Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HYUNDAI I20 1.2I 84 (2014)

Hyundai heeft een nieuwe i20 klaar, de van ambitie blinkende stadswagen waarmee ze ongegeneerd de VW Polo viseren. AutoWereld doet de test.

HYUNDAI I20 1.2I 84 (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hyundai i20 2014

Wat is er nieuw?

Hyundai rijdt de tweede generatie van de i20 voor, de wagen die in 2008 de Getz kwam vervangen. En die is opnieuw gegroeid. Toch in de lengte (+4 cm) en in de breedte (+2,4 cm), want hij is wel lager (-1,6 cm) dan zijn voorganger. In combinatie met de gegroeide wielbasis (+4,5 cm) die de wielen verder naar de hoeken duwt, zorgt dat voor een beduidend stoerdere pose.

De Fluidic Sculpture 2.0-filosofie van het designcenter in het Duitse Rüsselsheim staat voor vloeiende en elegante vormen. Vergeleken met de nogal bolle snoet van de vorige generatie, heeft de strakkere voorsteven van het nieuwe model een meer volwassen uitstraling. De i20 is een vijfdeursmodel met een licht oplopende gordellijn, in de achterklep huizen smalle tongvormige lichtblokken die aan de Alfa Romeo’s van de vorige generatie doen terugdenken. Ook de zwartgelakte C-stijl is een beproefde ingreep om de aanblik van de flanken lichter te maken.

Hyundaii20Profiel

Wat zit er onder de motorkap?

De Hyundai i20 is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en evenveel diesels. Allemaal viercilinders, Hyundai's driecilinder wordt enkel in de kleinere i10 aangeboden. De krachtbronnen van de i20 zijn wel milieuvriendelijker geworden en beantwoorden natuurlijk aan de Euro6-emissienorm. De 1.2i op benzine wordt met een vermogen van 75 en 84 pk aangeboden, de 1.4i komt met een vermogen van 100 pk.

Net zoals bij het vorige model zijn er opnieuw twee diesels beschikbaar: de 1.1 CRDi van 75 pk en de 1.4 CRDi met 90 paarden. De krachtigste motoren zijn gekoppeld aan een handbediende zesversnellingsbak, alleen de 1.2i moet het met een manuele vijfbak rooien. Een automaat kan alleen voor de 1.4i, mits een toeslag van 900 euro.

Tijdens onze eerste kennismaking kozen we voor de 1.2i met 84 pk. De extra 9 pk ten opzichte van de instapmotor is geen overdreven luxe, want de i20 kan het vermogen best gebruiken. Om vaart te houden moet er veel worden geschakeld. De vijfde en hoogste versnelling is er duidelijk eentje brandstof mee te besparen. In druk stadsverkeer steeg het testverbruik niet boven 6 liter per 100 kilometer, en dat zelfs zonder een stop- en startsysteem.

Hyundai i20 2014

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het grotere koetswerk levert de passagiers achteraan behoorlijk wat extra beenruimte. De i20 is duidelijk niet de kleinste jongen in het B-segment, met zijn royale breedte is het zelfs de ruimste van de klas. Het koffervolume varieert tussen de 326 en de 1.042 liter, met neergeklapte achterbank pronkt de Hyundai met een nagenoeg vlakke laadvloer.

Ook binnenin heeft de nieuwe i20 een forse upgrade gekregen. Het gedateerde dashboard maakte plaats voor een totaal nieuw exemplaar. Dat is veel strakker, maar geeft tegelijk ook een meer kwalitatieve indruk door het gebruik van een zacht aanvoelende bekleding. Het ontwerp leunt zelfs aan bij de VW-modellen, die evengoed soberheid en degelijkheid combineren.

Hyundai i20 2014

Hoe rijdt de Hyundai i20?

De op de voorwielen aangedreven auto snijdt vlot de bochten aan, maar een echt dynamisch stuurgedrag mag je niet verwachten. Dat houdt Hyundai wellicht voor de gepeperde N-versie waarmee de Zuid-Koreanen naar de nieuwe WRC-bolide van onze Thierry Neuville knipogen. Onderweg valt wel de uitstekende geluidsisolatie van de i20 op. Ook de rijwindgeluiden wordt goed gedempt, onder meer door een betere geleiding van de luchtstroom over de buitenspiegels.

Wat moet dat kosten?

De instapversie met 75 pk kost 13.499, de door ons geteste 1.2i met 84 pk sterke benzinemotor verandert van eigenaar vanaf 15.899 euro.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Het is druk in de stad. In een tijdspanne van enkele weken reden we met zowel de Mazda 2, de Opel Corsa en  de Skoda Fabia. Maar de lijst is langer, veel langer.

Hyundai i20 2014

Het AutoWereld-oordeel?

De i20 kan zeker zijn plaatsje opeisen in het al dicht bevolkte segment van de stadswagens. Hij moet het vooral van zijn fraaie koetswerk, de interieurruimte en de binnenafwerking hebben. En van zijn milde prijskaartje. Op motorisch vlak is hij wat behoudsgezind, maar de Zuid-Koreaanse constructeur mag prat gaan op een degelijke betrouwbaarheid.

In cijfers?

Motor: 1248 cc, 1,25 (benzine), 62 kW/84 pk bij 6000 opm, 122 Nm bij 4000 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 4035/1734/1474 mm Gewicht: 1040 kg Koffer: 326-1042 l    Ophanging: MacPhersons/torsieas Prestaties: 170 km/u, 0-100 km/u in 13,1 sec. Normverbruik: 5,1 l/100 km CO2-uitstoot: 119 g/km Prijs: 15.899 euro

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Geschreven door op