Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Hyundai i20 N (2021)

De Hyundai i20 is er nu ook als sportieve N. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De N-badge - een verwijzing naar de testsite in Namyang, maar ook een knipoog naar de Nürburgring - blijft voorbehouden voor de sportiefste Hyundai-modellen. Na de i30 is nu ook de compactere i20 aan de beurt, later dit jaar volgt de Hyundai Kona N. De aanpassingen blijven niet beperkt tot het koetswerk, ook het onderstel en de aandrijflijn van de Hyundai i20 N worden grondig aangepakt.

In de neus van de Hyundai i20 N schuilt een 204 pk sterke 1,6 liter-turbobenzine die de voorwielen aandrijft via een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen en een rev-matchingfunctie. De 1.6 T-GDi komt met CVVD, een volledig variabele kleppentiming aan de inlaatzijde die we eerder tegenkwamen bij de Hyundai Tucson. Helemaal nieuw is de zogeheten Virtual Turbospeed of kortweg VTC, een systeem dat via de sturing van de wastegate anticipeert op de vereiste turbodruk.

Dat zorgt voor een snellere respons en voor meer koppel in een breder toerenbereik: het maximumkoppel van de turbomotor bedraagt 270 Nm tussen de 1.750 en de 4.500 opm. In de N-rijmodus - met handige N-sneltoets op het stuur - beschikt de Hyundai i20 N over een overboostfunctie die het maximumkoppel tijdelijk doet stijgen naar 304 Nm. Geholpen door een launch-controfunctie sprint deze hot hatch in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Test 2021 Hyundai i20 N - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Het chassis van de Hyundai i20 N werd op 12 punten versterkt, terwijl de sportophanging het koetswerk 10 millimeter lager legt middels de installatie van aangepaste veren, dempers en stabilisatorstangen. Verder noteren we een aangepaste stuurinrichting met een beduidend directere overbrenging, tot 320 mm gegroeide remschijven vooraan en een specifieke kalibratie van de elektronisch gestuurd stabiliteitscontrole. Om de power van de turbomotor zo efficiënt mogelijk aan te wenden, krijgt de aangedreven vooras een mechanisch sperdifferentieel gepast.

En die modificaties lonen, want de Hyundai i20 N is een aan de openbare weg aangepaste rallywagen geworden. Dat hoeft niet te verwonderen, daar de ontwikkeling van de straatversie parallel liep met die van zijn Rally2-afgeleide. Dat merk je onder meer aan de naar wat extra downforce jagende kofferspoiler, die voor extra stabiliteit bij hogere snelheiden moet zorgen. Die verschillende bouwstenen sorteren in elk geval het gewenste resultaat: want de Hyundai i20 N bulkt van vertrouwen, ook als het erg hard gaat. En dat zonder echt oncomfortabel te worden bij minder vlotte ritten door de binnenstad.

Test 2021 Hyundai i20 N - Review AutoWereld

Conclusie

De Hyundai i30 N was een onverwacht schot in de roos, zijn kleine broertje maakt zo mogelijk nog meer indruk. Niet alleen omdat hij bijzonder sportief voor de dag komt, maar vooral omdat die extra scherpte de dagelijkse bruikbaarheid niet in de weg staat. Akkoord, het prijskaartje van dik 30.000 euro dat aan de Hyundai i20 N bengelt, is stevig voor wat eigenlijk een gedopeerde stadswagen is. Maar je krijgt er bijzonder veel voor in de plaats, zonder dat je echt compromissen moet sluiten. De brede glimlach die deze jongen op je gezicht tovert, komt hoe dan ook gratis.

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Journalist AutoGids/AutoWereld