Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Wegtest: Hyundai i20 1.4 CRDi Coupé (2015)

Hyundai voegt een sportief gelijnde Coupé toe aan het i20-gamma. AutoWereld doe de test.

Wegtest: Hyundai i20 1.4 CRDi Coupé (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hyundai i20 Coupé 2015

Wat is er nieuw?

Het koetswerk. In tegenstelling tot de vijfdeurs-i20 houdt de Coupé het bij twee portieren en een achterklep. De zwevende dakconstructie maakt intussen plaats voor een elegante knik in de C-stijl, waardoor de daklijn 2,5 centimeter lager komt te liggen. Die sportievere pose wordt geruggesteund door specifieke 16- of 17-duimsvelgen.

Nu heeft het designteam zich niet beperkt tot het silhouet, ook de frontpartij van de i20 Coupé oogt volledig anders dan die van de vijfdeursversie. Het zeshoekige radiatorrooster dat naar de smoel van de Veloster Turbo knipoogt, ligt lager tegen het asfalt en krijgt nieuw vormgegeven mistlichten. Verder noteren we dikkere billen, een flukse dakspoiler en dynamischere zijschorten.

Wat zit er onder de motorkap?

Het motorenaanbod van de i20 Coupé beperkt zich tot drie motoren: naast de 1.2 (84 pk) en de 1.4 (100 pk) op benzine, biedt Hyundai ook een 1.4 CRDi aan. Die combineert een piekvermogen van 90 pk met een maximumkoppel van 240 Nm, beschikbaar tussen de 1.500 en de 3.500 toeren per minuut. Deze dieselkrachtbron wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

Hyundai i20 Coupé 2015

Een sprinter kan je de i20 Coupé met 1.4 CRDi-motor moeilijk noemen. De Hyundai heeft 12,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 175 km/u. Maar hij is wel zuinig, want een gemiddeld normverbruik van 4,1 liter per 100 kilometer is correct. Dat is een CO2-uitstoot van 106 gram per kilometer.

Eind 2015 komt Hyundai met een nieuwe benzinemotor op de proppen, een direct ingespoten T-GDi die een cilinderinhoud van 1 liter combineert met drie cilinders en een turbocompressor. De sportieve N-versie waarvan nu al even sprake is, komt er voorlopig niet.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Een van de grote troeven van de Hyundai i20 is zijn binnenruimte, maar als driedeurs-Coupé vervaagt dat voordeel door de moeilijkere toegang tot de achterbank. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door een sportievere aankleding, al zijn we niet helemaal zeker of de oranje accenten iedereen zullen bevallen.

Hyundai i20 Coupé 2015

De hertekende achterpartij zorgt er intussen voor dat de koffer van de i20 Coupé meer bagage slikt dan de klassieke vijfdeurs met een laadvolume van 336 liter. Met neergeklapte achterbank heb je meer dan 1.000 liter tot je beschikking.

Hoe rijdt de i20 Coupé?

Ondanks de Coupé-benaming heeft Hyundai geen aparte onderstelset-up voorzien. De sportievere verpakking resulteert dus niet in een sportiever rijgedrag. Al is dat niet meteen een probleem, daar de Hyundai i20 sowieso redelijk stevig op zijn poten staat. Bovendien heeft Hyundai niet de motoren om de Coupé in een hot-hatch te veranderen.

Wat moet dat kosten?

De i20 1.4 CRDi Coupé Sport kost 18.749 euro. Dat is precies evenveel als Hyundai vraagt voor de i20 1.4 CRDi Pop.

Het AutoWereld-oordeel?

Als driedeurs-Coupé ziet de Hyundai i20 er nog beter uit. Maar je offert wel van functionaliteit op, zonder dat je daarvoor beloond wordt tijdens het rijden. Sportief is deze jongen nu eenmaal niet.

Hyundai i20 Coupé 2015

De cijfertjes?

Motor: 1396 cc (L4, turbodiesel), 66 kW/90 pk bij 4000 opm, 240 Nm bij 1500-2500 opm Transmissie:voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4045/1730/1449 mm Gewicht: 1165 kgKoffer: 336-1011 liter Ophanging: MacPhersons/torsieas Prestaties: 175 km/u, 0-100 km/u in 12,1 sec. Normverbruik: 4,1 l/100 km CO2-uitstoot: 106 g/km Prijs: 18/749 euro   

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Geschreven door op