Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 120 (2016)

De Active is een Hyundai i20 op hoge pootjes. AutoWereld doet de test met de T-GDi, een nieuwe 1 liter-driecilinder met drukvoeding.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Active is een Hyundai i20 op hoge pootjes. De ophanging staat 2 centimeter hoger dan de klassieke vijfdeurs, terwijl het koetswerk allerlei avontuurlijke addenda verwelkomt. Zo noteren we onder meer robuuste bumperschilden, getooid met ronde mistlichten en uit kunststof opgetrokken beschermplaten. Verder onderscheidt de i20 Active zich via gespierde zijschorten, zijdelingse beschermstrips, zilverkleurige dakrails en specifieke 17-duimsvelgen. De Active is bovendien de enige Hyundai i20 die je kan bestellen in de Morning-blauwe koetswerkkleur.

De Hyundai i20 Active is vooral avontuurlijk in verschijning, want vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden.

Wat is er nieuw?

Hyundai vertrok vanuit de vijfdeurs-i20, waarvan ze de ophanging verhoogden en het koetswerk opleukten. Maar echt nieuw is deze cross-overvariant niet.

Wat zit er onder de motorkap?

Hyundai schrapt de atmosferische 1,4 liter-benzinemotor uit het i20-aanbod. De ietwat gedateerde vierpitter maakt plaats voor een gloednieuwe, door een turbocompressor onder druk gehouden driecilinder met een cilinderinhoud van 1 liter. Het T-GDi-blokje komt in twee specificaties, eentje met 100 en een andere met 120 pk. Het maximale koppel bedraagt telkens 172 Nm, vrij beschikbaar tussen de 1.500 en de 4.000 toeren per minuut.

Hyundai i20 Active

Wij gingen op pad met de i20 Active T-GDi 120, die Hyundai aan een manuele zesversnellingsbak met stop-starttechnologie koppelt. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,1 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-waarde van 119 gram. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 10,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 183 km/u.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

De Hyundai i20 behoort sowieso tot de ruimere opties binnen het B-segment, een troefkaart die de Active combineert met hoger geplaatste en dus extra bewegingsruimte suggererende zetels. Naast het plaatsaanbod overtuigt de compacte Koreaan opnieuw met zijn frisse interieurontwerp en zijn degelijke afwerking.

Het koffervolume schommelt tussen een minimum van 326 en een maximum van 1.042 liter.

Hoe rijdt de Hyundai i20 Active?

Correct, zonder meer. De hogere koetswerkbouw van de Active doet weinig af aan de dynamische kwaliteiten van de Hyundai i20, die strak en stabiel van de ene bocht naar de andere stuurt. De communicatie tussen man en machine is niet geweldig, maar staat een vlotte rit tussen het achterland nooit in de weg. Blijf weg van modderpoelen en andere slijkwegen, want achter die avontuurlijke Active-outfit schuilt geen off-roadtalent.

Hyundai i20 Active

De T-GDi-krachtbron toont zich monter, met voldoende ijver in het middengebied. Pas wanneer je het turboblokje op het rooster legt, hoor je dat het een driecilinder is. Je houdt de 1 liter-motor het best tussen de 2.000 en de 4.000 opm, want bij hogere omwentelingssnelheden gaat het benzineverbruik flink de hoogte in.

De ophanging weet raad met de gangbare obstakels, van peknerven over kasseien tot verkeersdrempels, al mocht het ons net iets soepeler. Hyundai zegent de i20 Active met dakrails, alleen veroorzaken die extra wervelingen en dus extra windgeluid.

Wat moet dat kosten?

Je hebt al een Hyundai i20 Active vanaf 18.499 euro. Dan hebben we het over een in de Pop-basisplunje gestoken 1.0 T-GDi met 100 pk. De door ons geteste versie met 120 pk kan je enkel combineren met het Joy-uitrustingsniveau, waardoor de prijs klimt naar 22.599 euro. Daarvoor krijg je onder meer een lederen interieur, een automatische airco en een gps-navigatiesysteem in de plaats, met gratis abonnement op de TomTom Live Services gedurende 7 jaar.

Als we de prijzen vergelijken met die van de vijfdeurs-i20, dan blijkt de Active zowat 1.500 euro duurder. Zoals elke Hyundai kan ook de i20 Active rekenen een 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Is de gewone Hyundai i20 je wat te anoniem, dan moet je deze Active hebben. Die heeft dezelfde talenten, maar dan net iets prettiger verpakt. De nieuwe T-GDi-krachtbron blijkt een flinke verbetering tegenover de atmosferische 1.4i die hij vervangt, al moet je wel wat oppassen met het soms snel oplopende brandstofverbruik.

Hyundai i20 Active

De voornaamste concurrenten?

Eigenlijk is er maar eentje: de Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI, met een vermogen van 110 pk en een C02-uitstoot van 114 gram/km. In tegenstelling tot de Hyundai i20 Active T-GDi wel verkrijgbaar met gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Geschreven door op