Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI i10 1.2i (2013)

Zie de i10 niet langer als een pure budgetkeuze binnen het stadswagensegment, want met de nieuwe generatie zoekt Hyundai het hogerop. Een testimpressie.

HYUNDAI i10 1.2i (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hogerop? Zoals in duurder?

Volgens de prijslijst vraagt Hyundai minstens 9.990 euro voor zijn nieuwe i10, nog altijd de kleinste telg uit het gamma. Dat lijkt best wel wat geld voor een in Europa gebouwde Koreaan, zeker als je weet dat een VW Up, toch zo’n beetje de te kloppen rivaal in het A-segment, al voor zo’n 9.600 euro de jouwe kan worden. De zustermodelletjes van Seat en Skoda worden zelfs nog een stuk goedkoper verhandeld.

HYUNDAI i10 1.2i - AutoWereld 2013

Maar de soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Hoewel Hyundai zichzelf (terecht) wat hoger in de markt wil positioneren, raakt het de gewoontes van een budgetmerk maar moeilijk kwijt. Voor een wagen die amper op de markt is, wordt er al meteen stevig met nettoprijzen en kortingen gezwaaid.

Hyundai heeft jarenlang marktaandeel veroverd en dus ook zijn volume opgevoerd door een heel interessante prijzenpolitiek. ‘Door meer uitrusting en ook extra veiligheid te voorzien evolueert het product in gunstige zin’, vertelt de Belgische invoerder. ‘Maar op de langere termijn kan je geen prijskrakers blijven aanbieden, want dat helpt je imago niet vooruit.'

HYUNDAI i10 1.2i - AutoWereld 2013

Is de nieuwe i10 die prijs ook waard?

Als we de voorgangers van de i10 bekijken, kunnen we slechts concluderen dat hij aan maturiteit heeft gewonnen. De hier al zowat vergeten Atos, de Atos Prime en zelfs de i10 uit 2008 waren allemaal kleine budgetwagens die er ook echt wel zo uitzagen. Vandaag pakt men de zaken anders aan. De nieuwe i10 is van Duitse origine en de designers lieten zich inspireren door de Fluidic Sculpture-filosofie die we al van verschillende andere modellen kennen.

De enkel als vijfdeurs verkrijgbare i10 werd ook groter, er kwam maar liefst 8 centimeter bij. En omdat de wielbasis meegroeide, is de overhang kleiner geworden. Voeg daar een spitse snuit en een oplopende gordellijn aan toe en je hebt een auto waarmee je echt wel onder de mensen kan komen.  Om het allemaal nog wat volwassener te doen lijken, werd de auto ook breder (plus 6,5 cm) en lager (min 4 cm).

HYUNDAI i10 1.2i - AutoWereld 2013

Ook binnenin wint men ruimte. Vooraan zit je relatief hoog, maar daardoor kon men achterin wel extra knieruimte creëren. We ontdekken zelfs een verdienstelijke koffer, die tot 252 liter slikt. Of zelfs 1.047 liter als je de achterbank neerklapt, dat kan trouwens in twee ongelijke delen. Het dashboard oogt netjes en is overzichtelijk. Een centrale armsteun is er niet en je kan het stuur ook niet in de diepte regelen, maar verder zijn alle basisitems aanwezig.

En onderweg? Rijdt de nieuwe i10 even volwassen als hij eruit ziet?

Aan het stuur ontpopt de i10 zich als een van de beteren in zijn segment. Het gloednieuwe onderstel, dat later ook door Kia zal worden gebuikt, voelt rigide aan en wekt meteen vertrouwen. De vering is eerder stug, waardoor het koetswerk lang neutraal blijft. Toch biedt hij nog een redelijk comfort. Dat komt omdat het gewicht relatief laag bleef, zodat die vering ook niet nodeloos hard hoeft te worden.

HYUNDAI i10 1.2i - AutoWereld 2013

Omdat het zwaartepunt vrij laag blijft, biedt het i10-onderstel in combinatie met de krachtigere 1,2 liter-motor zelfs enig rijplezier. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting is wat vaag rond de rechtuitpositie, maar reageert verder heel direct. Ook als het er sneller aan toegaat, laat het kleintje zich ondanks zijn beperkte wielbasis voorspelbaar en gemoedelijk mennen. Vooral achteraan werd de vering en de demping grondig herzien, en dat komt de stabiliteit en het bochtengedrag duidelijk ten goede.

De atmosferische 1,2 liter-benzinemotor heeft met 87 pk voldoende reserve om van de 940 kilo lichte i10 een vlotte jongen te maken, zelfs op het bochtige en vooral heuvelachtige parcours dat we hem voorschotelden. Het maakt deze compacte auto heel breed inzetbaar, ook al omdat Hyundai leverde puik werk qua geluidsisolatie. Dit kleintje is zeker een van de stilste auto’s in zijn klasse.

HYUNDAI i10 1.2i - AutoWereld 2013

Motor:  1.248 cc, L4 (benzine), 64/87 kW/pk bij 6000 opm, 120 Nm bij 4.000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Koffer: 252-1.046 l Prestaties: 171 km/u, 0-100 km/u in 12,3 sec. Normverbruik: 4,9 l/100 km CO2-uitstoot: 114 g/km Prijs: 13.899 euro

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i10

De concurrenten