Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i30 1.4 T-GDi 7-DCT (2017)

Geschreven door Steven Appelmans op

Voor Europa, door Europa, zo verkoopt Hyundai zijn nieuwe i30. Benieuwd dus of die Koreaanse tongval volledig verdwenen is. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

i30 nummer drie. En aangezien het gezegde luidt dat de derde keer ook de goede keer is, verwachten de Koreanen wel wat van deze generatie. Er werd dan ook weinig aan het toeval overgelaten: hij ontstond op een Duitse tekentafel, kreeg een ontwikkelingskuur op de Nürburgring en rolt van de band in Tsjechië.

Kortom, deze Hyundai is even Europees als pakweg de Golf. Een concurrent die niet toevallig valt. De Koreanen azen al jaren op de scalp van de VW en zijn nu ook overtuigd dat den Duits straks ook het onderspit zal delven.

Dat wordt dus een duel om naar uit te kijken. Tot die tijd moet je weten dat:

  • De 1.4 T-GDi van 140 pk en 242 Nm voor het eerst zijn intrede doet bij Hyundai. Al dan niet gekoppeld aan de gerobotiseerde 7-DCT met dubbele koppeling.
  • Er het komende jaar nog drie varianten staan te wachten in de coulissen, te beginnen met de Wagon die op het salon van Genève zal staan blinken.
  • Hyundai reclame wil maken met de toegenomen dynamiek van zijn i30. Een strakker gevoel waar de stijvere structuur een belangrijke hand in heeft.

Hmm, hij is zeker niet lelijk, maar kan het zijn dat we het design al ergens hebben gezien?

Dat kan zeer zeker. De Koreanen hebben dan ook stevig leentje-buur gespeeld om tot de huidige i30-stijl te komen. Het spoilerwerk achteraan komt van de Fiat Tipo, terwijl de lichtblokken in de kofferklep serieus hinten naar wijlen de Golf VI. In profiel herkennen we wat Citroën C4, gemixt met een teug Alfa Romeo Giulietta en vooraan heeft het tekenteam zich voor de zogeheten Cascading Grille duidelijk laten inspireren door Infiniti.

Om maar te zeggen dat het design lang niet zo origineel is als Hyundai wil laten uitschijnen. Dat gezegd zijnde, mag het er best wezen, zeker als je gaat voor de beter uitgedoste versies die met hun potige 17-duimers en afzomende chromen bies rond de ruiten een zekere chique door de stijl versmelten.

Bovendien kan de koets pochen met een puike Cx-waarde van 0,30 én een handige inborst. Binnen de beschikbare 4,3 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,5 meter in de hoogte pas je moeiteloos een gemiddeld gezin en hun uitzet.

Zoek niet naar records, die zijn er simpelweg niet, maar met een minimum van 395 liter aan kofferruimte, volume dat oploopt tot 1.301 liter, schaart de i30 zich netjes bij zijn belangrijkste concurrenten. Om dat nog maar eens te toetsen aan die vermaledijde Golf: met 380 liter slikt Das Auto net iets minder.

 

Weet de i30 ook mechanisch een vuist te maken?

Bij een recente driekamp van de SUV’s wist de Tuscon ons aardig te verrassen met zijn diesel-gerobotiseerde bak-combo, een positieve indruk die we nu bevestigd zien in de i30 en zijn 1.6 CRDi 7-DCT. Verbazend hoe vlot de Hyundai het ritme terug opneemt van zodra je rechtervoet hem dat beveelt. We willen de vergelijking afwachten vooraleer we de combine boven die van VW plaatsen, maar het mag nu al duidelijk wezen dat het verdomd nipt zal zijn.

Maar het wordt echt helemaal een feest als je de bak linkt aan de nieuwe en hier geteste 1.4 T-GDi. Een bijzonder appetijtelijk molentje dat met zijn 140 pk en vooral de 242 Nm aan koppel bijzonder vif voor de dag komt. Na 9,2 seconden zou de 0 tot 100 km/u dan ook gelopen moeten zijn, een sprintje dat de i30 volhoudt tot de naald stokt bij 205 km/u.

Hoef je niet perse het onderste uit de kan, dan zou de 1,4 liter genoeg moeten hebben aan een maximaal gemiddelde van 5,5 liter per 100 kilometer (125 g/km CO2). Een cijfer dat we evenzeer willen verifiëren op Belgische wegen, al liet de boordcomputer na onze testrit verstaan dat daar waarschijnlijk wel een paar liter bij zal mogen geteld worden.

Allemaal goed en wel, maar zien die prestaties zich ook vertaald in een degelijk weggedrag?

Ook daar geen klachten. 53 procent van het zogeheten body in white bestaat uit staal met een hoge treksterkte, een bouwprocédé dat de stijfheid verhoogt met 22 procent. Daarbovenop weegt de omgordende koets 28 kilo minder dan voorheen, wat maakt dat deze i30 naast rigider eveneens lichter is. Tot slot zag ook de multilink achteraan zich wat bijgewerkt, met nu twee armen onderaan, waardoor de kont nog iets steviger tegen het asfalt gedrukt staat.

Het spreekt voor zich dat er met die ingrepen dynamisch voordeel wordt gedaan, al hoef je je niet te verwachten aan een Focus-concurrent. Daarvoor staat de elektrische bekrachtiging nog altijd niet op punt. Hyundai heeft er wel wat aan gemorreld, met een 10 procent directere input als resultaat, maar bij hogere snelheden voelt de inrichting nog altijd wat wazig aan, zeker in de rechtuitstand.

De i30 nodigt dus niet spontaan uit te happen naar elke koord die zich aandient, maar geef je er hem het commando toe, dan zal de Koreaan dat bevel braaf en voorspelbaar opvolgen.

En heb je zijn kunnen toch overschat, dan is het goed te weten dat er een betrouwbaar vangnet klaar staat om een eventuele misstap te corrigeren. Standaard komt elke i30 immers met een actieve rijvakassistent, automatische grootlichten en een botspreventie, uitrusting die je desgewenst uit kan breiden met een blindehoekdetectie, een adaptieve cruise control en nog een hoop andere zekerheidsnufjes die vandaag bon ton zijn.

Akkoord, maar dan zal je daar waarschijnlijk wel een prijs voor betalen?

Voor niets gaat de zon op, ook niet in Korea. Prijzen van de volledige line-up zijn er nog niet, waardoor je voorlopig beperkt bent tot de (Luxury) Launch Editions die uiteraard duurder zijn dan wat de instapniveaus moeten kosten, maar evenzeer beter uitgerust komen.

Wil je dus vandaag nog een i30 dan kost je dat minstens 24.000 euro. Mag dat deze 1.4 T-GDi zijn, dan gaat dat cijfer omhoog tot 26.250 euro en zelfs 28.650 euro als daar de 7-DCT bij moet. Stevig, al hoef je, zoals al gezegd, niet meer bij te leggen voor een infotainmentsysteem met zijn 8 duim groot aanraakscherm, Tom Tom Live-service en hedendaagse connectiviteitsoplossingen (Apple Car Play en Android Auto). Ook de bovenstaande veiligheidsuitrusting, LED-koplampen, een lederen interieur of een keyless go zitten af fabriek in die Luxury Launch Edition.

Een hoop weelde dus die bovendien aardig verpakt zit. Vandaar dat we het zo jammer vinden dat de centrale strip plastic die over de boordplank loopt, niet dezelfde zachte afwerking krijgt als de bovenkant van het dashboard. Een valse noot in een anders best kwalitatief ogend geheel.

Het verdict?

Hoewel hij van de grond opnieuw werd opgebouwd, zouden we de nieuwe i30 niet durven catalogeren als revolutionair. De Hyundai is wel een bijzonder degelijke evolutie gebleken die de sterke punten van zijn voorganger nog wat extra in de verf zet en afrekent met een aantal kwaaltjes. Dat maakt van de i30 een meer dan te overwegen alternatief voor de gevestigde waarden, weliswaar zonder die concurrenten ook echt de loef af te steken.

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Hyundai

Nieuwe hyundai i30 in stock

Tweedehands Hyundai

Tweedehands hyundai i30