Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Wegtest: Honda HR-V 1.6 i-DTEC (2015)

Honda heeft terug een HR-V in zijn gamma, die naam staat voor een compacte cross-over met verrassend veel ruimte. AutoWereld deed de test.

Wegtest: Honda HR-V 1.6 i-DTEC (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

honda hr-v 2015 voorkant

Wat is dit?

De spirituele opvolger van de eerste Honda met die naam, een opvallend hoekig geval dat al een cross-over wou zijn voor die term was 'uitgevonden'. Een slim autootje, dat ook bij ons een zeker succes kende. De opvolger ziet er wel heel wat leuker uit en zou voor nog betere verkoopcijfers moeten zorgen. De Belgische invoerder hoopt er dit jaar alleen al zo'n 1.000 klanten voor te vinden.

Wat is er nieuw?

Zowat alles dus, we zijn ondertussen bijna 10 jaar verder en van die eerste HR-V werd dan ook niet veel meer dan de naam overgenomen. Waarom dan toch terug HR-V? Wellicht omdat het mooi aansluit bij de grotere CR-V uit hetzelfde Honda-gamma. Maar in tegenstelling tot die laatste, is de HR-V er alleen met voorwielaandrijving. Voorlopig toch, in de VS kan je de auto wel al met 4x4 krijgen.

honda hr-v 2015 achterkant

Wat zit er onder de motorkap?

Een 1,5 liter op benzine van 130 pk of de 1.6 op diesel met 120 paarden en 300 Newtonmeter. Beide komen standaard met een manuele zesbak met korte en daardoor ook sportief aanvoelende schakelwegen. De bij volgas nog altijd lawaaierige CVT is er alleen voor de benzinemotor. De soepele diesel presteert sterk, het blijft een van de knapste zelfontbranders met vier cilinders. Met zijn normverbruik en CO2-uitstoot zit het ook wel snor.

Hoe rijdt de HR-V?

De 'zachte' ophanging van de HR-V strijkt veel oneffendheden glad, diepe richels in de weg worden wel met een forse dreun ter hoogte van de achteras gemeld. In het snellere bochtenwerk gaat de koets iets meer overhellen dan die van zijn Europese soortgenoten, maar de auto stuurt aangenaam en geeft in alle omstandigheden een veilig gevoel. Zoals een familiewagentje dat natuurlijk ook hoort te doen.

Een handig snufje is de Speed Limiter. Die herkent de verkeersborden die de maximale snelheid aangeven én past desgewenst automatisch het tempo van de auto aan. En de elektrische parkeerrem zal de HR-V pas laten vertrekken als de chauffeur zijn veiligheidsgordel heeft vastgeklikt.

honda hr-v 2015 dashboard

Hoe prettig is het toeven binnen?

De HR-V is slechts 4,36 meter lang, maar biedt onder zijn wat coupé-achtige koetswerk (met achteraan in de raamlijsten geïntegreerde deurklinken) wel zowat de grootste zitruimte in zijn klasse. De brandstoftank zit onder de voorste stoelen, daardoor is ook de koffer met 470 tot 1.533 liter echt wel heel groot.

Na het neerklappen van de rugleuning beschik je over een nog altijd vlakke laadvloer, maar de HR-V is ook voorzien van de leuke Magic Seats van Honda. Het zitvlak van de achterste stoelen kan in een handomdraai rechtop worden gezet, een beetje zoals een theater- of cinemastoel. En dat laat toe daar een hoge bloempot of dito vaas te transporteren.

honda hr-v 2015 sterm

Het dashboard en de middenconsole zijn een mix van harde plastics en ook zachtere materialen. Het schermpje van de boordcomputer oogt niet zo eigentijds en de bediening van het uitgebreide multimediasysteem vraagt wel wat uitleg en dus ook gewenning.

Wat moet dat kosten?

Voor 21.990 euro heb je al de HR-V met benzinemotor, voor een exemplaar met de 1,6 liter-diesel wordt officieel 24.290 euro aangerekend. Daarmee is de Honda zeker niet de goedkoopste van de klas, maar hij heeft wel krachtige motoren en een rijke basisuitrusting. Waarmee hij de kloof op de concurrentie meteen dicht. Alleen, aan die wetenschap heb je natuurlijk niet veel als je op zoek bent naar een goedkoop instapmodel. Bij Honda heeft zelfs de basis-Comfort bijvoorbeeld al meteen een airco, verwarmde stoelen vooraan en die al vermelde Speed Limiter.

honda hr-v 2015 rijdend

Het AutoWereld-oordeel?

Een aangename verrassing, van het soort dat Honda in Europa en ook België zeker kan gebruiken. De HR-V wordt in zijn nog altijd aan belangstelling winnende marktsegment zo'n beetje de kampioen van de gebruiksvriendelijkheid. En is dat niet de eigenschapp waar de klanten van dit soort auto's het meeste belang aan hechten?

Wat zijn de concurrenten?

We kunnen er een heleboel opnoemen, maar we beperken ons tot de populairste. En dan hebben we het natuurlijk over de Nissan Juke, de Opel Mokka, de Peugeot 2008 en de Renault Captur, commercieel echt de ster van dit segment. Andere recente nieuwkomers zijn de Fiat 500X en de Mazda CX-3. Sommige komen alleen met voorwielaandrijving, andere modellen voorzien ook in 4x4-versies.

En de cijfertjes?

Motor: 1597 cc, L4 (turbodiesel), 88 kW/120 pk bij 4000 opm, 300 Nm bij 2000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4294/2019/1605 mm Prestaties: 192 km/u, 0-100 km/u in 10,0 sec. Normverbruik: 4,0 l/100 km CO2-uitstoot: 104 g/km Prijs: 24.290 euro


 

In dit artikel : Honda, Honda HR-V