Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 48V (2021)

Hyundai rijdt de derde generatie van de i20 voor. AutoWereld doet de test met de 1.0 T-GDI.

24.599 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In vergelijking met de vorige Hyundai i20 is de nieuwe generatie maar 5 millimeter langer, maar vooral 30 millimeter breder en 24 millimeter lager, wat resulteert in meer dynamische proporties. En daar blijft het niet bij: er is niet alleen een N Line-uitrustingsniveau op komst, maar ook een heuse N-sportversie. Dat wordt een echte compacte hot hatch die nog beter de link zal kunnen leggen met het wereldrallykampioenschap en die met zijn 1.6-turbo van 204 pk de Ford Fiesta ST naar de kroon wil steken.

In afwachting van die N-variant is de nieuwe Hyundai i20 opnieuw te krijgen met een atmosferische 1.2-basismotor van 84 pk of met de drukgevoede en 100 pk sterke 1.0 T-GDi van het huis. Van een CRDi-dieselversie is anno 2021 uiteraard geen sprake meer.

De grootste indruk maakt deze Hyundai nog binnenin. Niet zozeer met de lichtjes toegenomen interieurbreedte en dito beenruimte achterin, of met de moderne look van zijn dashboard. Maar wel met zijn hoogtechnologische karakter, toch zeker voor een stadsauto. Naast de al vermelde digitale instrumenten heeft de i20 1.0 T-GDi immers ook recht op een 10,25 duim groot aanraakscherm in het midden van de boordplank. Om de airco te bedienen behield Hyundai wijselijk fysieke knoppen. Erachter schuilt wel een voor het segment indrukwekkend uitgebreid infotainment- en navigatiesysteem.

Om te beginnen reageert het scherm opmerkelijk goed en snel op de minste aanraking, terwijl ook op de resolutie niets aan te merken is en de menu’s er netjes uitzien. Bovendien zijn Android Auto en Apple CarPlay draadloos van de partij, evenals stembediening .  Het BlueLink-systeem werkt met een geïntegreerde simkaart waarvan het abonnement gedurende de hele garantieperiode (vijf jaar dus) gratis is. 

Test Hyundai i20 - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

Nieuw is echter dat de driecilinder op benzine in de twee topversies (Techno en Sky) mildhybride ondersteuning krijgt, dankzij een starter-alternator van 12,2 kW die werkt op 48 volt. De 1.0 T-GDi 48V wordt standaard gekoppeld aan een ‘intelligente’ manuele aandrijving. Die telt net als de minder slimme versie zes verhoudingen (de optionele gerobotiseerde bak heeft er zeven), maar kan de motor en de versnellingsbak van elkaar loskoppelen wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. In dat geval bolt de auto verder in vrijloop, wat het verbruik en de emissies ten goede zou moeten komen.

En in de praktijk? Wij tekenden over een gevarieerd parcours een (gemeten) gemiddelde dorst op van 6,2 l/100 km, maar met een rustige en anticiperende rijstijl konden we daar 5,4 l/100 km van maken en wie zich er echt op toelegt, zal nog wel beter kunnen doen. Rustig cruisen is trouwens geen probleem voor de 1.0 T-GDi, die zelfs voor een driecilinder extreem soepel is; zo maakt hij er geen probleem van om stevig in de toeren te gaan, maar protesteert hij ook absoluut niet bij zeer lage toeren.

Onder belasting word je wel getrakteerd op de typische driecilinderklank, in de Sport-rijstand nog kracht bijgezet met een automatische stoot gas bij het schakelen... Die brom stoort echter minder dan de gevoelloosheid van het koppelingspedaal; het stuur blinkt trouwens evenmin uit in feedback. Het vervelendste vonden wij dat deze Hyundai het vertikt om te starten wanneer de versnellingspook niet in neutraal staat. Het koppelingspedaal (én het rempedaal) ingetrapt houden volstaat dus niet. Maar goed, naast de motor is ook het onderstel van de i20 vast en zeker capabel, en ligt hij goed op de weg. Het koetswerk wordt efficiënt ondersteund, en dat zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort.

Test Hyundai i20 - AutoWereld 2021

Conclusie?

De nieuwe Hyundai i20 heeft serieuze ambities. Hij kan op heel wat vlakken mee met de referenties van het segment en laat weinig steken vallen, maar schuift liever zijn garantie van vijf jaar als aankoopargument naar voren dan een lage prijs. 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns

De concurrenten