijg je, door het missen van gangwissels, wel niet dat gevoel. Nu, mocht dat een probleem zijn, achter de schakelpeddels schuilen zeven voorgeprogrammeerde settings die je alsnog dat traditionele patroon voorschotelen. Onze ervaring leert echter dat de CVT laten doen, weliswaar in zijn sportstand, het beste resultaat opleverde als er wat gespelevaard mocht/moest worden.

Honda Civic 2017

Als Honda zoveel inspanningen heeft geleverd voor het op punt stellen van de mechaniek, schoot er dan nog tijd over voor de rest?

Je hebt hem te pakken, de achilleshiel van de Civic. Als er namelijk één ding is dat deze Honda mist, dan is het hedendaagse bling. Dan hebben we het uiteraard niet over multimedia of veiligheid. Het Honda Connect krijgt een bijkomende 2 achter de naam, een achtervoegsel dat kwam samen met de ondertussen courante Apple Car Play- en Android Auto-connectiviteitsmodules, evenals een inductielader, een app-winkel en een swipe- en pinch-bediening.

Een infotainmentsysteem dat uiteraard bij te betalen valt, meteen het grootste verschil met het Honda Sensing. De verzamelnaam voor de (elektronische) vangnetten die de Japanners in de aanbieding hebben. Dat gaat dan van een noodremhulp over een intelligente adaptieve cruisecontrol tot een rijvakassistent, engelbewaarders die meteen af fabriek op je Civic gemonteerd zitten. Ga je voor één van de hogere uitrustingsniveaus dan komt daar ook nog een blindehoekwaarschuwing, een achteruitrijcamera en een Cross Traffic Monitor bij. Kortom, naast leuk is deze Honda ook fool proof.

En prijzig. Niet dat we niet kunnen leven met de vanafsom van 21.490 euro. Zelfs met de 28.990 euro (30.290 euro met CVT) die deze 1.0 i-VTEC Turbo in zijn meest volledige Premium-uitdossing moet kosten, kunnen we leven. Die tarieven liggen immers perfect in lijn met die van de concurrenten. Alleen leveren die wel meer waar voor hun geld. Echte high-end-gadgets genre masserende zetels, een head-up display, een conciërgedienst of stuurverwarming blinken immers uit in afwezigheid. Zelfs een hoogteverstelling voor de passagiersstoel is niet voorhanden. Geen onoverkomelijkheden, maar het plaatst de prijzenpolitiek toch in een iets anders, wat onkies licht.

Honda Civic 2017

Het AutoWereld-oordeel?

Honda heeft het hem weer geflikt! Mechanisch mag de Civic opnieuw een referentie heten en dat zowel rijtechnisch als motorisch. Waarmee de Japanners eens te meer bewijzen dat praktisch gemak en aanvaardbare verbruikskosten perfect hand in hand kunnen gaan met begeesterende prestaties en comfortabel karren.

Nu gewoon nog het uitrustings en afwerkingsbeleid op eenzelfde eenzaam hoog niveau krijgen. Dan zien we de volgende referentie wel eens uit Tokio komen in plaats van Wolfsburg.

Honda Civic 2017

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Geschreven door op